جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

کرسی پژوهشی “گداخت هسته ای” چه پیشرفتی کرده است؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15272
سه شنبه، ۱۹ بهمن، ۱۳۹۵ | 14:01

کرسی پژوهشی “گداخت هسته ای” چه پیشرفتی کرده است؟

دارنده کرسی پژوهشی “گداخت هسته ای” گفت: با اینکه تحریم ها باعث قطع ارتباطمان با دنیا شد اما فعالیت ما در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما به عنوان بخش خصوصی و در راستای اقدامات کرسی پژوهشی ادامه داشت تا با آژانس بین المللی انرژی اتمی تفاهمنامه‌ای منعقد شد که بر اساس آن با کشورهای صنعتی ارتباط برقرار کنیم.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر محمود قرآن نویس دارنده کرسی پژوهشی “گداخت هسته ای” از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ریاست جمهوری درباره پیشرفت این کرسی پژوهشی که از سال ۸۶ به وی اعطا شده اظهار کرد: با استفاده از این کرسی پژوهشی نتایج خوبی در ساخت سیستم‎های تشخیصی حاصل شد . در واقع این سیستم ها ، اندازه گیری پارامترهای پلاسما در راکتور را انجام می‌دهند و از آنجا که در این سیستم ها چند روش اندازه گیری استفاده و با هم مقایسه می شود در نتیجه ساخت آنها زمان بر و پیچیده است.

قرآن نویس ادامه داد: نتایج حاصل از تحقیقات چندین ساله به صورت مقاله در مجلات معتبر دنیا به چاپ رسیده است. ارتباط با کشورهای صنعتی باعث می شود تا در این زمینه ایران از سایر کشورها عقب نماند و راندمان پلاسما در راکتورها را بالا ببریم و در نهایت به سراغ ساخت راکتورهای پیشرفته برویم.

وی با بیان اینکه مسئله انرژی اساسی ترین بحث بشر در آینده است گفت: بیشترین انرژی مورد استفاده بشر انرژی فسیلی است که موجب آلودگی محیط زیست و افزایش دمای کره زمین می شود؛ بنابراین باید به دنبال استفاده و تولید انرژی پاک باشیم که نیروگاه های جوش هسته ای با راندمانی بالا انرژی پاک را در اختیار بشر قرار می دهد. در واقع انرژی هسته ای انرژی است که می تواند ۹۱ درصد از انرژی مورد نیاز انسان را در آینده تامین کند.

رییس مرکز فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه ایران باید در آینده به فناوری تولید سوخت پاک هسته ای دسترسی داشته باشد عنوان کرد: این فناوری باید در اختیار خودمان باشد تا بدون وابستگی به سایر کشورها از آن استفاده کنیم در این راستا در گذشته ۱۶ دانشجوی دکتری گداخت هسته ای تربیت شد و در حال حاضر ۵ دانشجوی دیگر پروژه دکتری خود را در این زمینه ادامه می دهند، تا در آینده ی این فناوری تاثیرگذار باشند و پروژه هایی بزرگ را در این زمینه تعریف کنند.

قرآن نویس همچنین اظهار کرد: امحای زباله خصوصا زباله های بیمارستانی از اقدامات دیگری است که در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما انجام می شود. همچنین در زمینه کاشت یون، سلو ل های خورشیدی و مشعل پلاسما و درمان بیماری هایی همچون انعقاد خون، زخم دیابت، زخم بستر و استریلیزه کردن مواد غذایی نیز اقدامات موثری انجام شده است.

از حدود ۶۰ سال پیش، دانشمندان در حال تلاش برای بازسازی فرآیند انرژی خورشیدی روی زمین هستند و این پروژه که به صورت مخفیانه در برخی از کشورها پیگیری می‌شد، سرانجام به شکلی علنی و در قالب پروژه رآکتور گرما هسته‌ای «ایتر» از سوی چند کشور پیشرفته دنیا در حال انجام است.

در واقع پروژه «ایتر» یکی از بزرگترین همکاری‌های علمی بین المللی  است که در آن دانشمندان برجسته جهان دست به دست هم داده‌اند تا با استفاده از همان فرآیندی که در خورشید رخ می‌دهد، انرژی تولید کنند.

در حال حاضر چهار رآکتور کوچک تحقیقاتی در زمینه تحقیقات گداخت در ایران وجود دارد. ایران از سال ۱۳۵۳ تحقیقات گداخت را درسازمان انرژی اتمی شروع کرد و در حال حاضر دو راکتور تحقیقاتی به نام های الوند و دماوند و همچنین IR-T1 در واحد علوم و تحقیقات و راکتور تحقیقاتی البرز در دانشگاه امیرکبیر که در حال راه اندازی است، وجود دارند. بنابراین ایران تنها کشور در خاورمیانه است که در زمینه گداخت هسته ای فعال است.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ در اروپا

سامانه پرتابل امحای زباله‌های بیمارستانی به روش پلاسمای حرارتی رونمایی شد

تولید برنج تراریخته مقاوم به خشکی/۱۵ برابر شدن سطح زیر کشت ذرت تراریخته در آمریکا در طول سه سال

شهریورماه برگزار می شود: رقابت دانشجویان متالورژی در بازیافت باتری‎های مستعمل

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها