جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ایجاد فضای طبیعی پرورش مارهای سمی در موسسه رازی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15664
شنبه، ۳۰ بهمن، ۱۳۹۵ | 14:52

ایجاد فضای طبیعی پرورش مارهای سمی در موسسه رازی

رییس بخش جانوران سمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از طرح ایجاد فضای طبیعی تکثیر و پرورش مارهای سمی در این موسسه خبر داد که می‌تواند جایگزین روش سم‌گیری از مارها در طبیعت و پایداری صادرات سرم‌های درمانی ضدمارگزیدگی و عقرب گزیدگی شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر ناصر محمدپور با اشاره به لزوم تامین نیاز روزافزون کشور به پادزهرها و پایداری در بحث صادرات سرم‌های درمانی ضد مارگزیدگی و عقرب‌زدگی در این موسسه، اظهار کرد: با توجه به اینکه برای تولید پادزهر به سم احتیاج است، جهت عدم استحصال این سم‌ها از طبیعت، موضوع ایجاد فضای طبیعی تکثیر و پرورش مارهای سمی در موسسه در دستور کار قرار گرفته است. براین اساس فضایی در موسسه به صورت پایلوت ایجاد می‌شود تا این حیوانات سمی در شرایط طبیعی نگهداری شده و سم‌گیری از آنان انجام شود.

رییس بخش جانوران سمی موسسه رازی با بیان اینکه در صورت سم‌گیری از این حیوانات در فضای آزمایشگاهی و شرایط مصنوعی، خصوصیات آن تغییر خواهد کرد، خاطرنشان کرد: با توجه به این امر مجبور به ایجاد فضایی طبیعی برای زندگی این جانوران هستیم تا کاهش وابستگی به طبیعت و پایداری صادرات موسسه رازی را برای این تولیدات در موسسه رازی شاهد باشیم.

وی در ادامه به موضوع استحصال سم در محل اشاره کرد و گفت: در این راستا ضمن تفاهم صورت گرفته با سازمان محیط زیست، با مشخص شدن نوع مارها و تعداد نمونه‌هایی که در مناطق مختلف کشور باید گرفته شود، در فصل مشخص همکاران موسسه رازی به همراه کارشناسان محیط زیست به محل اعزام می‌شوند تا سم‌گیری در طبیعت انجام شود.

محمدپور با بیان اینکه در محل‌های نمونه‌گیری شده نقطه‌گذاری و طول و عرض جغرافیایی با GPS مشخص می‌شود، اضافه کرد: پس از سم‌گیری در محل، این سم در ازت مایع به این موسسه منتقل شده تا اقدامات لازم بر روی آن برای تبدیل به پادزهر صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این روش در حال حاضر در سطح کشور توسط موسسه رازی توسعه یافته است، افزود: در این روش حیوانات سم‌گیری شده نیز به محیط زندگی بازگردانده می‌شوند، این روش کمک می‌کند تا صدمه احتمالی را که در فعالیت‌های مربوط به استحصال سم به طبیعت وارد می‌شود، شاهد نباشیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اعلام آمادگی موسسه رازی برای همکاری در تشکیل شبکه ملی زیست بانک ذخایر ژنتیکی کشور

خط تولید جدید سرم‌های درمانی در موسسه رازی

به‌روز رسانی نقشه جی‌آی‌اس گونه‌های جانوران سمی در موسسه رازی

شناسایی سه عامل نوظهور بیماری‌های طیور برای نخستین بار در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها