پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

ساخت میکروسکوپ AFM یک سانتیمتری با همکاری محقق ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15920
سه شنبه، ۱۰ اسفند، ۱۳۹۵ | 11:03

ساخت میکروسکوپ AFM یک سانتیمتری با همکاری محقق ایرانی

محققان دانشگاه تگزاس با همکاری محقق ایرانی ، نمونه اولیه میکروسکوپ AFM را در ابعاد یک سانتیمتر مربع ساختند.

 به گزارش دیده‌بان علم ایران رضا مهیمانی از محققان این پروژه گفت: «AFM استاندارد معمولاً ابعاد بزرگی دارد. ما در این پروه ابعاد اجزای این میکروسکوپ را کاهش دادیم تا در نهایت توانستیم آن را در اندازه‌های یک تراشه کوچک بسازیم.»
میکروسکوپ AFM از یک کانتالیور یا بازو و یک نوک تیز که به آن متصل شده تشکیل شده است. این ابزار سطح را اسکن کرده و روی آن حرکت می‌کند. نیروی برهمکنشی میان نمونه و نوک منجر به حرکت کانتالیور شده و این حرکت به تصویر تبدیل می‌شود.
مهیمانی افزود: «AFM سطح را همانند کشیدن دست روی یک شی، رصد می‌کند. قدرت تفکیک این ابزار نسبت به میکروسکوپ نوری بیشتر است، به طوری که از آن برای مشاهده مقیاس‌های بسیار کوچک می‌توان استفاده کرد.»
آنتونی فولر، از دیگر محققان این پروژه گفت: «یک مثال کلاسیک از فناوری MEMS، ژیروسکوپ‌های مورد استفاده در تلفن‌های هوشمند است. معمولاً ساخت ادوات در ابعاد بزرگ قیمت بالایی دارد، اما استفاده از فناوری MEMS می‌تواند ابعاد دستگاه‌ را در حد یک تراشه کاهش داده و قیمت آن را به اندازه چند دلار برساند.»
این AFM در اندازه یک سانتیمتر مربع و کمی کوچکتر از یک سکه است. این تراشه به یک بورد مدار چاپی متصل می‌شود؛ بوردی که ابعاد آن در حد یک کارت اعتباری است. روی این بورد، حسگرها و مدارهای دیگری وجود دارد.
میکروسکوپ‌ AFM رایج در مودهای مختلف کار می‌کند. این میکروسکوپ مبتنی بر MEMS در مودی موسوم به tapping mode کار می‌کند که در آن نوک عمود بر سطح نوسان دارد. زمانی که پیمایشگر به سطح نمونه برخورد می‌کند، یک سامانه فیدبک‌دهی، اطلاعات لازم را به میکروسکوپ می‌دهد تا از این اطلاعات برای ایجاد تصویر استفاده شود.
با کاهش ابعاد AFM، می‌توان توانمندی علمی و عملی آن را بهبود داد. برای مثال می‌توان از این نوع میکروسکوپ‌ها در صنایع مختلف برای بررسی محصولات استفاده کرد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

«مرکز ملی پیشران طراحی تراشه» راه‌اندازی می‌شود

شناسایی سریعتر و دقیقتر تومورهای سرطانی با تراشه ابداعی دانشمند ایرانی

پایانی بر تولدهای زودرس: خلق نخست جفت روی تراشه

تولید ساختار جفت روی تراشه برای نخستین بار

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها