سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

انوشه انصاری و فیروز نادری، نماینده سینمای ایران در اسکار!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15760
جمعه، ۶ اسفند، ۱۳۹۵ | 16:15

انوشه انصاری و فیروز نادری، نماینده سینمای ایران در اسکار!

اصغر فرهادی که در اعتراض به قانون ممنوعیت ورود اتباع ایران و شش کشور مسلمان به آمریکا از حضور در مراسم اسکار خودداری کرده، انوشه انصاری – نخستین فضانورد ایرانی – و دکتر فیروز نادری – مدیر برجسته ایرانی بازنشسته ناسا – را به نمایندگی از خود و فیلم «فروشنده» برای شرکت در هشتاد و نهمین مراسم اسکار معرفی کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران،دکتر نادری و انصاری که در آمریکا اقامت دارند بامداد دوشنبه نهم اسفند به وقت ایران در مراسم هشتاد و نهمین اسکار به نمایندگی از اصغر فرهادی و فیلم «فروشنده» – از نامزدهای دریافت جایزه بخش خارجی اسکار – حضور خواهند داشت.

انوشه انصاری که متولد ۱۳۴۵ در مشهد است با سفر تاریخی خود به فضا نام خود را به عنوان اولین  فضانورد ایران و نخستین گردشگر فضایی زن جهان در تاریخ کیهان نوردی ثبت کرده است.

انوشه انصاری در دوران نوجوانی  به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد.  وی مدرک کارشناسی خود را در رشته الکترونیک و مهندسی کامپیوتر از دانشگاه جرج میسون و سپس کارشناسی ارشد خود را در مهندسی الکترونیک از دانشگاه جرج واشنگتن George Washington University دریافت کرده است. وی همچنین دوره کارشناسی ارشد رشته نجوم را در  دانشگاه سوینبورن (Swinburne) گذرانده است. شرکت تحت رهبری او در حوزه ارتباطات در فهرست شرکت های فناوری دارای سریعترین نرخ رشد در آمریکا قرزار داشته و جایزه ویژه بنیاد ملی زنان پیشگام در کار به وی اعطا شده است.

انوشه انصاری، نخستین فضاگرد زن جهان، ۲۷ شهریورماه ۸۵ به عنوان «سفیر فضایی» رهسپار فضا شد و بامداد هفتم مهرماه در حالی در استپ‌های سرسبز شمال قزاقستان بر سیاره مادری گام نهاد که طی ۱۱ روز حضور در فضا به واقع اثبات کرد همچنان که پیش از سفر اعلام کرده بود، صرفا یک گردشگر فضایی نیست به طوری که «مایکل لوپز آلگریا» – فضانورد همراه وی که پیش از این از مخالفان سفرهای فضایی خصوصی و توریستی بود – در گفت‌وگویی با شبکه خبری CNN از انوشه انصاری به عنوان فردی پرکار یاد کرد که توانسته است در این مدت افزون بر فعالیت‌های شخصی‌اش که از پیش وعده داده بود، ‌آزمون های علمی متفاوتی را به انجام برساند و همپای سایر خدمه به فعالیت بپردازد.

وی اگر چه ناگزیر با پرداخت ۲۰ میلیون دلار به عنوان چهارمین گردشگر فضایی جواز سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی را پیدا کرد ولی در مدت حضور در فضا آزمایش‌های علمی گوناگونی را با همکاری آژانس فضایی اروپا (اسا) انجام داد و همچنان که وعده کرده بود موفق شد در تماس‌های رادیویی با مراکز مختلف آموزشی، نوشتن وبلاگ روزانه‌اش از فضا و ارسال مجموعه‌ای از فیلم‌ها از سفر خود تجربه کم‌نظیر سفر فضاییش را با میلیون‌ها نفر از مردم دنیا تقسیم کند

دکتر فیروز نادری هم که متولد ۱۳۲۵ در شیراز است تا پیش از بازنشستگی در فوریه ۲۰۱۶  مدیرکل اکتشافات منظومهٔ خورشیدی در ناسا و معاون پیشین مدیرکل تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیش‌رانش جت (Jet Propulsion Laboratory) در ناسا بود.

فیروز نادری تحصیلات متوسطه خود را در ایران به پایان رساند و تحصیلات دانشگاهی خود را در آمریکا و در رشته مهندسی برق ادامه داد. نادری دوره کارشناسی خود را در دانشگاه ایالاتی آیووا و مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری خود را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به اتمام رساند.

او پس از پایان تحصیلات خود به ایران بازگشت و مدتی در مرکز سنجش از دور ایران فعالیت کرد.  نادری در مدت همکاری خود با ناسا مشاغل و مسئولیت‌های  مدیریتی و فنی متعددی را در زمینه ماهواره‌های مخابراتی متحرک، رادارهای سنجش از دور، رصدخانه‌های تحقیقاتی اختر فیزیک، اکتشاف مریخ و سایر در سال ۲۰۰۰ و پس از دو شکست متوالی برنامه اکتشاف مریخ به عنوان رییس این برنامه منصوب شد و در تابستان همان سال به برنامه‌ریزی دوباره‌ آن کمک کرد. در دوره‌ پنج ساله‌ مدیریت نادری بر این برنامه، سه فضاپیمای کاوشگر با موفقیت به مریخ پرتاب شدند.

وی از سال ۲۰۱۱ به سمت مدیریت اکتشافات ناسا در منظومه شمسی ارتقا یافت. سال گذشته ریز سیاره‌ای به نام پروفسور نادری در آستانه بازنشستگی اش در ناسا، ثبت شده است. وی سال گذشته پس از ۳۶ سال خدمت به درخواست خود از کار در ناسا بازنشسته شد. وی در متن خداحافظی خود خطاب به همکارانش نوشته بود: «۳۶ سال قبل، زمانی که به ناسا پیوستم فکر می‌کردم تا وقتی شور و شوقم نسبت به کار باقی است، در اینجا می‌مانم و روزی که احساس کنم این اشتیاق در حال کم‌رنگ شدن است، آن را ترک خواهم کرد. حالا بعد از ۳۶ سال، نه تنها آن روز نیامده که هر آن‌چه باعث عشقم به کار و این مکان بوده، بیشتر هم شده است. با این وجود فکر می‌کنم اکنون زمان درستی برای این است که مشعل را به فرد دیگری بدهم.»

فیروز نادری در سال‌های حضورش در ناسا چندین جایزه‌ی سازمانی و ملی را کسب کرده که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به مدال رهبری برجسته ناسا و جایزه ویلیام رندولف لاولیس دوم از جامعه فضانوردی امریکا اشاره کرد.

«فروشنده» هفتمین ساخته اصغر فرهادی، نامزد سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۷ و نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

محقق ایرانی ناسا، فضانورد ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ

بازتاب درگذشت فیروز نادری در روزنامه های بزرگ آمریکا

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها