سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

وزیر علوم خبر داد: رشد کمی ۱۷٫۵ درصدی تولید علم ایران در ۲۰۱۶

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15483
دوشنبه، ۲۵ بهمن، ۱۳۹۵ | 12:04

وزیر علوم خبر داد: رشد کمی ۱۷٫۵ درصدی تولید علم ایران در ۲۰۱۶

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران از نظر شاخص جهانی نوآوری در ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۱۵، ۲۸ رتبه ارتقاء داشته است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر محمد فرهادی امروز در سی‌امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی در هتل المپیک تهران گفت: براساس داده‌هایاسکوپوس رتبه ایران در تولید مقالات، ۱۶ و در جهان اسلام و منطقه، اول است.

وی با تاکید بر اینکه ۱۴ دانشگاه ایران بر اساس طبقه‌بندی لایدن در فهرست دانشگاه‌های برتر و تاثیرگذار دنیا قرار گرفته است، یادآور شد: علاوه بر آن ۲۰۰ دانشمند ایرانی نیز در زمره یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارند.

وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: در حالی که متوسط رشد تولید مقالات دنیا در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ برابر با شش درصد گزارش شده است، این میزان برای کشور ما برابر ۱۷٫۵ درصد اعلام شده که رشد کمی قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.

فرهادی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در ۳۹ پارک علم‌وفناوری مستقر هستند که در دو سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بیش از ۱۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات توسط این شرکت‌ها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۳۵ پروژه تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌های معتبر دنیا در حال انجام است، گفت: این امر موجب شده تا سهم مقالات مشترک ایران با دانشمندان خارجی در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ رشد ۵ درصدی داشته باشد.

وی با بیان این که مایه خوشبختی است که در ۳۰ سال پیش که سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به عنوان نهادی تازه و برآمده از انقلاب اسلامی برگزاری جشنواره خوارزمی را آغاز کرده است، افزود: من در مسؤولیت وزارت فرهنگ و آموزش عالی حضور داشتم و شاهد کاشت این بذر پربرکت بودم و اکنون بسیار خرسندم که در جشنواره سی‌امین سال برگزاری آن می‌بینم این بذر نوکاشته چنین پربار و برومند شده است.

فرهادی برگزاری جشنواره بین‌المللی خوارزمی را نمادی از سرعت، قدرت و توسعه کشور دانست و افزود: طی ۳۰ سال برگزاری مستمر این جشنواره حدود ۱۰۰۰ طرح نوآوری و پژوهش به عنوان بهترین‌ها شناسایی و معرفی شده‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها