شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

۱۲ طرح کلان ملی، اجرا نشده، «خاتمه یافته» اعلام شدند!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15644
چهارشنبه، ۲۷ بهمن، ۱۳۹۵ | 18:52

۱۲ طرح کلان ملی، اجرا نشده، «خاتمه یافته» اعلام شدند!

شورای عالی عتف، ۱۲ طرح کلان ملی مصوب این شورا را که فاقد متقاضی و حامی مالی بودند، خاتمه یافته اعلام کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر وحید احمدی، دبیر شورای عالی عتف در حاشیه یکصد و پنجاه و دومین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در خصوص ۳۵ طرح کلان دیگر مصوب این شورا به خبرنگاران گفت: از مجموع ۴۷ طرح مصوب شورای عتف ۲۲ طرح کلان ملی در اولویت اول قرار می‌گیرند که قرار است سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از این طرح‌ها که در راستای اقتصاد مقاومتی هستند، حمایت مالی کند. بر این اساس ۱۳ طرح کلان دیگر هم که در اولویت دوم قرار گرفته اند مورد بازنگری قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای عالی عتف و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موظف شدند تا ظرف یک ماه آینده تکلیف این طرح‌ها را مشخص کنند.

تکلیف شورای عالی عتف درخصوص اختصاص هزینه‌کرد یک درصد

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اختصاص اعتبارات یک درصد دستگاه‌ها را از دیگر موضوعات این جلسه عنوان کرد و گفت: با توجه به ابلاغ مصوبه هزینه‌کرد یک درصد اعتبارات دستگاه‌ها و ثبت طرح‌های پژوهشی در سامانه «سمات» (سامانه مدیریت اطلاعات تحقیقاتی) که با تاخیر صورت گرفت به کمیسیون دائمی و دبیرخانه شورای عتف تاکید شد که طرح‌های پژوهشی ثبت‌شده در سامانه مورد بررسی قرار گیرند تا در بازه زمانی معین دستگاه‌ها در زمینه هزینه‌کرد یک درصد دچار مشکل نشوند.

تعیین‌ تکلیف انتخاب نمایندگان انجمن‌های علمی

دبیرکل شورای عالی عتف، تعیین‌ تکلیف نمایندگان انجمن‌های علمی در شورای عالی و کمیسیون‌های شورای عالی عتف را از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه مطرح کرد و افزود: بر اساس قانون نمایندگان حاضر در شورای عالی عتف و کمیسیون‌های آن باید به انتخاب اعضای انجمن‌های علمی برسند که در این جلسه فرآیند انتخاب این نمایندگان تعیین شد.

به گفته وی، کارگروهی با محوریت دبیرخانه شورای عالی عتف و با همکاری کمیسیون انجمن‌های علمی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت ایجاد می‌شود و در این کارگروه نمایندگان انجمن‌های علمی معرفی شده و کاندیداهای معرفی شده به انتخاب اعضای انجمن‌های علمی خواهند رسید.

تعیین ۲۰۰ اولویت‌ و سیاست علم و فناوری

احمدی، بررسی اولویت‌های علم و فناوری را از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه کمیسیون عنوان و خاطرنشان کرد: درخصوص تامین اولویت‌های علم و فناوری دبیرخانه شورای عتف در مدت بیش از یک سال تحقیق کرد و این اولویت‌ها اعلام شد که پس از بررسی در شورای عالی عتف برای بررسی بیشتر مجدداً این اولویت‌ها به کمیسیون‌های شورا ارجاع داده شد.

وی با تاکید بر اینکه این اولویت‌ها برای بازه زمانی پنج ساله ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ است، اظهار داشت: در گذشته سیاست‌ها در ۹ دسته  تقسیم‌بندی شده بودند که در جلسه شورای عالی عتف تاکید شد که این اولویت‌ها باید همراستا با اسناد بالادستی به ویژه برنامه ششم توسعه، کاهش یافته و اولویت‌ها از میان برنامه‌های جاری دستگاه‌ها تعیین نشوند.

احمدی اضافه کرد: در این جلسه تعدادی از دستگاه‌ها نظرات خود را در زمینه کم کردن تعداد سیاست‌ها و اولویت‌ها اعلام کردند و قرار شد کمیسیون تلفیق بررسی لازم را به عمل آورد.

به گفته وی، تعداد سیاست‌ها و اولویت‌های علم و فناوری در سال گذشته ۵۰۰ محور اعلام شده بود که در سال جاری به ۲۰۰ محور کاهش یافته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مراسم دوازدهمین دوره اهدای جوایز بخش ایران IEEE با حضور رییس منتخب موسسه بین‌المللی برگزار شد

معاون پژوهشی وزیر علوم:قره یاضی در ابراز نظرات کارشناسی خود ملاحظه هیچ جریان سیاسی را نمی کرد

ایران، صاحب «کرسی یونسکو در ترویج علم» شد

همزمان با مراسم بیستمین دوره جایزه ترویج علم برگزار شد: پاسداشت یک عمر تلاش دکتر رضا منصوری در راه ترویج علم و آگاهی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها