سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

دعوت بانک سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اهداکنندگان سلول

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15767
شنبه، ۷ اسفند، ۱۳۹۵ | 14:53

دعوت بانک سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اهداکنندگان سلول

ريیس ستاد پژوهش و کاربرد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تشکیل بانک سلول های بنیادی در این دانشگاه از خیران برای ثبت نام جهت اهدای سلول‌های بنیادی دعوت کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر علی قاسمی با بیان اینکه از شهریور ماه بانک سلول های بنیادی دانشگاه به بانک جهانی نیز متصل شده است اظهار داشت: به همین منظور مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت های خود را برای جذب اهدا کنندگان گسترش داده است و علاقمندان می توانند در این طرح انسان دوستانه شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه ‌گروه زیادی از بیماران به دلیل ابتلا به سرطان، نقایص ژنتیکی، ارثی و نقص ایمنی نیاز به پیوند مغز استخوان دارند، اظهار داشت:‌ بهترین دهنده پیوند، خواهر، برادر و خویشاوندان نزدیک است و برای انجام پیوند باید سیستم HLA در فرد دهنده و گیرنده یکسان باشد و فقط ۲۵ درصد بیماران ممکن است دهنده پیوند مناسب خویشاوند داشته باشند.

ريیس بخش پیوند مغز استخوان مرکز دیالیز و پیوند اعضا بیمارستان منتصریه مشهد با اشاره به اینکه ۷۵ درصد این دسته از بیماران، نیازمند اهداکنندگان سلول‌های بنیادی غیر خویشاوند هستند، خاطر نشان کرد:‌‌ به منظور تامین اطلاعات ژنتیکی و با توجه به وضعیت ژنتیکی استان، کار ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی از HLA افراد دهنده داوطلب که تمایل به اهدا سلول‌های بنیادی خود دارند، انجام می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه از دهنده پیوند، عضوی گرفته نمی‌شود بلکه از سلول‌های بنیادی آنها استفاده خواهد شد، تصریح کرد: شرکت در این برنامه کاملاً به صورت داوطلبانه و بدون هیچ هزینه‌ای است و داوطلبان در هر زمان می‌توانند از ادامه شرکت در برنامه انصراف دهند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته جالب محققان ایرانی درباره تاثیر تشابهات ژنتیکی در انتخاب همسر

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران، نیمه اسفندماه برگزار می شود

سمپوزیوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی با رویکرد ژن درمانی برگزار می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها