سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

شکار اجرام «مسیه» در بزرگترین ماراتن نجومی سال

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15746
پنج شنبه، ۵ اسفند، ۱۳۹۵ | 13:07

شکار اجرام «مسیه» در بزرگترین ماراتن نجومی سال

پنجشنبه ۱۲ اسفند، دقایقی پس از غروب خورشید، سوت آغار رقابت مسیه ۹۵ در روستای قالهر از توابع شهرستان دلیجان نواخته خواهد شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، ماراتن مسیه، شناخته‌شده‌ترین و دیرپاترین رقابت رصدی منجمان آماتور ایران است که از فروردین ماه ۱۳۸۰ تقریبا هرسال به طور پیوسته و به صورت سراسری برگزار شده است. در جریان این برنامه، ده‌ها منجم آماتور از سراسر ایران گرد هم می‌آیند تا با ابزار‌های رصدی خود، اعم از تلسکوپ‌ها و دوربین‌های دوچشمی به رصد ۱۱۰ جرم فهرست مسیه بپردازند.
روال برگزاری رقابت به‌گونه‌ای است که رصدگران آسمان شب به رصد کهکشان‌ها، خوشه‌های ستاره‌ای و سحابی‌های مورد نظر خواهند پرداخت و با طلوع خورشید و پایان یافتن رقابت هر رصدگری که تعداد بیشتری از این اجرام را رصد کرده باشد با انتخاب داوران ماراتن به‌ عنوان برنده رقابت معرفی خواهد شد.
برای ارزیابی عملکرد شرکت‌کنندگان نیز کارشناسان ماهنامه نجوم که همگی از مدرسان بنام و برندگان ادوار پیشین رقابت‌ها هستند، بررسی‌های لازم را انجام خواهند داد و در موارد لازم راهنمای رصدگران نیز خواهند بود.
در چند دوره اخیر، بخش آموزشی هم به ماراتن مسیه افزوده شده است. این بخش مختص افرادی است که کم‌تر با رصد اجرام اعماق آسمان آشنایی دارند یا ابزار رصدی ندارند، اما می‌خواهند با حضور یافتن در فضای رقابت هم تجربه بیاندوزند و هم به کمک راهنمایان و کارشناسان ماهنامه نجوم به یادگیری صورت‌های فلکی و مبانی رصد آسمان بپردازند.
در این رقابت برای علاقه مندان به عکاسی از آسمان شب نیز بخشی در نظر گرفته شده است. بخش عکاسی رقابت که در دو بخش عکاسی نمای باز و عکاسی اعماق آسمان برگزار می‌شود، فرصت مناسبی برای عکاسان علاقمند است تا توانایی‌های خود را در عرصه عکاسی از آسمان به چالش بکشند.
ثبت نام در ماراتن
ثبت‌ نام ماراتن مسیه ۹۵ از ۱۹ بهمن آغاز شده و تا ۱۱ اسفند ادامه خواهد داشت. در صورت ثبت نام تا پایان روز ششم اسفند از ۲۰ درصد تخفیف در ثبت نام برخوردار خواهید شد.
ثبت نام تلفنی از طریق شماره‌های ۷۷۲۱۲۵۲۴ و ۷۶۸۷۱۴۰۶ – ۰۲۱ از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۶ و ثبت نام اینترنتی از طریق لینک
https://evand.com/events/marathon95 امکان‌پذیر است.
هزینه شرکت در ماراتن امسال ۱۸۵هزار تومان است که در صورت ثبت نام تا ششم اسفند با ۲۰ درصد تخفیف، هزینه ثبت نام ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود.
قالهر را بیشتر بشناسید
قالهر از کهن‌ترین سکونتگاه‌های بشر در ایران بوده است. روستایی از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی که در دامنه کوه اردهال دلیجان قرار دارد و پیوند فرهنگی- تاریخی عمیقی با کاشان قدیم دارد. در اطراف این روستا بقایای سنگ‌نگاره‌های چند ده‌ هزار ساله بر سینه تخته‌سنگ‌ها حک شده است که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه به‌شمار می‌رود. غار چال‌نخجیر نیز که از زیباترین و منحصربفردترین غارهای حال حاضر ایران است، در فاصله ۳۰ کیلومتری این روستا واقع شده است.
ماراتن مسیه در سال‌های گذشته در کاروانسرای قصر بهرام، کاروانسرای خرانق، رصدگاه سه قلعه، کمپ متین آباد و باغ شهر نیاسر برگزار شده است و قالهر اولین بار است که میزبان رصدگران حاضر در ماراتن مسیه می‌شود.

پاسخ تعدادی از پرسش‌های رایج درباره ماراتن مسیه را در لینک yon.ir/91t2 خواهید یافت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اعضای تیم‌ ملی المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک معرفی شدند

سنگ مزار استاد کیاست پور، «ساعت آفتابی» شد

پیکر استاد کیاست پور، صبح سه شنبه از دانشگاه اصفهان تشییع می شود

رقابت «عکاسی آسمان شب» در کنار میراث ملی ایران آغاز شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها