سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

دستاورد جدید محففان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایران برای پاکسازی آلودگی‌های نفتی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15806
یکشنبه، ۸ اسفند، ۱۳۹۵ | 10:57

دستاورد جدید محففان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایران برای پاکسازی آلودگی‌های نفتی

محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به شناسایی توانایی متابولیزه کردن ترکیب فوق العاده پیچیده نفتی دی‌بنزوتایوفن یک سویه از جنس انتروباکتر Enterobacter، که به عنوان سویه NISOC-03 معرفی شده است، شدند .

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز، در این خصوص گفت: جدایه‌های میکروبی جدید هر کدام می‌توانند تازه‌های بیوشیمیایی، مولکولی، و متابولیک خاص خود را داشته باشند. علاوه بر این، از چنین میکروارگانیسم‌هایی به صورت کاربردی می‌توان در مطالعات تحقیقاتی و نیز پروژه‌های پاکسازی آلودگی‌های نفتی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: این تحقیق با حمایت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب (NISOC) انجام شده است و این نکته بسیار حائز اهمیت را نشان می دهد که از چنین میکروارگانیسم‌هایی می‌توان استفاده‌های کاربردی کرده و مشکلات زیست محیطی مرتبط با شرکت های نفتی را با تکنولوژی‌های جدید مبتنی بر بیوتکنولوژی مرتفع کرد.

فاضلی همچنین اظهار کرد: در بانک میکروارگانیسمها، یکی از بانک های زیستی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، تعداد زیادی سویه میکروبی با قابلیت های تجزیه ترکیبات هیدروکربنی نگهداری می شود لذا محققان و دانشجویان جهت انجام انواع تحقیقات تجزیه زیستی میدانی، میکروبیولوژی محیطی، بیوشیمی میکروبی، فیزیولوژی و بیولوژی مولکولی خود می توانند از این سویه های ارزشمند استفاده کرده و تازه های بیشتری را در جامعه علمی به ثبت برسانند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

معرفی شش گونه جدید زعفران از ایران

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منصوب شد

شناسایی سویه های مخمری ضد آلودگی قارچی انگور

دستیابی به سویه‌های مخمری با پتانسیل پروبیوتیکی از نمونه‌های سنتی کفیر ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها