- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تولید پد پزشکی ضدمیکروب در دانشگاه امیرکبیر

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از فناوری نانو، پدهای پزشکی با خاصیت ضد میکروبی و جذب خون بالا تولید کردند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر سمیه اکبری از مجریان این طرح تحقیقاتی دانشگاهی، درباره ضرورت اجرای پژوهش انجام شده گفت: کالاهای پنبه‌ای در صنایع بهداشتی به عنوان پد پزشکی برای جذب خون مورد استفاده قرار می‌گیرند و اغلب در معرض عوامل بیماری‌زا و میکروبی هستند.

وی ادامه داد: از این رو استفاده از یک وسیله جایگزین که مشکلات میکروبی و عفونی برای مصرف کنندگان ایجاد نکند، یکی از ضرورت‌های حوزه پزشکی است.

اکبری از اجرای مطالعاتی در این زمینه خبر داد و افزود: در طرح پژوهشی خود که حاصل قرارداد صنعتی بین یک شرکت دانش بنیان و دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده، پدها با ترکیبات نانوساختار درخت‌سان (دندریمر) عامل‌دار شدند.

مجری طرح اضافه کرد: در ادامه با اصلاح این ترکیبات، راندمان پدهای پزشکی را در جذب خون، ایجاد خاصیت ضدمیکروبی، استحکام و جذب رطوبت افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه این پروژه با همکاری ستاد توسعه نانو اجرایی شد، خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات نهایی نشان داد که حضور گروه‌های آمین موجود در ترکیبات شاخه‌دار باعث بهبود جذب خون شبیه‌سازی‌شده در حدود ۴۳ درصد نسبت به نمونه خام در روش رمق‌کشی می‌شود.

به گفته این پژوهشگر خاصیت ضد میکروبی پدهای پزشکی تولیدشده پس از اصلاح با ترکیبات درخت‌سان ۹۹٫۹۹ درصد رسیده است و عملا امکان رشد میکروب‌ها در این محیط از بین می‌رود.

انتهای پیام