پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ساخت زیست حسگر تشخیص زودهنگام سرطان پروستات در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15424
یکشنبه، ۲۴ بهمن، ۱۳۹۵ | 13:14

ساخت زیست حسگر تشخیص زودهنگام سرطان پروستات در کشور

پژوهشگران دانشگاه ولیعصر رفسنجان نمونه‌ای آزمایشگاهی از یک زیست حسگر را طراحی کرده‌اند که می توان آن را جهت تشخیص زودهنگام سرطان پروستات به کار گرفت.

به گزارش دیده بان علم ایران، این زیست حسگر دارای حساسیت و سرعت بالایی است و هزینه‌ی ساخت پایینی دارد. با تکمیل مطالعات و امکان تولید انبوه، می‌توان از زیست حسگر تهیه شده در مراکز درمانی و تشخیص‌های کلینیکی استفاده کرد.سرطان پروستات رایج‌ترین سرطان در بین مردان است و در سال‌های اخیر به شدت تلاش شده تا روش‌های نوین و تأثیرگذار درمانی، برای رهایی‌بخشی بیماران مبتلا به آن، ارائه شود. با وجود پیشرفت‌های فراوان در تشخیص این سرطان، همچنان تشخیص قطعی، سریع و آسان سرطان پروستات نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. در این طرح نیز محققان تلاش کرده‌اند تا با به کارگیری روش‌های الکتروشیمیایی برای دستیابی به این مهم گام بردارند.
دکتر اسماعیل حیدری بفروئی در خصوص تحقیقات انجام شده در این طرح چنین توضیح داد: «هدف ما ارائه‌ ابزاری به منظور اندازه‌گیری نشانگر آنتی ژن اختصاصی پروستات جهت تشخیص زود هنگام، بدون درد، سریع و آسان سرطان پروستات بود. بدین منظور، ساخت زیست حسگری بر پایه‌ی آپتامر DNA جهت تشخیص و معرفی عوامل بالینی تعیین کننده‌ی پیش آگهی در افراد مشکوک به این بیماری در دستور کار قرار گرفت. تلاش اصلی ما طراحی زیست حسگری با امکان به کارگیری در مراکز درمانی و تشخیص‌های کلینیکی بوده است.»
وی در ادامه به برخی ویژگی‌های برجسته‌ این زیست حسگر اشاره کرد و گفت: «آپتاحسگر طراحی شده دارای حد تشخیص بسیار پایین و محدوده‌ی خطی وسیعی است. همچنین از تکرارپذیری، تکثیرپذیری، پایداری و حساسیت بالایی برخوددار است.»
حیدری بفروئی در خصوص مواد به کار رفته در ساخت این زیست حسگر عنوان کرد: «نشانگر زیستی این بیماری، آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) است. به همین دلیل در این زیست حسگر از آپتامر اختصاصی PSA (جایگزین آنتی‎بادی) استفاده شده است. همچنین در نمونه‌ی طراحی شده از نانوصفحات rGO، نانولوله‎های کربنی چند دیواره (MWCNTs) و نانوذرات طلا (AuNPs) با هدف افزایش سطح و هدایت الکتریکی نیز استفاده شده است.»
به گفته‌ حیدری بفروئی به منظور بررسی کارایی نمونه طراحی شده، این آپتاحسگر در اندازه‎گیری PSA پنج نمونه‌ خونی افراد مبتلا به سرطان پروستات به کار گرفته شده و با روش آزمایشگاهی ایمونورادیومتری مقایسه شده است. نتایج مقایسه‎های انجام‎ شده نشان‎‎دهنده‌ی کاربردپذیری آپتاحسگر ساخته شده در آنالیز نمونه‌های خون افراد مشکوک به سرطان پروستات بوده است.
این پژوهش با همکاری اسماعیل حیدری بفروئی- عضو هیأت علمی دانشگاه ولیعصر رفسنجان- و نازگل‌السادات شمس زاده- دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه  دانشگاه ولیعصر رفسنجان- حاصل شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تشخیص سریع سرطان پروستات بوسیله ابزار هوش مصنوعی

محققان ایرانی بررسی کردند: مهار سرطان پروستات با کمک باکتری‌‌‌‌‌های باستانی

خطر سرطان پروستات در اثر مصرف افراطی لبنیات پرچرب

افزایش ۷ برابری کارایی سلول‌های خورشیدی پلیمری با دستاورد محققان دانشگاهی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها