جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ثبت هرباریوم مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی در نمایه بین‌المللی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15699
دوشنبه، ۲ اسفند، ۱۳۹۵ | 12:35

ثبت هرباریوم مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی در نمایه بین‌المللی

هرباریوم مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در نمایه بین‌المللی هرباریوم های جهان (Index Herbariorum) ثبت شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص ثبت هرباریوم  گفت: هرباریوم مجموعه‌ای از نمونه‌های گیاهی دائمی شده و شناسنامه‌دار است. هر نمونه هرباریومی سندی است دال بر وجود یک گونه در یک منطقه خاص جغرافیایی و همچنین نمونه شاهدی برای تمامی تحقیقات علمی به شمار می آید. اگرچه اساس شناسایی گیاهان استفاده از صفات مورفولوژیکی و کلیدهای شناسایی است، اما در نهایت گیاه شناسان جهت حصول اطمینان از درستی شناسایی ناگزیر به تطبیق نمونه جدید با نمونه‌های شناسایی شده توسط دیگر محققان هستند.

وی بیان کرد: امروزه هرباریوم‌های مجازی تصویر نمونه های گیاهی بعضی از هرباریوم های دنیا را از طریق اینترنت در اختیار محققان قرار می دهند اما به دلیل نامشخص بودن صفات میکرومورفولوژیکی در این تصاویر، هنوز هرباریوم به عنوان مکانی جهت تبادل اطلاعات، همفکری و تصدیق شناسایی ها مورد استفاده قرار می گیرد. محققان با مراجعه به نمایه بین‌المللی هرباریوم های دنیا اطلاعات لازم درباره وجود و نوع فعالیت هرباریوم‌ها در هر کشور را کسب می‌کنند.

شاهزاده فاضلی افزود: اولین گام جهت به رسمیت شناختن و معرفی جهانی هر هرباریوم، ثبت شدن هرباریوم در نمایه بین المللی هرباریوم های دنیا است. به علاوه تنها هرباریوم‌های نمایه شده می‌توانند به عنوان هرباریوم مرجع برای نگهداری نمونه تیپ گونه‌های جدید گیاهی مورد استفاده قرار گیرند. لذا هرباریوم بانک گیاهی این مرکز با کد اختصاصی IBRC در نمایه بین المللی هرباریوم های دنیا ثبت شده است.

هرباریوم مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی در نمایه بین‌المللی هرباریوم‌ها

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، همچنین خاطرنشان کرد: هرباریوم بانک گیاهی اگرچه قدمت کمی دارد اما بیش از هشت هزار نمونه از نهاندانگان، بازدانگان و گیاهان اسپور دار را شامل می شود. در این هرباریوم کلکسیون نسبتا کاملی از گونه‌های مختلف از جنس درمنه (Artemisia) و همچنین جنس پیاز (Allium) وجود دارد. تمامی نمونه ها از رویشگاه اصلی و با رعایت اصول و روش های نمونه گیری جمع آوری شده‌اند. در کنار هر نمونه اطلاعات کامل از محل، مختصات جغرافیایی، تاریخ جمع آوری و دیگر اطلاعات تکمیلی جمع آوری شده است. نکته حائز اهمیت اینکه گروههای مختلف گیاهی توسط کارشناسان با تخصص های مرتبط شناسایی شده‌اند.

وی در ادامه دو ویژگی برجسته هرباریوم مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران را دائمی بودن و پویا بودن این کلکسیون عنوان و تصریح کرد: کارشناسان این هرباریوم سالانه طی چندین ماموریت به نقاط مختلف کشور از فلور مناطق ساحلی تا مناطق نیمه آلپی و آلپی کشورمان نمونه برداری انجام می‌دهند. به علاوه اکنون امکان شناسایی نمونه‌های گیاهی از گروههای مختلف تاکسونومیکی در این هرباریوم میسر است.

محققان علوم گیاهی می‌توانند با ارسال نمونه‌های هرباریومی به منظور نگهداری در این هرباریوم کد هرباریومی جهت درج در نوشته‌های علمی و رفرنس دهی دریافت کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

معرفی شش گونه جدید زعفران از ایران

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منصوب شد

شناسایی سویه های مخمری ضد آلودگی قارچی انگور

دستیابی به سویه‌های مخمری با پتانسیل پروبیوتیکی از نمونه‌های سنتی کفیر ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها