سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

پای هواپیمای مسافربری «سوخو» به ایران باز می شود؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15754
پنج شنبه، ۵ اسفند، ۱۳۹۵ | 16:04

پای هواپیمای مسافربری «سوخو» به ایران باز می شود؟

وزیر انرژی روسیه از ابراز تمایل ایران برای خرید ۱۲ فروند هواپیمای مسافربری سوپرجت سوخو (SSJ-100) در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران به نقل از منابع خبری روسیه، آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه با اعلام این مطلب بر علاقمندی مسکو برای راه اندازی خط تولید قطعات هواپیماهای روسی در ایران و آمادگی بررسی چنین گزینه ای در صورت مطرح شدن پیشنهاد در مذاکره با طرف ایرانی تاکید کرده است.

به گفته نواک، مسکو به تهران پیشنهاد کرده تولید مشترک هواپیمای توربوپراپ ایلیوشین ـ ۱۱۴ راه اندازی شود کهدر حال حاضر طرفین در حال تدوین “تصمیمات و پیشنهاد های مشخص” هستند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از یک منبع آگاه ایرانی عنوان کرده است: «شرکت سوخو در حال حاضر نمی تواند به صورت علنی و مستقیم هواپیما به ایران بفروشد چرا که خود را متعهد به تحریم های آمریکا علیه ایران می داند. هواپیمای سوخوی دارای قطعات مختلف فنی است که در غرب و آمریکا تولید شده است و به همین دلیل هم فروش این هواپیما به ایران در وضعیت مبهم قرار دارد. از سوی دیگر خرید هواپیمای مسافربری چندان در حوزه فعالیتهای وزارت دفاع ایران نمی باشد و خرید یا اجاره هواپیماها در حوزه فعالیت و وظایف ایرلاین‌هاست.
در همین راستا چندی پیش یکی از ایرلاین‌های ایرانی در مذاکراتی با کمپانی سوخو بحث تفاهمنامه خرید ۱۰ فروند هواپیمای مسافری ام ۱۰۰ را مطرح کرده که هنوز هم پاسخی در این خصوص دریافت نکرده است.

علاوه بر این، احتمال انجام مذاکرات طرف روس با شرکت هواپیمایی آسمان در خصوص چگونگی خرید و یا اجاره هواپیما و همچنین قطعات فنی مطرح شده است.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط

خودنمایی سوپرجت روسی در مهرآباد

سماجت روس‌ها برای فروش جت مسافربری به ایران

تمجید خالق فقید غول‌پیکرترین بوئینگ جهان از هواپیمایی ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها