جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

واکنش شدید اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی به ممنوعیت مهاجرتی ترامپ

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15641
چهارشنبه، ۲۷ بهمن، ۱۳۹۵ | 16:00

واکنش شدید اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی به ممنوعیت مهاجرتی ترامپ

اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی (IUPAP) که ۶۰ کشور در آن عضو هستند، نگرانی خود را در مورد تاثیر منفی طرح ممنوعیت مهاجرت اتباع چند کشور اسلامی از جمله ایران به آمریکا بر فیزیک در جامعه جهانی و امریکا ابراز داشت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران به نقل از تارنمای انجمن فیزیک ایران در متن این بیانیه آمده است: «دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پسادکترا، کارمندان بخش تحقیقات علمی محسوب می‌شوند. آن‌ها گروهی پویا هستند و می‌توانند به کشورهایی سفر کنند که برای پژوهش‌هایشان بهترین پشتیبانی فراهم شود و نیز رشد اقتصادی را به دنبال آورند. تحقیقات فیزیک در سرتاسر جهان متکی بر تلاش آنان است.

محدودیت اعمال شده بر گردش آزادانه پژوهشگران به واسطه این فرمان اجرائی عواقب ناخواسته‌ای بر کمیت و کیفیت تحقیقات فیزیک در امریکا به دنبال دارد. و ازآنجا که بسیاری از این دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در صنعت امریکا مشغول به کار می‌شوند، کیفیت نوآوری‌های صنعتی به ویژه در بخش صنایع با تکنولوژی بالا، تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین برخلاف منافع این کشور است که ممنوعیتی بر جابجایی پژوهشگران بر مبنای معیارهایی نظیر ملیت قرار دهد.

جابجایی آزادانه پژوهشگران در سرتاسر دنیا طی هزاران سال گذشته نقش به سزایی در پیشرفت علم و تکنولوژی داشته و همواره منفعت بزرگی برای ملت‌های دارای قوی‌ترین علم زمان به دنبال داشته است.

ادامه ممنوعیت مهاجرت بر مبنای ملیت نقض سیاست IUPAP در جابجایی آزادانه پژوهشگران و نیز سیاست انجمن علمی شورای بین‌المللی علوم (ICSU) است که بر اساس اصل جهان شمولی علوم، پیاده‌سازی متعهدانه و آزادانه علم جهت پیشرفت علمی، رفاه انسان و بهبود شرایط زیست‌محیطی را ضروری می‌داند.

برای اجرای چنین سیاستی در تمام جنبه‌های آن، نیاز به آزادی حرکت، مشارکت، بیان و ارتباط پژوهشگران است و همچنین دسترسی عادلانه به داده‌ها، اطلاعات و سایر منابع تحقیقاتی باید وجود داشته باشد. این، جوابگویی در همه سطوح را می‌طلبد تا فعالیت علمی انجام گیرد و با صداقت، احترام، انصاف و اعتماد به اشتراک گذاشته شود و منافع و مضرات احتمالی آن به طور شفاف مشخص گردد. بنا به دلایل فوق IUPAP خواستار لغو این دستور شده و معتقد است که نگرانی‌های مشروع در مورد دستیابی تروریست‌ها به امریکا از طریق اقدامات متمرکزتر و موثرتری باید صورت گیرد.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برنده دوازدهمین جایزه عليمحمدی در رشته فیزیک معرفی شد

مقاله پژوهشگران ایرانی در فهرست شایسته‌ تقدیر «بنیاد پژوهش در گرانش»

انتشار كتاب فیزیکدان ایرانی در زمینه «فیزیک سیاه‌چاله‌ها» توسط «اشپرینگر»

حل مساله چالشی چند ده ساله توسط پژوهشگران ایرانی/تولید نسل جدیدی از مواد مرکب پیشرفته با کشف فیزیکدانان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها