چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی، حمایت از کنفرانس‌های فیزیک آمریکا را متوقف کرد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15655
شنبه، ۳۰ بهمن، ۱۳۹۵ | 13:25

اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی، حمایت از کنفرانس‌های فیزیک آمریکا را متوقف کرد

اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی (آیوپاپ) در بیانیه ای رسمی با تاکید بر مخالفت این اتحادیه با هرگونه تبعیض اعلام کرد تا زمان لغو کامل دستور رییس جمهور آمریکا مبنی بر ممنوعیت‌ ورود اتباع هفت کشور اسلامی به آن کشور از حمایت از کنفرانس‌های برگزار شده به میزبانی آمریکا خودداری می‌کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در بیانیه رسمی اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی که در تارنمای انجمن فیزیک ایران نیز بازنشر شده آمده است: «از آنجایی که فیزیک به ذات خود رشته‌ای بین المللی است و پیشرفت فیزیک در هر کشور به توانایی فیزیکدان‌های آن برای مشارکت آزادانه و همکاری با محققان سایر کشورها بستگی دارد، مجمع بین المللی فیزیک کاربردی و محض در بیست و هفتمین گردهمایی خود در سال ۲۰۱۱ خط‌مشی IUPAP برای تردد بی‌قید و شرط پژوهشگران را تصویب کرد.

در بخشی از این مصوبه آمده است: مجمع بین المللی فیزیک کاربردی و محض (IUPAP) در راستای اهداف خود در رابطه با حقوق و مسئولیت‌های پژوهشگران،به طور فعال از این اصل حمایت کرده و در این رابطه با هرگونه تبعیض درخصوص عواملی مانند ریشه‌های قومی، دین، ملیت، زبان، موضع سیاسی، جنسیت، هویت جنسی، گرایش جنسی، سن یا معلولیت مخالف است. IUPAP فقط باید حامی کنفرانس‌ها و رویدادهای موسساتو کشورهایی باشد که این اصل را رعایت می‌کنند. چنانچه پژوهشگران بر اساس این معیارها از شرکت در کنفرانس‌های بین المللیِ تحت حمایت UPAPبه وسیله‌ی موسسه یا کشور میزبان منع شوند، IUPAP باید ضمن اعلام نگرانی خود به بالاترین مقام آن موسسه یا کشور، تا زمان رفع تحریم از حمایت هر رویداد آتی در آن کشور خودداری کند.

در صورتیکه هر نوع ممنوعیت ورود به آمریکا برای شهروندان هر کشوری تا اکتبر ۲۰۱۷- که زمان انتخاب کنفرانس‌های تحت حمایت در ۲۰۱۸ است برقرار باشد، خط‌مشی IUPAP در تردد آزادانه پژوهشگران ایجاب می‌کند که از حمایت هر کنفرانسی در آمریکا خودداری کند.»

بیانیه شورای اجرایی مجمع بین المللی فیزیک محض و کاربردی به امضای بروس اچ جی مک‌کلار در نشانی اینترنتی
iupap.org/statement-1-conferences قابل دسترسی است. 

اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی (IUPAP) که ۶۰ کشور در آن عضو هستند، پیش از این نیز نگرانی خود را در مورد تاثیر منفی طرح ممنوعیت مهاجرت اتباع چند کشور اسلامی از جمله ایران به آمریکا بر فیزیک در جامعه جهانی و امریکا ابراز داشته بود

 در متن این بیانیه آمده است: «دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پسادکترا، کارمندان بخش تحقیقات علمی محسوب می‌شوند. آن‌ها گروهی پویا هستند و می‌توانند به کشورهایی سفر کنند که برای پژوهش‌هایشان بهترین پشتیبانی فراهم شود و نیز رشد اقتصادی را به دنبال آورند. تحقیقات فیزیک در سرتاسر جهان متکی بر تلاش آنان است.

محدودیت اعمال شده بر گردش آزادانه پژوهشگران به واسطه این فرمان اجرائی عواقب ناخواسته‌ای بر کمیت و کیفیت تحقیقات فیزیک در امریکا به دنبال دارد. و ازآنجا که بسیاری از این دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در صنعت امریکا مشغول به کار می‌شوند، کیفیت نوآوری‌های صنعتی به ویژه در بخش صنایع با تکنولوژی بالا، تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین برخلاف منافع این کشور است که ممنوعیتی بر جابجایی پژوهشگران بر مبنای معیارهایی نظیر ملیت قرار دهد.

جابجایی آزادانه پژوهشگران در سرتاسر دنیا طی هزاران سال گذشته نقش به سزایی در پیشرفت علم و تکنولوژی داشته و همواره منفعت بزرگی برای ملت‌های دارای قوی‌ترین علم زمان به دنبال داشته است.

ادامه ممنوعیت مهاجرت بر مبنای ملیت نقض سیاست IUPAP در جابجایی آزادانه پژوهشگران و نیز سیاست انجمن علمی شورای بین‌المللی علوم (ICSU) است که بر اساس اصل جهان شمولی علوم، پیاده‌سازی متعهدانه و آزادانه علم جهت پیشرفت علمی، رفاه انسان و بهبود شرایط زیست‌محیطی را ضروری می‌داند.

برای اجرای چنین سیاستی در تمام جنبه‌های آن، نیاز به آزادی حرکت، مشارکت، بیان و ارتباط پژوهشگران است و همچنین دسترسی عادلانه به داده‌ها، اطلاعات و سایر منابع تحقیقاتی باید وجود داشته باشد. این، جوابگویی در همه سطوح را می‌طلبد تا فعالیت علمی انجام گیرد و با صداقت، احترام، انصاف و اعتماد به اشتراک گذاشته شود و منافع و مضرات احتمالی آن به طور شفاف مشخص گردد. بنا به دلایل فوق IUPAP خواستار لغو این دستور شده و معتقد است که نگرانی‌های مشروع در مورد دستیابی تروریست‌ها به امریکا از طریق اقدامات متمرکزتر و موثرتری باید صورت گیرد.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط

لوگوی «نیروی فضایی» آمریکا رونمایی شد

دو فیزیک پیشه ایرانی، برنده جایزه دانشمند جوان اتحادیه بین المللی فیزیک شدند

«راه‌پیمایی برای علم» در چندین شهر جهان برگزار شد + تصاویر

جلیلی: غرب برای جلوگیری از پیشرفت ایران در بیوتکنولوژی از هیچ اقدامی فروگذار نمی کند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها