سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

برنده نوبل پزشکی و مبدع تصویربرداری MRI درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15723
سه شنبه، ۳ اسفند، ۱۳۹۵ | 13:21

برنده نوبل پزشکی و مبدع تصویربرداری MRI درگذشت

پروفسور سر پیتر منسفیلد، برنده نوبل پزشکی ۲۰۰۳ و از پیشگامان ابداع دستگاه تصویربرداری رزونانس مغناطیسی به عنوان یکی از پیشرفت های مهم و انقلابی در علم پزشکی مدرن در ۸۳ سالگی درگذشت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، این دانشمند انگلیسی به دلیل نقش پیشگامانه در توسعه MRI که امروز در پژوهش، تشخیص و درمان میلیون ها بیمار در سراسر جهان مورد استفاده قرار دارد جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۲۰۰۳ را دریافت کرد.

پیتر منسفیلد که هشتم فوریه امسال درگذشت متولد ۱۹۳۳ در لندن بود و در سال ۱۹۶۴ به عنوان مدرس فیزیک به دانشگاه ناتینگهام پیوست.

وی با همکاری پاول لاتربور از رزونانس مغناطیس هسته ای (NMR) برای مشاهده ساختار مواد پیچیده استفاده کرد. در سال ۱۹۷۶ آنها اولین تصویر NMR انسان را از انگشت کامل – با استخوان، اعصاب و عروق – تهیه کردند. دو سال بعد، سر پیتر، اولین انسانی بود که علی رغم هشدار در زمینه خطرات بالقوه در مقابل یک نمونه اولیه اسکنر کامل بدن قرار گرفت تا این سیستم بر روی انسان تست شود. این تحقیقات جایزه نوبل ۲۰۰۳ را برای سر پیتر و لاتربور در پی داشت.

خانواده سر پیتر در بیانیه اعلام درگذشت او تاکید کرده اند که فقدان وی نه فقط به عنوان یک دانشمند برجسته و پیشگام در زمینه تخصصی‌اش که همچنین به عنوان یک همسر، پدر و پدر بزرگ دوست داشتنی و فداکار همه خانواده را سوگوار کرده است.
 
انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

توفیق موسیوند از پیشگامان حوزه قلب مصنوعی درگذشت

نوبل شیمی ۲۰۲۳ به سه دانشمند دانشگاه های آمریکا رسید

نوبل پزشکی ۲۰۲۳ به محققان واکسن mRNA رسید

مادر علم آمار ایران درگذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها