پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

آغاز «هفته آگاهی از مغز» با شعار «مغزت رو بشناس»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15562
سه شنبه، ۲۶ بهمن، ۱۳۹۵ | 12:14

آغاز «هفته آگاهی از مغز» با شعار «مغزت رو بشناس»

دبیر اجرایی برنامه “هفته آگاهی از مغز” از برگزاری ۴ سمینار تخصصی دانش آموزی، ۳ سمینار دانشجویی و ۴ سمینار در فرهنگسراها همزمان با برگزاری “هفته آگاهی از مغز” توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران نشست خبری برنامه “هفته آگاهی از مغز” با حضور سینا توکلی دبیر اجرایی این برنامه، رضا پناهی دبیر کمیته دانشجویی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و فاطمه موسوی بصیرت کارشناس ارشد ستاد برگزار شد.

توکلی اظهار کرد: برگزاری برنامه های مرتبط با این هفته از سال ۱۹۹۶ در دنیا شروع و در سال ۱۹۹۸ در چند کشور این برنامه برگزار شد که اهداف کلی همچون آگاهی از مغز به منظور ارتقای عملکرد مغز، سرعت بخشیدن به کشف اختلالات و بیماری های حوزه مغز و شناخت بیماری‌های مغز، افزایش آگاهی عمومی درباره بیماری های مغز و عدم برچسب زدن به این بیماران را دنبال می‌کند. در ایران نیز ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی از سال گذشته برای ارتباط متخصصین و محققان این حوزه با عموم جامعه اقدام به برگزاری هفته آگاهی از مغز کرده است.

توکلی ادامه داد: “مغزت رو بشناس” شعاری است که هفته آگاهی از مغز در سال ۹۵ برای خود برگزیده است تا نشان دهد این برنامه های این هفته پیشنهاد و فراخوانی برای تفکر و تامل درباره مغز است. حوزه های مختلفی همچون انعطاف پذیری حوزه مغز، مغز ورزشکار، مغز سالم، مغز اجتماعی و مغز هنرمند در این برنامه پیگیری می‌شود.

وی از برگزاری چهار سمینار تخصصی دانش آموزی خبر داد و گفت: در مناطق ۱۴، ۱۸، ۶ و ۱۹ با حضور ۲۰۰ دانش آموز نخبه در هر منطقه اساتیدی از دانشگاه های تهران، ایران و شهید بهشتی سمینارهای تخصصی برای دانش آموزان برگزار می کنند. همچنین ۷۰ مدرسه در تهران و شهرستان میزبان سفیران مغز و شناخت می شوند.

دبیر کمیته دانش‌آموزی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی همچنین بیان کرد: با همکاری اداره سلامت شهرداری تهران ۴ برنامه مرتبط با حوزه مغز در فرهنگسراهای تهران برگزار می شود که سخنرانان درباره آلزایمر و افسردگی توضیحاتی را ارائه می دهند.

در بخش بعدی موسوی بصیرت درباره برگزاری برنامه های متناسب این هفته در مهدهای کودک خبر داد و عنوان کرد: کمیته مهدهای کودک ستاد که با هدف بهبود اطلاعات مربیان درباره مغز کودک و افزایش عملکرد مغز کودکان تشکیل شده است اولین همکاری خود را در سال گذشته در هفته آگاهی از مغز با سازمان بهزیستی داشت و امسال نیز ۳۰ بهمن ماه با همکاری این سازمان همایشی برگزار می کند.

وی ادامه داد: این همایش در مرکز بین المللی آموزش زبان دهخدا برگزار که در آن رونمایی از دو کتاب با موضوع راهنمایی مربیان و والدین انجام می شود همچنین برگزاری کارگاه تربیت و آموزش مربیان از دیگر بخش های این برنامه است.

همچنین رضا پناهی دبیر کمیته دانشجویی ستاد نیز با اشاره به برگزاری ۳ سمینار دانشجویی ابراز کرد: سمینارهای دانشجویی در دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تبریز در هفته های اول و دوم سفندماه برگزار می شود.

برنامه هفته آگاهی از مغز توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی با همکاری ارگان های مختلف برگزار می شود همچنین مراسم افتتاحیه این برنامه ۲۹ بهمن ماه با حضور کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی، مسئولان کشوری، متخصصان، هنرمندان و ورزشکاران در فرهنگسرای ارسباران است.

هفته آگاهی از مغز ، هفته دوم اسفند ماه سال جاری آغاز می‌شود.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

۳۰ انجمن علمی مغز و شناخت در مراکز دانشگاهی کشور راه‌اندازی شد/ برگزاری هفته آگاهی از مغز

ایجاد بزرگترین «بانک تصاویر هیجانی کودکان» دنیا در ایران

خرازی : کلینیک “مغز و شناخت” مدلی برای مراکز خدمات شناختی است

نسل پرکاربرد واسط رایانه‌ای خوانشگر مغز در ایران ساخته می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها