جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

شیراز، میزبان ۲۲۵ دانشمند ایرانی فهرست یک درصد برتر جهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15427
یکشنبه، ۲۴ بهمن، ۱۳۹۵ | 16:50

شیراز، میزبان ۲۲۵ دانشمند ایرانی فهرست یک درصد برتر جهان

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به برگزاری همایش ملی هم‌اندیشی دانشمندان برتر بین المللی کشور در شیراز گفت: از ۲۲۵ پژوهشگر برتر کشور که بیشترین استنادهای جهانی به پژوهش‌های آنان صورت گرفته، تقدیر می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر محمد جواد دهقانی با بیان اینکه مهمترین مساله اکنون کشور هدایت مقالات علمی به سوی نیازهای جامعه و اثرگذاری اقتصادی است، خاطرنشان کرد: همایش بزرگ ملی هم‌اندیشی دانشمندان برتر کشور به مدت دو روز از سی‌ام بهمن‌ماه امسال در شیراز برگزار می‌شود که در این نشست از ۲۲۵ پژوهشگر برتر که بیشترین استناد به پژوهش‌های آنان در پایگاه‌های ISI و ISC صورت گرفته، تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی گفت: یکی از وظایف پایگاه علوم جهان اسلام معرفی پر استنادترین دانشگاه‌ها و مقام‌های علمی، گزارش رشد کیفی تولیدات علمی کشورهای اسلامی و معرفی دانشگاه‌های برتر در تولید مقاله‌های پر استناد در عرصه‌های ملی و بین‌المللی است و دانشمندان برتر بیش از آنکه به کمیت تولید علم شناخته شوند به کیفیت شناخته‌ شده و این گروه از پژوهشگران توانسته‌اند علاوه بر مرجعیت دنیای علم، در زمره پژوهشگران یک درصد برتر دنیا قرار گیرند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: با توجه به اینکه کشورهای پیشرفته دنیا برای جذب نخبگان علمی سرمایه‌گذاری‌های بسیاری می‌کنند، این امر موجب شده که این کشورها به بزرگ‌ترین مقصد برای مهاجرت نخبگان تبدیل شوند که در این راستا پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اقداماتی که می‌کند به دنبال حفظ سرمایه‌های علمی کشور در داخل است که همایش بزرگ دانشمندان برتر کشور در شیراز در همین راستا برگزار می‌شود.

دهقانی با اشاره به اینکه دانشمندانی که در این همایش شرکت می‌کنند در تمام حوزه‌های موضوعی از سراسر کشور پژوهش داشته‌اند، خاطرنشان کرد: این نشست سه محور را در بر می‌گیرد که جایگاه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، فرصت‌ها و چالش‌های حوزه آموزش عالی کشور و ترویج و ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم از مهمترین محورهای این نشست است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اضافه کرد: یکی از اهداف مهم این هم‌اندیشی، تکریم، انتقال تجارب و الگوسازی نسل اول اساتید به نسل‌های بعدی خواهد بود که در این راستا یکی از وظایف پایگاه معرفی پر استنادترین پژوهشگران، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشورهای اسلامی و کشور است.

وی با اشاره به اهمیت پایش رشد علمی کشور و کیفیت پژوهش‌ها اظهار داشت: دانشمندان برتر بیش از آنکه به کمیت تولید علم شناخته شوند به کیفیت تولید آن‌ها توجه می‌شود و پژوهشگرانی که در همایش شیراز حضور پیدا می‌کنند در سطح بین‌المللی دارای مرجعیت دنیای علم با توجه به تعداد استناد به مقالاتی که چاپ کرده‌اند، بوده و در زمره یک درصد پژوهشگران برتر دنیا محسوب می‌شوند.

دهقانی در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به پژوهشگران و نقش آنان در توسعه جامعه با توجه به سیاست های کلان علم و فناوری، اظهار داشت: شاخص‌های توسعه علم و فناوری مانند کمیت و کیفیت تولید علم و مسائلی مانند اثرگذاری فناوری و نوآورانه تولید علم بر اقتصاد و معیشت مردم و در کل بحث برطرف کردن نیازهای جامعه و اثرگذاری اقتصادی است، در این راستا موردنظر است که همایش شیراز به دنبال تأثیربخشی پژوهش‌ها بر جامعه هست. از همین رو درصدد هستیم به شکلی از حضور دانشمندان برتر علمی که در دنیا به پژوهش‌های آنان استنادهای بسیار می‌شود استفاده کرده و در همین همایش سه نشست تخصصی نیز با حضور آنان برگزار کنیم تا از تجربیات این بزرگان به بهترین شکل ممکن بهره برده و کار را بهتر پیش ببریم.

وی با اشاره به اینکه معیار انتخاب دانشمندان برتر تعداد استنادهایی است که در یک بازه زمانی ۱۰ ساله دریافت شده است،گفت: در حال حاضر ۲۲۵ نفر در زمره دانشمندان برتر قرار گرفته اند که با رشد علمی مناسبی که در کشور مشاهده می‌شود، در آینده نزدیک این آمار به دو برابر خواهد رسید.

همایش بزرگ هم‌اندیشی دانشمندان برتر کشور با همکاری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، بنیاد نخبگان فارس و مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری روز پنج‌شنبه سی‌ام بهمن‌ماه به مدت دو روز در شیراز آغاز می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در تازه ترین رتبه‌بندی موضوعی شانگهای محقق شد: حضور ۳۲ دانشگاه ایران در جمع برترین های دنیا در ۵۴ رشته علمی

فهرست برترین دانشگاه‌های ایرانی در تازه ترین رتبه بندی شانگهای اعلام شد

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خبر داد: بازنگری آیین‌نامه ثبت همایش‌های علمی کشور

سامانه اطلس علم ایران رونمایی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها