جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

اعتراض جامعه علمی کشور به رویکرد سازمان محیط زیست نسبت به فناوری تراریخته

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1575
سه شنبه، ۲۵ خرداد، ۱۳۹۵ | 12:41

اعتراض جامعه علمی کشور به رویکرد سازمان محیط زیست نسبت به فناوری تراریخته

 

بیش از سیصد نفر از استادان و محققان کشور طی نامه‌ای سرگشاده به معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از وی خواستند تا با همدلی اجازه ندهد فناوری‌هراسی و ممانعت از توسعه علمی در کشور ترویج یابد.

جامعه علمی کشور در این نامه سرگشاده خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با برشمردن مزایای فناوری تراریخته از جمله کمک به حفظ محیط زیست با کاهش مصرف سموم شیمیایی و تامین امنیت غذایی بر لزوم حمایت از این فناوری تاکید کردند.

در این نامه سرگشاده آمده است که فناوری تراریخته تنها فناوری مدرن بشر است که دانش و ایمنی را همزاد با خود داشته است و هیچ گامی از پیشرفت را بدون بررسی جنبه‎های ایمنی، کیفی، محیط زیست و تنوع زیستی برنداشته است.

در این نامه اعتراضی همچنین از انتصاب مدیران فناوری‎هراس به عنوان مشاور در سازمان محیط زیست نیز انتقاد شده است.

متن کامل نامه را بخوانید.

بسمه تعالی

سرکارخانم دکتر معصومه ابتکار

معاون محترم رئيس جمهور و رئيس محترم سازمان حفاظت محيط زيست

با سلام و احترام،

چنانچه سرکارعالي استحضار داريد، امروزه صورت مسئله غذا براي بشر متمدن عبارت است از “تامين غذاي سالم، کافي و با کيفيت براي جمعيت روزافزون، بدون صدمه بيشتر به محيط زيست، اکوسيستم‌ها و تنوع زيستي در زميني که ظرفيت آن براي پذيرش آلودگي و ناهنجاري رو به پايان است”. نگاهي کوتاه به اين صورت مسئله، ما را به اين واقعيت رهنمون مي‌سازد که بشر در حوزه تامين غذا با يک ابرچالش مواجه است. حل چنين صورت مسئله دشواري نيازمند اشراف بر معادلات بسيار پيچيده حاکم بر زندگي و مناسبات جمعيت هفت ميليارد نفري ساکن در دهکده‌اي به نام “جهان” و تنظيم استراتژي‌هاي پيشرفته مديريت تلفيقي و توسعه پايدار است. استراتژي‌هايي که هيچ يک از توانمندي‎ها و دستاوردهاي دانش بشري اعم از سنتي و غيرسنتي، مرسوم و غيرمرسوم، پيشرفته و غيرپيشرفته، ارگانيک و غيرارگانيک را مطرود يا منسوخ ندانسته و هر يک را به جاي خود، در يک سيستم هماهنگ و يکپارچه با حداکثر بهره‌وري مورد استفاده قرار دهند.

در اين اثنا، فناوري مهندسي ژنتيک گياهان زراعي، باغي و جنگلی (گياهان تراريخته) به عنوان يکي از پيشرفته‌ترين رهآوردهاي دانش بشري در حوزه کشاورزي شناخته مي‌شود. قابليت‌هايي همچون استفاده از توان ذاتي طبيعت براي کنترل آفات و بيماري‌هاي گياهي بدون نياز به استفاده از آفت‌کش‌هاي شيميايي سنتزي، ازدياد کميت و کيفيت محصول در واحد سطح، ارزش افزوده، کمک به حفظ محيط زيست و تنوع زيستي، و قابليت تنظيم و نظارت، محصولات GMO (فرآورده‌هاي مهندسي ژنتيک شده) را با معيارهاي موردنظر بشر براي حل “چالش غذا” همسو نموده است. اين فناوري را به جرأت مي‌توان تنها فناوري مدرن بشر دانست که دانش ايمني را همزاد با خود داشته است و هيچ گامي از پيشرفت را بدون بررسی جنبه‎های ایمنی و کیفیت برتر، محيط زيست و تنوع زيستي بر نداشته است. مهندسي ژنتيک روز دنيا، مهندسي ژنتيک مبتني بر استانداردهاي ايمني‌زيستي است. اين فناوري کليه چالش‌هاي پيش روي خود را از طريق تغيير و تحول در روش‌هاي فني و يا از طريق پذيرش دستورالعمل‌هاي سخت‌گيرانه نظارتي پشت سر گذاشته است. به اين دليل است که دولت‌ها و سرمايه‌گذاران حوزه کشاورزي در سراسر جهان، فناوري گياهان تراريخته را به‌عنوان يک فناوري پيشرو و توانمند در راستاي غلبه بر چالش‌هاي پيش روي بشر در حوزه سلامت و امنيت غذا، مورد توجه قرار داده‌اند. کشت گياهان تراريخته توسط بيش از ۱۸ ميليون کشاورز در بيش از ۱۸۰ ميليون هکتار از حاصل‎خيزترين اراضي زراعي در ۲۸ کشور از پنج قاره جهان، کسب مجوز مصرف ۷۱ محصول تراريخته در اتحاديه اروپايي و مصرف اين محصولات در قريب به ۲۰۰ کشور جهان را مي‌توان نمود بارز اين توجه و استقبال دانست. کشورهايي که در بين آن‎ها از پيشرفته‌ترين تا عقب‌مانده‌ترين کشورها و کشاورزاني که در بين آن‎ها از ثروتمندترين تا فقيرترين کشاورزان را مي‌توان ديد. اين فناوري از قابليت‌هاي بسيار زيادي براي کمک به افزايش امنيت غذايي و بنيه اقتصادي در کشورهاي پيشروي در حال توسعه از جمله ايران برخوردار است. در سال‎هاي اخير شاهد هستيم که کشورهايي نظير برزيل، آرژانتين، هند و پاکستان سهم بسيار ويژه‌اي براي فناوري توليد محصولات تراريخته در برنامه‌هاي توسعه کشاورزي خود در زمان حال و آينده قائل شده‌اند.

مهندسي ژنتيک گياهي در ايران پس از طلوع و خيزشي تحسين برانگيز در سال‌هاي گذشته که با توليد و رهاسازي اولين محصول تراريخته ايراني در مدت زماني کوتاه همراه بود، يک دوره نسبتا طولاني سکون تاثربرانگيز ناشي از تغيير سلايق و رويکردهاي مديريتي را سپري نمود. با اين حال، محققان پرتلاش مهندسي ژنتيک کشور در دوران کم‌توجهي و بي‌توجهي نيز از رسالت خود مبني بر توسعه فناوري بومي و ملي توليد محصولات تراريخته دست بر نداشتند و با استفاده از امکانات و فرصت‌هاي حداقلي، افتخارات حداکثري آفريدند. اگر چند سال قبل، برنج تراريخته تنها محصول تراريخته ملي براي مبارزه با سونامي مصرف سموم کشاورزي در کشور بود، اکنون پنبه و چغندرقند تراريخته ايراني نيز آماده خدمت به کشاورزي مملکت بوده و چند محصول فاخر ديگر نيز در راهند. اکنون در سايه سياست‌هاي مدبرانه دست‌اندرکاران دلسوز دولت تدبير و اميد از شخص رياست محترم جمهوري تا وزير و معاونان محترم وزارت جهاد کشاورزي، سازمان غذا و دارو، مراکز تحقيقاتي، دانشگاه‎ها، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، ستاد توسعه زیست فناوری، انجمن‌هاي علمي و خانه کشاورز، فناوري گياهان تراريخته مي‌رود که دوراني از شکوفايي مجدد را در کشور تجربه نمايد. شاخص‌ترين شاهد اين مدعي را مي‌توان پيام رئيس محترم جمهور جناب آقاي دکتر روحاني به هشتمین همایش ملی بیوتکنولوژی و چهارمین همایش ملی ایمنی زیستی دانست که فرمودند: “امروز استفاده از فناوری‌های بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک نه تنها یک ضرورت بلکه انتخابی هوشمندانه و آگاهانه برای حل معضلات غذایی و بهداشتی و محیط زیستی کشور محسوب می‌شوند که غفلت در دستیابی و استفاده از این فناوری‌ها به یقین می‌تواند موجب شماتت ما توسط نسل آینده شود”. اکنون، با توجه به مواهب فراواني که اين فنآوري مي‌تواند براي کشور به ارمغان آورد، همه اميدواريم که منحني توسعه مهندسي ژنتيک در ايران به اصطلاح اهالي رياضيات “سينوسي” نباشد و اين خيزش دوباره با توسعه‌اي روزافزون و پايدار همراه گردد.

با اين حال، شنيده‌ها و ديده‌ها حاکي از آن است که هنوز هم در سطوح مختلف سازمان مهم و تاثيرگذار حفاظت محيط زيست که سرکارعالي هدایت آن را بر عهده داريد، ترديدهاي جدي نسبت به موضوع تثبيت و توسعه فناوري بومي گياهان تراريخته در کشور وجود دارد. نکته قابل تأمل در اين موضوع آن است که در تمام اين سال‌ها هيچ گونه مجالي براي ايجاد تعامل سازنده بين سازمان حفاظت محيط زيست و جامعه مهندسي ژنتيک کشور ايجاد نشده است تا زمينه‌ساز رفع ابهامات باشد. اين وضعيت، فضايي استراتژيک را براي عده‌اي معلوم‌الحال، مهيا نموده است تا با فرافکني، انتقال اطلاعات غيرعلمي و غيرواقعي، و سوء استفاده از عناوين ارزشمندي همچون کشاورزي ارگانيک (با احترام به متوليان و دست‌اندرکاران واقعي کشاورزي ارگانيک در کشور) به مهندسي ديدگاه مديران تاثيرگذار پرداخته و نگرشي منفي را نسبت به موضوع گياهان تراريخته در سطوح مختلف سازمان حفاظت محيط زيست نهادينه نمايند. البته خود حضرتعالی نیز با انتصاب یکی از سرشناس‌ترین و فناوری‌هراس‌ترین مدیران مخالف دولت به عنوان مشاور خود در این زمینه، به تشدید وخامت اوضاع کمک نموده‌اید.

لذا در راستاي عمل به تعهدي که همه ما در قبال ساختن ايراني آباد براي ملتي مسلمان و آزاد داريم و اين تعهد چيزي جز عمل به سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) در رابطه با اصل ۴۴ قانون اساسي، توسعه علم و فناوري، و اقتصاد مقاومتي نيست، از سرکارعالي تقاضا داريم تا با پذيرش دعوت جامعه علمی کشور در راستاي رفع نیازهاي محیط زیست و تنوع زیستی، و حق برخورداری ملت از امنیت غذایی و غذای پاک و سالم با نمايندگان جامعه مهندسي ژنتيک گياهي کشور از ستاد توسعه زيست فناوري، سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي، مرجع ملي ايمني زيستي، مراکز تحقيقات ملي، دانشگاه‎هاي مادر و انجمن‌هاي ملي همدلي نموده و اجازه ندهید تا برچسب فناوری‌هراسی و ممانعت از توسعه علمی کشور، سوابق درخشان سرکارعالی را مخدوش نمايد. اميد است که در سايه تعامل مستقيم و سازنده سازمان محترم محيط زيست و جامعه مهندسي ژنتيک گياهي، برگي زرين به دفتر “همدلي و همزباني” پيوست شود و سازمان حفاظت محيط زيست با درايت و مديريت سرکارعالي در کنار ساير سازمان‌ها و نهادهاي متولي، همکار توسعه و تثبيت فناوري بومي گياهان تراريخته و محصولات GMO در کشور در سايه قانون ملي ايمني زيستي ايران باشد.

   با آرزوي توفيق الهي                               

         جمعي از متخصصان ژنتيک، بيوتکنولوژي، کشاورزي و محيط زيست

 

۱          دکتر عیسی کلانتری – فیزیولوژی گیاهی – استاد – خانه کشاورز – دبیرکل خانه کشاورز

۲          دکتر سیروس زینلی – بيوتکنولوژي – استاد – انستیتو پاستور – رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران

۳          دکتر محمود تولایی            بيوتکنولوژي – دانشيار – دانشگاه بقیه اله – رئیس انجمن ژنتیک ایران

۴          دکتر محمد حسين صنعتي – بيوتکنولوژي – استاد – پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيک – معاون پژوهشي پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري

۵          دکتر نيراعظم خوش خلق سيما – بيوتکنولوژي – دانشيار – پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – رئيس پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي

۶          دکتر سید قاسم حسینی سالکده – بيوتکنولوژي – دانشیار – پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – معاون پژوهشی

۷          دکتر محمدعلي ملبوبي – بيوتکنولوژي – دانشيار – پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيک – معاون فناوري پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري

۸          دکتر سيد‌ابوالحسن شاهزاده‌فاضلي – بيوتکنولوژي – دانشيار – مرکز ذخاير ژنتيکي – رييس مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران

۹          دکتر علی رضا بنداني – زیست شناسی – دانشيار – دانشگاه سيستان و بلوچستان – رئيس دانشگاه

۱۰         دکتر مختار جلالی – بيوتکنولوژي – دانشيار – دانشگاه تربیت مدرس – معاون آموزشی دانشگاه

۱۱         دکتر منصور امیدی – اصلاح نباتات – استاد – دانشگاه تهران – نایب رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات

۱۲         دکتر سید امیر موسوی – بيوتکنولوژي – دانشيار – پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيک – رئیس پژوهشکده کشاورزی

۱۳         دکتر محمد جواد آروين – باغباني – استاد – دانشگاه شهيد باهنر کرمان – رئیس پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته کرمان

۱۴         دکتر محسن ابراهيمي – بيوتکنولوژي – دانشيار – دانشگاه تهران – عضو هیات علمی

۱۵         دکتر حسين علي رامشيني – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه تهران – عضو هیات علمی

۱۶         دکتر مسعود توحيدفر – بيوتکنولوژي – دانشيار – دانشگاه شهيد بهشتي – عضو هیات علمی

۱۷         دکتر اسداله احمدي خواه – بيوتکنولوژي – دانشيار – دانشگاه شهيد بهشتي – عضو هیات علمی

۱۸         دکتر عباس سعيدي- -بيوتکنولوژي – دانشيار – دانشگاه شهيد بهشتي – عضو هیات علمی

۱۹         دکتر ناصر فرخي – بیولوژی سلولی – استادیار – دانشگاه شهيد بهشتي – عضو هیات علمی

۲۰         دکتر ابوالقاسم محمدي – اصلاح نباتات – استاد – دانشگاه تبريز – مدیر قطب مولکولی اصلاح مولکولی غلات

۲۱         دکتر مصطفي ولي زاده – اصلاح نباتات – استاد – دانشگاه تبريز – عضو هیات علمی

۲۲         دکتر سيامک علوی – بیوتکنولوژی – دانشيار – دانشگاه تبريز – عضو هیات علمی

۲۳         دکتر بهرام باغبان – بیوتکنولوژی – دانشيار – دانشگاه تبريز – عضو هیات علمی

۲۴         دکترابراهیم دورانی – بیوتکنولوژی – دانشيار – دانشگاه تبريز – عضو هیات علمی

۲۵         دکتر محمود تورجي – اصلاح نباتات – استاد – دانشگاه تبريز – مدیر گروه به نژادی و بیوتکنولوژی

۲۶         دکتر ناصر مهنا – اصلاح نباتات – دانشيار – دانشگاه تبريز – عضو هیات علمی

۲۷         دکتر علي بنده حق – اصلاح نباتات – دانشيار – دانشگاه تبريز – عضو هیات علمی

۲۸         دکتر جابر پناهنده – باغبانی – دانشيار – دانشگاه تبريز – عضو هیات علمی

۲۹         دکتر عباس عالم زاده – بيوتکنولوژي – دانشيار – دانشگاه شيراز – عضو هیات علمی

۳۰         دکتر حسن صالحي – باغبانی – استاد – دانشگاه شيراز – عضو هیات علمی

۳۱         دکتر الهه توکل – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه شيراز – عضو هیات علمی

۳۲         دکتر علي دادخدايي – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه شيراز – عضو هیات علمی

۳۳         دکتر هومن راضي – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه شيراز – عضو هیات علمی

۳۴         دکتر علي قرقاني – باغبانی – استاديار – دانشگاه شيراز – عضو هیات علمی

۳۵         دکتر اکبر کرمي – باغبانی – استاديار – دانشگاه شيراز – عضو هیات علمی

۳۶         مهندس حسین امین – اصلاح نباتات – مربی – مرکز تحقیقات کشاورزی فارس – عضو هیات علمی

۳۷         دکتر بابک ناخدا – ژنتيک ملکولي گياهي – استاديار – پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – رئیس بخش فیزیولوژی مولکولی

۳۸         دکتر محمد امين حجازی – بيوتکنولوژي – دانشيار – پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – عضو هیات علمی

۳۹         دکتر اکرم صادقي – بيوتکنولوژي – استاديار – پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – عضو هیات علمی

۴۰         دکتر پژمان آزادي – بيوتکنولوژي – استاديار – پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – معاون پژوهشی موسسه علوم باغبانی

۴۱         دکتر محمدرضا غفاري – بيوتکنولوژي – استاديار – پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – رئیس بخش زیست شناسی سامانه‎ها

۴۲         دکتر مريم شهبازي – بيوتکنولوژي – استاديار – پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – عضو هیات علمی

۴۳         دکتر مطهره محسن پور – بيوتکنولوژي – استاديار           پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – مدير گروه مهندسي ژنتيک

۴۴         دکتر فضل الله افراز – بيوتکنولوژي – استاديار – پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – رئیس بخش بیوتکنولوژی شمال

۴۵         دکتر مهرشاد زین العابدینی – بيوتکنولوژي – استاديار – پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – مدیرکل پژوهشی پژوهشکده

۴۶         دکترسید الیاس مرتضوی – بيوتکنولوژي – استاديار – پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – عضو هیات علمی

۴۷         دکتر مریم هاشمی – بيوتکنولوژي – استاديار – پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – مدیر گروه ریز سازواره‎ها

۴۸         دکتر محمد مدنی – بیوتکنولوژی – استاديار – پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – عضو هیات علمی

۴۹         دکتر کتایون زمانی – ژنتیک مولکولی – استاديار – پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – عضو هیات علمی

۵۰         دکتر زهراسادات شبر – بیوتکنولوژی – استاديار – پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – عضو هیات علمی

۵۱         دکتر پریسا کوباز – بیوتکنولوژی – استاديار – پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – عضو هیات علمی

۵۲         دکتر شهره آریایی نژاد – بیوشیمی – استاديار -پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – عضو هیات علمی

۵۳         دکتر لیلا مامنی – نانوتکنولوژی – استاديار – پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – رئیس بخش نانوتکنولوژی

۵۴         دکتر علیرضا ترنگ – ژنتیک – استاديار – پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي – عضو هیات علمی

۵۵         دکتر وحيد شريفي – بيوتکنولوژي – استاديار – پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيک – عضو هیات علمی

۵۶         دکتر بيژن بمبئي – بيوتکنولوژي – استاديار – پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيک – عضو هیات علمی

۵۷         دکتر عباس قمري زارع – اصلاح نباتات            دانشيار – موسسه تحقيقات جنگل و مراتع – عضو هیات علمی

۵۸         دکتر علي اشرف جعفري – اصلاح نباتات – استاد – موسسه تحقيقات جنگل و مراتع – عضو هیات علمی

۵۹         دکتر شاهين واعظي – اصلاح نباتات – استادیار – بانک ژن گياهي ملي ايران – عضو هیات علمی

۶۰         دکتر محمد حسين فتوکيان – اصلاح نباتات – دانشيار – دانشگاه شاهد تهران – رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شاهد

۶۱         دکتر عليرضا رضا زاده – بيوشيمي – استاديار – دانشگاه شاهد تهران – عضو هیات علمی

۶۲         دکتر سيد عبدالله هاشمي – بيماري شناسي گياهي – استاديار – دانشگاه شاهد تهران – عضو هیات علمی

۶۳         دکتر مجيد امينی – فيزيولوژي گياهان زراعي – دانشيار – دانشگاه شاهد تهران – عضو هیات علمی

۶۴         دکتر اورنگ خادمي – فيزيولوژي گياهان زراعي – استاديار – دانشگاه شاهد تهران – عضو هیات علمی

۶۵         دکتر شاهپور خانقلي – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه شاهد تهران – عضو هیات علمی

۶۶         دکتر ايمان روح اللهي – اصلاح گياهان زراعي – استاديار – دانشگاه شاهد تهران – عضو هیات علمی

۶۷         دکتر ياور شرفي – اصلاح درختان ميوه – استاديار           دانشگاه شاهد تهران – عضو هیات علمی

۶۸         دکتر امير حمدناب – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه شاهد تهران – عضو هیات علمی

۶۹         دکتر جابر کريمي – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه شاهد تهران – عضو هیات علمی

۷۰         دکتر علاالدين کردنائیچ – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه شاهد تهران – عضو هیات علمی

۷۱         دکتر حسین معصومي – بيماري شناسي گياهي – استاد – دانشگاه شهيد باهنر کرمان – رئيس دانشکده کشاورزي

۷۲         دکتر قاسم محمدي نژاد – اصلاح نباتات – دانشيار دانشگاه شهيد باهنر کرمان – مدیر قطب علمی تنش‎های محیطی در غلات

۷۳         دکتر جلال صبا- اصلاح نباتات – دانشیار- دانشگاه زنجان – عضو هیئت علمی

۷۴         دکتر شهرام پورسيدي – مهندسي ژنتيک – دانشيار – دانشگاه شهيد باهنر کرمان – معاون اداري دانشکده کشاورزي

۷۵         دکتر روح الله عبدالشاهي – اصلاح نباتات – دانشيار – دانشگاه شهيد باهنر کرمان – مديرگروه زراعت و اصلاح نباتات

۷۶         دکتر جعفر ذوالعلي – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه شهيد باهنر کرمان – رئيس آزمايشگاه مرکزي

۷۷         دکتر محمدرضا محمدآبادی – بيوتکنولوژي – دانشيار – دانشگاه شهيد باهنر کرمان – عضو هیات علمی

۷۸         دکتر حميدرضا کاووسي – بيوتکنولوژي            استاديار – دانشگاه شهيد باهنر کرمان – مدير گروه بيوتکنولوژزي

۷۹         دکتر علي کاظمي پور – بيوانفورماتيک – استاديار – دانشگاه شهيد باهنر کرمان – عضو هیات علمی

۸۰         دکتر افسانه محکمي – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه شهيد باهنر کرمان – عضو هیات علمی

۸۱         دکتر سونيا عقيقي – بيماري شناسي گياهي – استاديار – دانشگاه شهيد باهنر کرمان – عضو هیات علمی

۸۲         دکتر مهدي منصوري – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه شهيد باهنر کرمان – عضو هیات علمی

۸۳         دکتر مهدي مهيجي – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه شهيد باهنر کرمان – عضو هیات علمی

۸۴         دکتر محمد جعفرآقایی – اصلاح نباتات – استادیار – موسسه علوم باغبانی – معاون موسسه

۸۵         دکتر منيره رحيمي – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه پيام نور تهران – عضو هیات علمی

۸۶         دکتر محمدرضا صفرنژاد – بيوتکنولوژي – استاديار – موسسه تحقيقات گياهپزشکي کشور – رئیس بخش بیوتکنولوژی شمال شرق

۸۷         دکتر مهدي زهراوی – اصلاح نباتات – استاديار – موسسه تحقيقات اصلاح بذر – عضو هیات علمی

۸۸         دکتر اسکندر اميدي نيا – بيوتکنولوژي پزشکی – استاد – انستيتو پاستور ايران – معاون پژوهشی

۸۹         دکتر عليرضا زبرجدي – اصلاح نباتات – دانشيار – دانشگاه رازي کرمانشاه – عضو هیات علمی

۹۰         دکتر دانيال کهريزي – اصلاح نباتات – دانشيار – دانشگاه رازي کرمانشاه – عضو هیات علمی

۹۱         دکتر صحبت بهرامي نژاد – اصلاح نباتات – دانشيار – دانشگاه رازي کرمانشاه – عضو هیات علمی

۹۲         دکتر حسين دشتي – اصلاح نباتات – دانشيار – دانشگاه ولي عصر رفسنجان – عضو هیات علمی

۹۳         دکتر محسن محمودنيا – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه ولي عصر رفسنجان – عضو هیات علمی

۹۴         دکتر علي اکبر محمدي ميريک – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه ولي عصر رفسنجان – معاون آموزشی دانشکده

۹۵         دکتر خليل ملک زاده – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه ولي عصر رفسنجان – عضو هیات علمی

۹۶         دکتر ضياء الدين ميرحسيني – بيوتکنولوژي – استاد – دانشگاه گيلان – معاون پژوهشی دانشگاه

۹۷         دکتر آقا فخر میرلوحی – اصلاح نباتات – استاد – دانشگاه صنعتی اصفهان – معاون پژوهشی دانشکده

۹۸         دکتر رضا شيرزاديان خرم آباد – ژنتيک ملکولي گياهي – استاديار – دانشگاه گيلان – عضو هیات علمی

۹۹         دکتر مهدی سوهاني – مهندسي ژنتيک – استاديار – دانشگاه گيلان – عضو هیات علمی

۱۰۰       دکتر علی اعلمي – مهندسي ژنتيک – استاديار – دانشگاه گيلان – عضو هیات علمی

۱۰۱       دکتر پیمان نوروزي – اصلاح نباتات – دانشيار – موسسه تحقيقات چغندر قند – عضو هیات علمی

۱۰۲       دکتر مهرزاد اله قلي پور – اصلاح نباتات – استاديار – موسسه تحقيقات برنج کشور – عضو هیات علمی

۱۰۳       دکتر شاهرخ قوتی – بيوتکنولوژي – استاديار – موسسه تحقيقات برنج کشور – عضو هیات علمی

۱۰۴       دکتر مريم حسيني – اصلاح نباتات – استاديار – موسسه تحقيقات برنج کشور – عضو هیات علمی

۱۰۵       دکتر کبري تجددي طلب – صنايع غذايي – استاديار – موسسه تحقيقات برنج کشور – عضو هیات علمی

۱۰۶       دکتر علي اکبر عبادي – ژنتيک – استاديار – موسسه تحقيقات برنج کشور – عضو هیات علمی

۱۰۷       دکتر محمد ربيعي – فیزیولوژی گیاهی – استاديار – موسسه تحقيقات برنج کشور – عضو هیات علمی

۱۰۸       مهندس مهران غلامي – اصلاح نباتات – مربي – موسسه تحقيقات برنج کشور – عضو هیات علمی

۱۰۹       مهندس محسن قدسي – اصلاح نباتات – مربي – موسسه تحقيقات برنج کشور – عضو هیات علمی

۱۱۰       مهندس حسين رحيم سروش – اصلاح نباتات – مربي – موسسه تحقيقات برنج کشور – عضو هیات علمی

۱۱۱       مهندس ناصر شرفي – اصلاح نباتات – مربي – موسسه تحقيقات برنج کشور – عضو هیات علمی

۱۱۲       مهندس هوشنگ دهقان زاده – ژنتيک – مربي – موسسه تحقيقات برنج کشور – عضو هیات علمی

۱۱۳       مهندس محمد حسن زاده – زيست دريا – مربي – موسسه تحقيقات برنج کشور – عضو هیات علمی

۱۱۴       مهندس محمد ناخدايي – ژنتيک – مربي – موسسه تحقيقات برنج کشور – عضو هیات علمی

۱۱۵       مهندس شاپور عبدالهي – بيوتکنولوژي – محقق – موسسه تحقيقات برنج کشور – عضو هیات علمی

۱۱۶       مهندس سهيل اکبرزاده – اصلاح نباتات – محقق – موسسه تحقيقات برنج کشور – عضو هیات علمی

۱۱۷       مهندس ابراهيم رجب زاده – صنايع غذايي – مربي – موسسه تحقيقات برنج کشور – عضو هیات علمی

۱۱۸       دکتر درمحمد کردي – ژنتیک مولکولی – دانشیار – دانشگاه سيستان و بلوچستان – معاون پژوهشي دانشگاه

۱۱۹       دکتر محمود سلوکي – بيوتکنولوژي – استاد – دانشگاه زابل – رئیس پژوهشگاه

۱۲۰       دکتر محمد حسين سنگتراش – زیست شناسی – دانشیار – دانشگاه سيستان و بلوچستان -عضو هیات علمی

۱۲۱       دکتر علي شهرکي – فارماکولوژی – استادیار – دانشگاه سيستان و بلوچستان – عضو هیات علمی

۱۲۲       دکتر آدم ترکمن زهي – ژنتیک – استاد – دانشگاه سيستان و بلوچستان – عضو هیات علمی

۱۲۳       دکتر  علی رضا عينعلي – زیست شناسی – استادیار – دانشگاه سيستان و بلوچستان – عضو هیات علمی

۱۲۴       دکتر محرم وليزاده – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه سيستان و بلوچستان – عضو هیات علمی

۱۲۵       دکتر بهروز نارويي – زیست شناسی – استادیار – دانشگاه سيستان و بلوچستان – عضو هیات علمی

۱۲۶       دکتر حمیده سراواني – بیوشیمی‎ – استادیار – دانشگاه سيستان و بلوچستان – عضو هیات علمی

۱۲۷       دکتر خليل عالمي سعید – مهندسی ژنتیک – دانشیار – دانشگاه رامين خوزستان – عضو هیات علمی

۱۲۸       دکتر عليرضا شافعي نيا – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه رامين خوزستان – عضو هیات علمی

۱۲۹       دکتر هنگامه طاهري – اصلاح نباتات – دانشيار – دانشگاه رامين خوزستان – عضو هیات علمی

۱۳۰       دکتر پيام پورمحمدي – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه رامين خوزستان – عضو هیات علمی

۱۳۱       دکتر اسماعيل قاسمي گوجاني – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه رامين خوزستان – عضو هیات علمی

۱۳۲       دکتر محمد فرخاري – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه رامين خوزستان – عضو هیات علمی

۱۳۳       دکتر علي اشرف مهرابي – اصلاح نباتات – دانشيار – دانشگاه ايلام – عضو هیات علمی

۱۳۴       دکتر آرش فاضلي – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه ايلام – عضو هیات علمی

۱۳۵       دکتر جواد عرفاني مقدم – باغباني – استاديار – دانشگاه ايلام – عضو هیات علمی

۱۳۶       دکتر خشنود نورالهي – قارچ شناسي – استاديار – دانشگاه ايلام – عضو هیات علمی

۱۳۷       دکتر زهرا طهماسبي – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه ايلام – عضو هیات علمی

۱۳۸       دکتر حميد حسينيان خوشرو – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه ايلام – عضو هیات علمی

۱۳۹       دکتر علي آرمينيان – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه ايلام – عضو هیات علمی

۱۴۰       مهندس جبار جمالی – اصلاح و ژنتيک دام – مربي – دانشگاه ايلام – عضو هیات علمی

۱۴۱       دکتر محمود ملکي – بيوتکنولوژي – استاديار – پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته – عضو هیات علمی

۱۴۲       دکترسعید میرزایی – بيوتکنولوژي – استاديار – پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته – عضو هیات علمی

۱۴۳       دکتر سيد احمد سادات نوري – اصلاح نباتات – استاد – دانشگاه تهران – عضو هیات علمی

۱۴۴       دکتر بهروز شيران – بيوتکنولوژي – استاد – دانشگاه شهرکرد – عضو هیات علمی

۱۴۵       دکتر سعداله هوشمند – اصلاح نباتات – استاد – دانشگاه شهرکرد – عضو هیات علمی

۱۴۶       دکتر احسان شهبازي – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه شهرکرد – عضو هیات علمی

۱۴۷       دکتر صادق شيريان – دامپزشکي – استاديار – دانشگاه شهرکرد – عضو هیات علمی

۱۴۸       دکتر مصطفی حيدري – ژنتيک ملکولي گياهي – استاديار – دانشگاه صنعتي شاهرود – عضو هیات علمی

۱۴۹       دکتر امين ابراهيمي – ژنتيک ملکولي گياهي – استاديار – دانشگاه صنعتي شاهرود – عضو هیات علمی

۱۵۰       دکتر زيبا  قسیمی حق – فيزيولوژي و اصلاح سبزي – استاديار – دانشگاه صنعتي شاهرود – عضو هیات علمی

۱۵۱       دکتر مهديه پارسائيان – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه صنعتي شاهرود – عضو هیات علمی

۱۵۲       دکتر شاهرخ قرنجيک – ژنتيک ملکولي – استاديار – دانشگاه صنعتي شاهرود – عضو هیات علمی

۱۵۳       دکتر حسن فرحبخش – فیزیولوژی گیاهی – دانشيار – دانشگاه شهید باهنر کرمان – عضو هیات علمی

۱۵۴       دکتر علی اکبر مقصودی مود – فیزیولوژی گیاهی – دانشيار – دانشگاه شهید باهنر کرمان – عضو هیات علمی

۱۵۵       دکتر ليلا فهميده – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه زابل – عضو هیات علمی

۱۵۶       دکتر نفيسه مهدي نژاد – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه زابل – عضو هیات علمی

۱۵۷       دکتر عاطفه صبوري – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه گيلان – عضو هیات علمی

۱۵۸       دکتر احمدرضا دادرس – اصلاح نباتات – استاديار – موسسه علوم باغبانی – عضو هیات علمی

۱۵۹       دکترمحسن خدادادی – بیوتکنولوژی – دانشیار – موسسه علوم باغبانی – عضو هیات علمی

۱۶۰       دکتر فاطمه ذاکر تولايي – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشکده کشاورزي شيروان – عضو هیات علمی

۱۶۱       دکتر بهمن پناهي – باغباني – دانشيار – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – رئيس مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي کرمان

۱۶۲       دکتر ناصر عرب زاده – اکوفيزيولوژي – استاديار – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – معاون پژوهشی مرکز

۱۶۳       دکتر حميد نجفي نژاد – فيزيولوژي گياهان زراعي – استاديار – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۶۴       دکتر محمدعلي جواهري – اکولوژي – استاديار – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۶۵       دکتر پيروز شاکري – علوم دامي – استاديار – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۶۶       مهندس غلامحسين رحماني – مرتعداري – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۶۷       مهندس غلامرضا کدوري – گیاهان داروئی – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۶۸       دکتر داود درويشي زيدآبادي – اصلاح نباتات – استاديار – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۶۹       دکتر ذبيح الله راوری – اصلاح نباتات – استاديار – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۷۰       مهندس لادن شفيعي – علوم زیستی – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۷۱       مهندس حسين مرادي – علوم زیستی – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۷۲       دکتر ابوالفضل گلشني – صنايع غذايي – استاديار – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۷۳       مهندس نادر کوهي – علوم زیستی – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۷۴       مهندس هادي زهدي – حشره شناسي کشاورزي – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۷۵       مهندس مهدي ناصري – حشره شناسي کشاورزي – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۷۶       مهندس محمد شريفي – مرتعداري – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۷۷       مهندس منصوره خداشناس – فيزيولوژي گياهي – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۷۸       مهندس نادر فروغ عامري – ژنتيک و اصلاح دام – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۷۹       مهندس نجمه کارگر – ژنتيک و اصلاح دام – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۸۰       مهندس سيد مجتبي سيد مومن – تغذيه دام – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۸۱       مهندس علي جان آبکار – منابع طبیعی – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۸۲       دکتر يوسف امامي پور – بيوتکنولوژي – استاديار – مرکز تحقيقات کشاورزي کرمان – عضو هیات علمی

۱۸۳       دکتر عبدالکريم زارعي – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه جهرم – مدیرگروه بیوتکنولوژی

۱۸۴       دکتر مجاهد کمالي زاده – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه جهرم – عضو هیات علمی

۱۸۵       دکتر حسين صبوري – اصلاح نباتات – دانشيار – دانشگاه گنبد – مدیر امور پژوهشی دانشگاه

۱۸۶       دکتر حسين حسيني مقدم – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه گنبد – عضو هیات علمی

۱۸۷       دکتر محمدرضا معين زاده – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه گنبد – عضو هیات علمی

۱۸۸       دکتر ليلا آهنگر – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه گنبد – عضو هیات علمی

۱۸۹       دکتر مسعود دهداري – اصلاح نباتات – دانشيار – دانشگاه ياسوج – رئیس دانشکده کشاورزی

۱۹۰       دکتر مصطفي محقق دولت آبادي – اصلاح نژاد دام – دانشيار – دانشگاه ياسوج – عضو هیات علمی

۱۹۱       دکتر اسد معصومي اصل – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه ياسوج – عضو هیات علمی

۱۹۲       دکتر رضا اميري فهلياني – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه ياسوج – عضو هیات علمی

۱۹۳       دکتر پيام فياض – اصلاح گياهان جنگلي – استاديار – دانشگاه ياسوج – عضو هیات علمی

۱۹۴       دکتر احمد فرهاد طالبي – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه سمنان – عضو هیات علمی

۱۹۵       دکتر بهمن بهرام نژاد – بيوتکنولوژي – دانشيار – دانشگاه کردستان – عضو هیات علمی

۱۹۶       دکتر همايون کانوني – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه کردستان – رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی

۱۹۷       دکتر ياور وفايي – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه کردستان – عضو هیات علمی

۱۹۸       دکتر هديه بدخشان – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه کردستان – عضو هیات علمی

۱۹۹       دکتر علي پاکدين پاريزي – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه علوم کشاورزي ساري – عضو هیات علمی

۲۰۰       دکتر ولي اله قاسمي عمران – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه علوم کشاورزي ساري – عضو هیات علمی

۲۰۱       دکتر علي دهستاني کارگر – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه علوم کشاورزي ساري – عضو هیات علمی

۲۰۲       دکتر حميد نجفي – بيوتکنولوژي – استاديار – دانشگاه علوم کشاورزي ساري – عضو هیات علمی

۲۰۳       دکتر ايوب فرهادي – ژنتيک و اصلاح دام – استاديار – دانشگاه علوم کشاورزي ساري – عضو هیات علمی

۲۰۴       دكتر سيمين نصرتي – بيماري شناسي گياهي – استاديار – دانشگاه آزاد اسلامی يزد – عضو هیات علمی

۲۰۵       دکتر حسين واعظي – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه آزاد اسلامی يزد – عضو هیات علمی

۲۰۶       دكتر اميد جوهرچي            آفات گياهي – استاديار – دانشگاه آزاد اسلامی يزد – عضو هیات علمی

۲۰۷       دکتر آسا ابراهيمي – بيوتکنولوژي – استاديار – علوم و تحقيقات تهران – عضو هیات علمی

۲۰۸       دکتر علي اطمينان – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه – عضو هیات علمی

۲۰۹       دکتر مهدي روزرخ – زراعت – استاديار – دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه – عضو هیات علمی

۲۱۰       دکتر فروغ محمدي – لينيکال پاتولوژي – استاديار – دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه – عضو هیات علمی

۲۱۱       دکتر علي مهرابي – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه – عضو هیات علمی

۲۱۲       دکتر سيد احمد حسيني – بيوتکنولوژي – استاديار دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه – عضو هیات علمی

۲۱۳       دکتر حسين نوروزي – شيلات – استاديار – دانشگاه آزاداسلامی کرمانشاه – عضو هیات علمی

۲۱۴       دکتر شيما علائي – باغباني – استاديار – انشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه – عضو هیات علمی

۲۱۵       دکتر ليا شوشتري – اصلاح نباتات – استاديار – دانشگاه آزاداسلامی کرمانشاه – عضو هیات علمی

۲۱۶       مهندس قباد سليمي – ميکروبيولوژي خاک – محقق – دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه – عضو هیات علمی

۲۱۷       دکتر محمدعلي وکيلي – سيستماتيک گياهي – استاديار – دانشگاه آزاد – اسلامی جيرفت – عضو هیات علمی

۲۱۸       دکتر شهلا سلطاني – زيست سلولي ملکولي – استاديار – دانشگاه آزاد اسلامی جيرفت – عضو هیات علمی

۲۱۹       دکتر زينب فتوحيان – بيماري شناسي گياهي – استاديار – دانشگاه آزاد اسلامی جيرفت – عضو هیات علمی

۲۲۰       دکتر سهيلا کوره پز – باغباني – استاديار – دانشگاه آزاد اسلامی جيرفت – عضو هیات علمی

۲۲۱       دکتر جابرآقارجبي – زراعت – استاديار – دانشگاه آزاد اسلامی جيرفت – عضو هیات علمی

۲۲۲       دکتر حسن سرحدي – زراعت – استاديار – دانشگاه آزاد اسلامی جيرفت – عضو هیات علمی

۲۲۳       مهندس فاطمه ابراهيمي – اصلاح نباتات – مربي – دانشگاه آزاد اسلامی جيرفت – عضو هیات علمی

۲۲۴       مهندس غلامعباس محمدي – اصلاح نباتات – مربي – دانشگاه آزاد اسلامی جيرفت – عضو هیات علمی

۲۲۵       دکتر سيد علي طباطبايي – اصلاح نباتات – دانشيار – مرکز تحقيقات کشاورزي يزد – رئيس مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي يزد

۲۲۶       دکتر سيد محمدتقي طباطبايي – زراعت – دانشيار – مرکز تحقيقات کشاورزي يزد – عضو هیات علمی

۲۲۷       دکتر ناصر باغستاني – مرتعداري – دانشيار – مرکز تحقيقات کشاورزي يزد – عضو هیات علمی

۲۲۸       دکتر غلامحسن رنجبر – زراعت – استاديار – مرکز ملی شوری یزد – عضو هیات علمی

۲۲۹       مهندس مهدي سلطاني – زراعت – مربی – مرکز تحقيقات کشاورزي يزد – عضو هیات علمی

۲۳۰       مهندس محمدرضا وظيفه شناس – باغباني – مربی – مرکز تحقيقات کشاورزي يزد – عضو هیات علمی

۲۳۱       مهندس اسماعيل زاده – بيماري شناسي گياهي – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي يزد – عضو هیات علمی

۲۳۲       مهندس جلال سالم – کشاورزی – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي يزد – عضو هیات علمی

۲۳۳       مهندس جلال برخورداري – منابع طبیعی – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي يزد – عضو هیات علمی

۲۳۴       مهندس کاظم دشتکيان – مديريت بيابان – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي يزد – عضو هیات علمی

۲۳۵       مهندس بمان ميرجليلي – مرتعداري – محقق – مرکز تحقيقات کشاورزي يزد – عضو هیات علمی

۲۳۶       دکتر محمد هادي راد – باغباني – استاديار – مرکز تحقيقات کشاورزي يزد – عضو هیات علمی

۲۳۷       مهندس علي ميرحسيني – علوم گياهي – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي يزد – عضو هیات علمی

۲۳۸       مهندس مصطفي زارع – مرتعداري – محقق – مرکز تحقيقات کشاورزي يزد – عضو هیات علمی

۲۳۹       مهندس معصومه صالحي – زراعت – محقق – مرکز تحقيقات کشاورزي يزد – عضو هیات علمی

۲۴۰       دکتر اميد کريمي – دامپزشکي – استاديار – مرکز تحقيقات کشاورزي يزد – عضو هیات علمی

۲۴۱       دکتر فرهاد دهقاني – خاکشناسي – استاديار – مرکز تحقيقات کشاورزي يزد – عضو هیات علمی

۲۴۲       دکتر محمد صادق سعيد آبادي – دامپزشکي – استاديار – مرکز تحقيقات کشاورزي يزد – عضو هیات علمی

۲۴۳       دکتر احمد آيين – فيزيولوژي گياهي – استاديار – مرکز تحقيقات کشاورزي جنوب کرمان – رئيس مرکز تحقيقات کشاورزي جنوب کرمان

۲۴۴       دکتر علي مدني – زراعت – استاديار – مرکز تحقيقات کشاورزي جنوب کرمان – عضو هیات علمی

۲۴۵       دکتر غلامرضا افشارمنش – زراعت – استاديار – مرکز تحقيقات کشاورزي جنوب کرمان – عضو هیات علمی

۲۴۶       دکتر مهدي آزادوار – بيماري شناسي گياهي – استاديار – مرکز تحقيقات کشاورزي جنوب کرمان – عضو هیات علمی

۲۴۷       دکتر سميه رنجبر – آفات گياهي – استاديار – مرکز تحقيقات کشاورزي جنوب کرمان – عضو هیات علمی

۲۴۸       مهندس يداله ميرزايي – زراعت – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي جنوب کرمان – عضو هیات علمی

۲۴۹       مهندس سیبگل خوشکام – باغباني – محقق – مرکز تحقيقات کشاورزي جنوب کرمان – عضو هیات علمی

۲۵۰       مهندس احمد احمدپور – باغباني – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي جنوب کرمان – عضو هیات علمی

۲۵۱       مهندس جواد سرحدي – علوم خاک – مربي – مرکز تحقيقات کشاورزي جنوب کرمان – عضو هیات علمی

۲۵۲       مهندس ام ليلا رشيدي – علوم خاک – محقق مرکز تحقيقات کشاورزي جنوب کرمان – عضو هیات علمی

۲۵۳       مهندس مهري شريف – باغباني – محقق – مرکز تحقيقات کشاورزي جنوب کرمان – عضو هیات علمی

۲۵۴       مهندس پروين سالاري – باغباني – محقق – مرکز تحقيقات کشاورزي جنوب کرمان – عضو هیات علمی

۲۵۵       مهندس اسماعيل مقبلي – علوم زیستی – محقق – مرکز تحقيقات کشاورزي جنوب کرمان – عضو هیات علمی

۲۵۶       دکتر سارا دژستان – اصلاح نباتات – استادیار – دانشگاه محقق اردبیلی اردبیل – عضو هیات علمی

۲۵۷       دکتر پوراندخت گلکار – اصلاح نباتات – استادیار – دانشگاه صنعتی اصفهان – عضو هیات علمی

۲۵۸       دکتر عباس صلاحی اردکانی – بیوتکنولوژی – دانشیار – مرکز تحقیقات کهکیلویه و بویر احمد – رئیس مرکز

۲۵۹       دکتر محمدرضا عظیمی – اصلاح نباتات – دانشیار – دانشگاه زنجان – معاون پژوهشی دانشگاه

۲۶۰       دکتر غلامرضا شریفی – بیوتکنولوژی – دانشیار – دانشگاه هرمزگان – عضو هیات علمی

۲۶۱       مهندس فهیمدخت مختاری – شیمی – استادیار – پژوهشگاه استاندارد – عضو هیات علمی

۲۶۲       دکتر محسن فرشادفر – اصلاح نباتات – دانشیار – دانشگاه پیام نور کرمانشاه – عضو هیات علمی

۲۶۳       دکتر عبدالحسن کاظمی – اخلاق و حقوق پزشکی – استاد – دانشگاه علوم پزشکی تبریز – عضو هیات علمی

۲۶۴       مهدی معلی – اخلاق و حقوق – مربی پژوهشگاه فرهنگ و ادب اسلامی – پژوهشگر

۲۶۵       دکتر حیدر ذوالنوریان – زراعت – استادیار – دانشگاه رازی کرمانشاه – عضو هیات علمی

۲۶۶       مهندس شهاب خوش خوی – زراعت – مربی – جهاد دانشگاهی کرمانشاه – مدیر گروه

۲۶۷       دکتر روح الله شریفی – گیاهپزشکی – استادیار -دانشگاه رازی کرمانشاه -عضو هیات علمی

۲۶۸       مهندس خیرالله یاری – سلولی و مولکولی – مربی – دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه – عضو هیات علمی

۲۶۹       دکتر مجتبی مرتضوی – بیوشیمی – استادیار – پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته – عضو هیات علمی

۲۷۰       دکتر اصغر شیروانی – حشره شناسي کشاورزي – دانشیار – دانشگاه شهید باهنر کرمان – معاون پژوهشکده باغبانی

۲۷۱       دکتر امیر سعادت فر – علوم مرتع – استادیار – دانشگاه شهید باهنر کرمان – عضو هیات علمی

۲۷۲       دکتر حسین شمسی – فیزیولوژی گیاهی – استادیار – دانشگاه آزاد اسلامی میبد – عضو هیات علمی

۲۷۳       دکتر مهدی رحیمی – اصلاح نباتات – استادیار – پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته – عضو هیات علمی

۲۷۴       مهندس ابوذر ابوذری – اصلاح نباتات – مربی – مرکز آموزش کشاورزی مازندران – عضو هیات علمی

۲۷۵       دکتر محمداقبال قبادی – زراعت – استادیار – دانشگاه رازی کرمانشاه – عضو هیات علمی

۲۷۶       دکتر رامین حاجیان فر – بیماری شناسی گیاهی – استادیار – موسسه علوم باغبانی – عضو هیات علمی

۲۷۷       دکتر کسرا اصفهانی – بیوتکنولوژی – استادیار – پژوهشگاه ملی مهندس ژنتیک و زیست فناوری – عضو هیات علمی

۲۷۸       دکتر فاطمه تابنده – بیوتکنولوژی – استادیار – پژوهشگاه ملی مهندس ژنتیک و زیست فناوری – عضو هیات علمی

۲۷۹       دکتر سید مسعود هوشمند – بیوتکنولوژی – استادیار – پژوهشگاه ملی مهندس ژنتیک و زیست فناوری – عضو هیات علمی

۲۸۰       دکتر کامبیز اکبری – بیوتکنولوژی – استادیار – پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری – عضو هیات علمی

۲۸۱       دکتر مازیار حبیبی یرکوهی – بیوتکنولوژی – محقق – دانشگاه علوم پزشکی اجا – هیات علمی طرح سربازی

۲۸۲       مهندس نادیا بهره مند – باغبانی – مربی – دانشگاه جیرفت – عضو هیات علمی

۲۸۳       دکتر عبدال شهریور – منابع طبیعی – استادیار – مرکز تحقیقات کهکیلویه و بویر احمد – عضو هیات علمی

۲۸۴       دکتر مجید خزایی – منابع طبیعی – محقق – مرکز تحقیقات کهکیلویه و بویر احمد – عضو هیات علمی

۲۸۵       مهندس رهام محتشمی – اصلاح نباتات – مربی – مرکز تحقیقات کهکیلویه و بویر احمد – عضو هیات علمی

۲۸۶       دکتر ضرغام عزیزی – اصلاح نباتات – استادیار – مرکز تحقیقات کهکیلویه و بویر احمد – عضو هیات علمی

۲۸۷       دکتر فرامرز روزبهی – منابع طبیعی – استادیار – مرکز تحقیقات کهکیلویه و بویر احمد – معاون آموزشی مرکز

۲۸۸       مهندس محسن عباس نژاد – بیوشیمی – مربی – مرکز تحقیقات کهکیلویه و بویر احمد – عضو هیات علمی

۲۸۹       دکتر شهاب الدین میری نژاد – علوم گیاهی – استادیار – مرکز تحقیقات کهکیلویه و بویر احمد – عضو هیات علمی

۲۹۰       دکتر کاووس کشاورزی – گیاهپزشکی – استادیار – مرکز تحقیقات کهکیلویه و بویر احمد – عضو هیات علمی

۲۹۱       مهندس سعید خسروی – اصلاح نباتات – مربی – مرکز تحقیقات کهکیلویه و بویر احمد – عضو هیات علمی

۲۹۲       دکتر علی مومنی – اصلاح نباتات – دانشیار – موسسه تحقیقات برنج – آمل – عضو هیات علمی

۲۹۳       دکتر مراد جعفری – بیوتکنولوژی – دانشیار – دانشگاه ارومیه – عضو هیات علمی

۲۹۴       دکتر داود نادری – باغبانی – استادیار – دانشگاه خوراسگان اصفهان – عضو هیات علمی

۲۹۵       دکتر سارا راهپیما – اصلاح نباتات – استادیار – دانشگاه شهید باهنر کرمان – عضو هیات علمی

۲۹۶       دکتر علیرضا نبی‌پور – اصلاح نباتات – استادیار – موسسه تحقیقات برنج در مازندران – عضو هیات علمی

۲۹۷       دکتر فرامرز علی نیا – حشره شناسی – استادیار – موسسه تحقیقات برنج کشور – عضو هیات علمی و رییس موسسه

۲۹۸       دکتر مریم گل آبادی – اصلاح نباتات – استادیار – دانشگاه خوراسگان اصفهان – عضو هیات علمی

۲۹۹       دکتر امان اله جوانشاه – باغبانی – استادیار – پژوهشکده پسته کشور – عضو هیات علمی و رییس موسسه

۳۰۰       بابک عبدالهی – بیوتکنولوژی – دانشیار – دانشگاه ارومیه – عضو هیات علمی

۳۰۱       بهمن حسینی – بیوتکنولوژی- دانشیار – دانشگاه ارومیه – عضو هیات علمی

۳۰۲       حمید حسن پور – فیزیولوژی و اصلاح میوه – استادیار – دانشگاه ارومیه – عضو هیات علمی

۳۰۳       یونس رضایی دانش – بیماری های گیاهی – دانشیار – دانشگاه ارومیه – عضو هیات علمی

۳۰۴       شهرام آرمیده – حشره شناسی – استادیار – دانشگاه ارومیه – عضو هیات علمی

۳۰۵       دکتر مجید ستاری – اصلاح نباتات – استادیار – موسسه تحقیقات برنج در مازندران – عضو هیات علمی

۳۰۶       دکتر عبدالرضا باقری راد – محیط زیست – دکترا – عضو شورای مشورتی مرجع ملی ایمنی زیستی – عضو هیات علمی

 انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها