سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

بيش از ۵۵ درصد كالري مصرفي كشور وارداتي است/ سازگاری محصولات ارگانیک با محیط زیست به مفهوم مناسب بودن آن برای انسان نیست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15737
چهارشنبه، ۴ اسفند، ۱۳۹۵ | 19:28

بيش از ۵۵ درصد كالري مصرفي كشور وارداتي است/ سازگاری محصولات ارگانیک با محیط زیست به مفهوم مناسب بودن آن برای انسان نیست

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران با بیان این که بیش از ۵۵ درصد کالری مصرفی کشور وارداتی است، توسعه کشت محصولات تراریخته را سالم ترین، ایمن ترین، زیست سازگارترین و اقتصادی ترین شیوه برای تامین امنیت غذایی پایدار کشور عنوان کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر بهزاد قره‌یاضی در همایش سم، ارگانیک، تراریخته (محصولات تراریخته و جایگاه آن در تحقیقات و فناوری کشور) که روز دوشنبه با همکاری پارک علم و فناوری استان سمنان و دانشگاه صنعتی شاهرود در سالن اجتماعات کوثر این دانشگاه برگزار شد با بيان اينكه تا كنون در مورد هيچ يك از  محصولات ناشي از مهندسي ژنتيك كه در بازار مصرف وجود دارد کمترین عارضه و حساسيت زايي مشاهده نشده است، ابراز داشت: بررسی و جمع بندی یک هزار و ۷۸۳ مقاله علمی معتبر که به بررسی اثرات تراریخته بر سلامت انسان و محیط زیست پرداخته بود به صورت خلاصه نشان می دهد غذاهای اصلاح شده ژنتیکی از گسترده ترین موضوعاتی است که تاکنون مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته اند و تاکنون هیچ مدرک معتبری که تهدید محصولات را بر محیط زیست و سلامت انسان نشان دهد وجود ندارد. نتیجه نهایی این مقاله دلیل بی اعتمادی برخی مردم به محصولات تراریخته را در دروغ های روانشناسی، سیاسی و بحث های کاذب نهفته دانسته است.

وی با بیان این که امنیت غذایی مهم ترین چالش انسان در نیم قرن آینده به شمار می رود، اظهار داشت:  نگاهی به وضعیت تامین امنیت غذایی در ایران نشان می دهد که سالانه قریب به ۱۸ میلیارد دلار غذای آماده مصرف وارد کشور می شود که در این بین بیلان تجارت غذایی ایران منفی است و بیش از ۹۰درصد روغن نباتی و بیش از ۸۵ درصد علوفه و خوراک دام کشور وارداتی است. در حقیقت امروز بیش از ۵۵ درصد کالری مصرفی کشور وارداتی است.

قره یاضی با اشاره به کشت تراریخته ها در ۱۸۰ میلیون هکتار از اراضی زراعی دنیا گفت: ۸۲ درصد سطح زیر کشت سویا، ۶۸ درصد پنبه و نیمی از ذرت دنیا تراریخته هستند که از جمله مزیت‌های آنها مصرف علف‌کش های کم خطر است با این حال در ایران هنوز از سم های سنتی و شیمیایی استفاده می شود که آثار آن تا مدت ها در خاک می مانند. البته باید توجه داشت که پنج میلیارد دلار از واردات محصولات غذایی طی ده سال گذشته را نیز محصولات تراریخته خارجی تشکیل داده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: آلودگی های زیست محیطی و به خصوص آلودگی های ناشی از مصرف بی رویه سموم و کودهای شیمیایی از جدی ترین مشکلات پیش روی دنیای امروز است و مصرف سموم شیمیایی در کل کشور ۲۷ هزار تن و سرانه هر فرد در مصرف سم های کشاورزی ۴۰۰گرم است که سالانه ۷۰ هزار بیمار سرطانی در کشور داریم که ۴۰ هزار نفر آن ها به دلیل مصرف سموم کشاورزی است. بالاترین میزان مصرف سم مربوط به شهرستان بابل با سرانه  یک هزار و ۴۲۵گرم است.

قره یاضی خاطرنشان کرد: بررسی اثرات زراعی و اقتصادی محصولات اصلاح شده ژنتیکی در ۱۴۷مقاله علمی معتبر نشان می دهد که فناوری محصولات حاصل از مهندسی ژنتیک استفاده از آفت کش های شیمیایی را ۳۷درصد کاهش داده و میزان محصول ۲۲درصد و سود کشاورزان ۶۸درصد افزایش داشته است.

رئیس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه در پاسخ به این سوال که با وجود روش‌های مختلف اصلاح نباتات استفاده از تکنیک‌های مهندسی ژنتیک چه ضرورتی دارد، اظهار داشت: روش های اصلاح نباتات در برخی زمینه ها از جمله ایجاد مقاومت به آفات در برنج موفق نبوده اند به طوری که از بین ۱۲۰هزار نمونه برنج موجود در بانک ژن موسسه بین المللی تحقیقات برنج حتی یک نمونه مقاوم نیز وجود ندارد و مقاومت به آفات حتی در بین گونه های وحشی برنج نیز یافت نشده است. برخی از سایر روش ها مبتنی بر استفاده از سموم شیمیایی خطرناک هستند و کشت ارگانیک برنج در ایران تقریبا غیر ممکن است.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران افزود: علی رغم برخی ادعاهای غیر واقعی مطرح شده ملاحظات و شواهد اثبات شده ای در مورد زیانهای محصولات ارگانیک وجود دارد که خطر آلودگی به مایکوتوکسین ها از جمله آفلاتوکسین های سرطانزا و بقایای سموم بیولوژیک مورد استفاده در کشت ارگانیک‌ها، آلودگی به سموم گیاهی طبیعی تولید شده توسط گیاهان، آلودگی به کرم های انگلی، کاهش تنوع زیستی، کاهش ضریب امنیت غذایی و جنبه های اخلاقی و دسترسی را شامل می شود.

قره یاضی با بیان اینکه محصولات تراریخته دارای شاخص تاثیر زیست محیطی کمتری هستند، اظهار داشت: سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در دنیا تنها یک درصد است. با این که محصولات ارگانیک با محیط زیست سازگار است با این حال محصولات ارگانیک الزاما برای انسان مناسب نیستند و مقام معظم رهبری نیز هوشمندانه محصولات ارگانیک را ذیل سیاست های کلی محیط زیستی کشور ابلاغ کرده اند اما در نهایت باید گفت ایران دارای پتانسیل بسیار خوبی برای تولید محصولات ارگانیک باغی و صادرات آن‌ها است که باید از این فرصت استفاده شود.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران در پایان تاکید کرد: نفی سم، ارگانیک یا تراریخته روش دانشمندان و دلسوزان مردم نیست. همه فناوری ها باید با رعایت ملاحظات ایمنی مورد استفاده قرار گیرند و باید از ایجاد جنگ های زرگری بین ارگانیک، تراریخته و سم پرهیز کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها