سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

تولید محصولات آرایشی بهداشتی فراسودمند با بیومس جلبک بومی ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15792
شنبه، ۷ اسفند، ۱۳۹۵ | 15:13

تولید محصولات آرایشی بهداشتی فراسودمند با بیومس جلبک بومی ایران

با امضای قرارداد رسمی عرضه تجاری بیومس ریزجلبک های تولید شده در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی به یک واحد بخش خصوصی، زمینه تولید انواع فرآورده های آرایشی بهداشتی فراسودمند با فناوری کاملا بومی توسعه یافته در پژوهشکده فراهم شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر محمد امین حجازی، رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی اظهار داشت: محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی طی بیش از یک دهه تحقیق در زمینه کاربرد ریزجلبک‌ها در صنایع غذایی، داروسازی و تولید محصولات آرایشی بهداشتی و مکمل‌ها  به زنجیره کامل تولید و فرآوری بیومس گونه های مختلف جلبک از انتخاب و جداسازی سویه ها تا طراحی و ساخت بیوراکتورها و توسعه سیستم های تکثیر و برداشت جلبک‌ها دست یافته اند. در راستای تجاری سازی محصولات حاصل از این تحقیقات با همکاری یکی از واحدهای تولید محصولات آرایشی بهداشتی در کشور، پس از ارزیابی اولیه بازار، مجوزهای لازم برای تولید و عرضه تجاری فرآورده های آرایشی بهداشتی فراسودمند حاوی ترکیبات جلبک اخذ شده و برای تولید تجاری این فرآورده ها اولین قرارداد رسمی برای عرضه بیومس تغلیظ شده جلبک دونالیلا جهت استفاده در فرآورده های ارایشی بهداشتی با بخش خصوصی امضا شده است.

وی خاطرنشان کرد: چالش جدی در عرضه تجاری بیومس جلبک به صنایع آرایشی بهداشتی و دارویی، تامین مستمر و کافی بیومس با گرید بالا و قیمت مقرون به صرفه است  که محققان پژوهشکده به این مهم دست یافته  اند و در حال حاضر امکان تامین نیاز واحدهای صنعتی به بیومس جلبک برای تولید فرآورده های طبیعی فراسودمند بر پایه جلبک وجود دارد.

عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی جهاد کشاورزی تصریح کرد: بیومس تر تغلیظ شده جلبک که طی قرارداد سه ساله امضا شده بین پژوهشکده و لابراتور نلا به این شرکت تولیدکننده فرآورده های آرایشی بهداشتی تحویل می شود از ریز جلبک سبز  دونالیلا سالینا – گونه ای جلبک بومی ایران – تهیه می شود که تمام فرآیند تولید آن از شناسایی و جداسازی سویه تا تکثیر در محیط کشت، اقتصادی کردن فرآیند و تولید در فتوبیوراکتور ساخت پژوهشکده تماما توسط محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی  توسعه داده شده است.

حجازی خاطرنشان کرد: ریز جلبک سبز دونالیلا سالینا از گونه های شورپسند است که در مناطق مختلف کشور مثل دریاچه ارومیه زندگی می کند. این جلبک که از گونه های به ظاهر کم ارزش تلقی شده و در کشاورزی سنتی ما جایی ندارد سرشار از ترکیبات باارزش مثل انواع ویتامین‌ها و مینرالهای مفید، روغن، گلیسرول و رنگدانه است که در صورت استفاده در محصولات آرایشی بهداشتی می تواند آنها را به فرآورده هایی فراسودمند تبدیل کند.

وی در ادامه در خصوص برنامه شرکت آرایشی بهداشتی طرف قرارداد با پژوهشکده در زمینه استفاده از بیومس جلبک خریداری شده از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: از جمله محصولاتی که قرار است با استفاده از بیومس جلبک در این شرکت تولید شود نوعی پماد ضد التهاب تسکین دهنده دردهای مفاصل است.  البته واحدهای آرایشی بهداشتی دیگری نیز برای استفاده از عصاره جلبک در محصولات خود ابراز علاقه کرده اند که مذاکرات در مراحل اولیه است.

 رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی در پایان با تاکید بر ارزش افزوده بالای تولید و کاربرد ریزجلبک ها در صنایع مختلف و نقشی که می تواند در افزایش ارزش غذایی و سودمندی محصولات مختلف داشته باشد خاطرنشان کرد توسعه کاربرد ریزجلبک ها در کشور علاوه بر سودی که برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دارد می تواند به راه اندازی شرکت های دانش بنیان متعدد و ایجاد فرصت های شغلی جدید برای دانش آموختگان نیز منجر شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پژوهشگاه رویان، میزبان بیوتکنولوژیست های غرب آسیا و شمال آفریقا

شناسایی ۱۴ سویه جلبکی در بررسی فلور چهار منطقه شهرستان شاهرود

افزایش ۴۸ درصدی اعتبارات بخش زيست فناوري در لایحه بودجه ۱۴۰۰

هشدار رییس انجمن ایمنی زیستی: جلوگیری از پیشرفت کشورهای در حال توسعه در بیوتکنولوژی از اهداف «راهبرد پدافند زیستی‌ آمریکا» است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها