جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

اتحادیه جهانی شیمی در صف مخالفان قانون ضد مهاجرت ترامپ

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15685
یکشنبه، ۱ اسفند، ۱۳۹۵ | 16:27

اتحادیه جهانی شیمی در صف مخالفان قانون ضد مهاجرت ترامپ

اتحادیه جهانی شیمی محض و کاربردی (آیوپاک) در بیانیه ای با تاکید بر دفاع از تبادل آزاد اطلاعات علمی و عدم حمایت اتحادیه از برگزاری کنفرانس ها و نشست های علمی در کشورهایی که آزادی حضور تمام شیمیدانهای جهان در آنها تضمین شده نیست از درخواست شورای بین‌المللی علم از دولت آمریکا مبنی بر لغو فرمان اجرایی موسوم به «حفاظت ملت از ورود تروریست‌های خارجی به ایالات متحده» حمایت کرد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، در پی درخواست شورای بین‌المللی علم (ICSU) از دولت آمریکا مبنی بر لغو فرمان اجرایی دونالد ترامپ که سفر اتباع هفت کشور اسلامی از جمله ایران به آمریکا را ممنوع می کند، اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی (آیوپاک) به عنوان یکی از اعضای حقوقی این شورا هم در بیانیه خود این فرمان را در تضاد با اصل مبادله علمی آزاد عنوان کرده است.

در بخشی از بیانیه آیوپاک امده است: اتحادیه جهانی شیمی محض و کاربردی، سازمانی جهانی است که تخصص علمی و ابزار اساسی برای استفاده و انتقال دانش شیمیایی به نفع نوع بشر و جهان را فراهم می‌کند. IUPAC ماموریت خود را با دفاع از تبادل آزاد اطلاعات علمی انجام می‌دهد؛ بنابراین از طریق همکاری و ارتباطات باز عمل کرده و برای تنوع و گوناگونی در تمام اشکال تلاش می‌کند.

آیوپاک کنفرانس های علمی را در سراسر جهان تایید و سازماندهی می کند در مکان هایی که آزادی حضور همه شیمیدانان واجد شرایط از هر نقطه جهان در آنها تضمین شده باشد و از این دید هرگونه اقدامی که سفر به یا از برخی کشورها را محدود کند در تضاد با مبادله علمی آزاد می داند. بنابر این اتحادیه جهانی شیمی محض و کاربردی به عنوان یکی از اعضای شورای بین المللی علم از درخواست شورا از دولت ایالات متحده آمریکا مبنی بر لغو فرمان اجرایی”حفظ ملت از ورود تروریست خارجی به ایالات متحده،” حمایت می کند.

گفتنی است اتحادیه جهانی فیزیک محض و کاربردی (آیوپاپ) نیز در رویکردی مشابه خواستار لغو فرمان اجرایی ترامپ علیه اتباع ایران و شش کشور اسلامی دیگر شده و در گامی عملی، تایید و حمایت از کنفرانس های برگزار شده به میزبانی آمریکا را منوط به لغو این مصوبه تبعیض امیز کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

لوگوی «نیروی فضایی» آمریکا رونمایی شد

دو فیزیک پیشه ایرانی، برنده جایزه دانشمند جوان اتحادیه بین المللی فیزیک شدند

«راه‌پیمایی برای علم» در چندین شهر جهان برگزار شد + تصاویر

جلیلی: غرب برای جلوگیری از پیشرفت ایران در بیوتکنولوژی از هیچ اقدامی فروگذار نمی کند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها