پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ستاری: شهر فقط جای بوتیک و مغازه نیست، شرکت دانش‌بنیان هم می‌خواهد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1523
سه شنبه، ۲۵ خرداد، ۱۳۹۵ | 08:06

ستاری: شهر فقط جای بوتیک و مغازه نیست، شرکت دانش‌بنیان هم می‌خواهد

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان راهی را رفته‌اند که در آن دولت را کنار گذاشته‌اند و با توجه به وجود حجم بالای نیروی انسانی در ایران می‌توان گفت پایه اقتصاد آینده کشور ما همین راه خواهد بود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر سورنا ستاری در نشست شرکت‌های دانش بنیان حوزه صادرات اظهار کرد: کشور ما یک زیست‌بوم غلط را دنبال کرده و اقتصاد نفتی سیستم فکری و فرهنگی ما را از بین برده است. زیست‌بوم اشتغال و کارآفرینی موضوع مهمی است که باید راه درست خود را پیدا کند.

وی افزود: اینها مواردی هستند که فقط با پول درست نمی‌شود. اگر با پول می‌توانستیم زیست‌بوم و فرهنگ را تغییر دهیم، عربستان امروز نخبگان زیادی را به جهان عرضه کرده بود. در حالی که با توجه به صرف هزینه‌های بالا و اعزام دانشجویان زیادی که به کشورهای رده اول داشته، هنوز به این امر دست نیافته است.

ستاری با ابراز خوشحالی از حضور در میان شرکت‌های دانش‌بنیان صادر کننده، افزود: باید اکوسیستم کارآفرینی و اشتغال درست شود، اگر این اتفاق صورت گیرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC)، بخش پژوهشی و غیره هم درست خواهد شد و اما اگر این اتفاق نیفتد، نمی‌توانیم موفق شویم.

معاون علمی رییس‌جمهور با بیان این که در دو سال اخیر در سیستم اقتصاد دانش‌بنیان تمام تلاش بر این بوده که به کشور بگوییم سرمایه اصلی ایران فقط نفت و گاز نیست، توضیح داد: ما باید اقتصاد کشور را از سیستم نفتی که دیدش نسبت به آدم‌ها و اقتصاد مناسب نیست و از برند و اقتصاد دانش بنیان ذهنیتی ندارد، دور کنیم. حتی در صنعت هم این اتفاق می افتد که تنها فولاد و صنایع مختلف به عنوان صنعت شناخته می‌شوند.

وی تصریح کرد: وقتی ما یک داروی بیوتک را صادر می‌کنیم، هر ویال آن که تنها چند گرم است، معادل ۲۰۰ بشکه نفت برای ما درآمدزایی دارد و این کارآفرینی و ارزش آفرینی مد نظر ما است. دیگر با پول نفت نمی‌توان این کشور را اداره کرد. با خام فروشی نفت، زعفران، زرشک، منابع زیرزمینی و غیره نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. باید مواد خام ما با فکر و ایده به محصولی تبدیل شود که اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهد.

ستاری خاطر نشان کرد: ما احساس کردیم وقتی می‌خواهیم دانشگاه‌ها را ارتقاء دهیم، باید بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان کار کنیم. این تغییر با شرکت‌های دانش‌بنیانی که اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان تأسیس می‌کنند، اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: همین امروز اگر کسی بخواهد زمینی را اطراف دانشگاه صنعتی شریف خریداری کند، حدود یک و نیم میلیون تومان گران‌تر از زمین‌های دیگر منطقه قیمت دارد. این تغییری است که در محیط دانشگاه‌ها رخ داد. دانشگاهیان به دنبال کارآفرینی رفته‌اند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور تاکید کرد: تسهیلاتی که ما ارائه داده‌ایم، در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان، مانند معافیت مالیاتی، گمرکی،تسهیلات وام و حتی مبحث سربازی که عده زیادی هم از آن استفاده کرده‌اند و یا تأسیس شرکت در شعاع ۱۲۰ متری تهران بسیار موثر بوده است، زیرا شهر فقط جای بوتیک و مغازه نیست. قرار نیست شهر فقط به این شکل اداره شود.

به گفته وی، کار مهمی که معاونت علمی می‌تواند برای شرکت‌های دانش بنیان انجام دهد، این است که سازمانهای دولتی هماهنگ‌تر با این شرکت‌ها باشند.

ستاری اظهار کرد: باید محیطی را تعریف کنیم که در آن به کارآفرین اهمیت داده شود، کارآفرین قرار نیست درگیر کاغذ بازی‌های دولتی شود، باید همه به او افتخار کنند. این همان زیست بومی است که باید تلاش کنیم تا شکل بگیرد.

وی ادامه داد: البته تا اینجا با این ایده آل فاصله داریم و حتی شاید به عمر ما هم قد ندهد، چون کشوری که عادت به فروش نفت دارد، تمام سیستم دولتی و پایه گذاریش به همان شکل است؛ اما ما تمام سعی خود را می‌کنیم تا این اتفاق بیفتد.

معاون علمی رییس جمهور با ابراز رضایت از کاهش درصد وابستگی دولت به فروش نفت، گفت: ما باید از فرصت پایین رفتن قیمت نفت در کشور استفاده کنیم، وقتی قیمت نفت پایین می‌آید، بهتر فکر می‌کنیم و در دولت تصمیم گیری‌های بهتری صورت می‌گیرد.

وی ضمن تشکر از اعضای هیات دولت که در این راه با معاونت علمی همکاری کرده‌اند، افزود: به طور مثال موضوع معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان کار مشکلی بود. فشارهای سنگین و زمان کم. عددها روزهای اول پایین بود اما امروز عددهای بالایی را شاهد هستیم. این مانند دریافت کمک بلاعوض شرکت‌های دانش بنیان از دولت است. این فرصت خوبی برای شرکت‌هایی محسوب می‌شود که تصمیم دارند از دانش و مغز خود استفاده کنند.

ستاری تاکید کرد: صادرات هم مقوله مهمی برای شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شود و من تا جایی که بتوانم شخصاً و به طور مستقیم این موارد را پیگیری می‌کنم.

نایب رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلام آمادگی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، به صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: باید به این صندوق زمان بدهیم. این صندوق نمی‌تواند وام‌هایی با رقم بالا بدهد. صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های کوچک طرح‌ریزی‌شده و وقتی شرکت از یک سطحی بالاتر می‌رود، باید سراغ سیستم بانکی برود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور ادامه داد: سعی شده تا سود صندوق هم در حد امکان کم باشد، البته صندوق نوآوری و شکوفایی هویتی کاملاً مستقل دارد و زیر نظر مستقیم من نیست. اما پیگیری کردیم تا این رقم پایین باشد. بخشی از این وام قرض الحسنه بوده و سعی شده است به میزانی که سود بانکی کاهش پیدا می‌کند، نرخ سود این وام‌ها نیز پایین آورده شود.

وی ضمن اعلام آمادگی برای پیگیری پیشنهادهای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تمام تلاش خودمان را می‌کنیم تا دولت در کارهای شما دخالت کمتری داشته باشد و بتوانید در یک فضای راحت حرکت کرده و به کار خود ادامه دهید.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، در این جلسه مدیران شرکت‌ها نیز به بیان مشکلات و دغدغه های خود پرداختند که از جمله این مشکلات می‌توان به نبود ضمانت‌نامه‌های صادراتی، ناعادلانه بودن فضای صادرات، سرعت پایین پرداخت اعتبارات، نبود نقدینگی لازم در حوزه صنایع دارویی، خالی بودن ردیف اعتباری صادرات و تامین سرمایه برای صادرات اشاره کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دانشگاه تهران ارائه کرد: نسل سوم دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس، کشش سطحی و انرژی سطح

دستگاه آنالیز عناصر فلزی و نافلزات با دقت بسیار بالا در کشور ساخته شد

طراحی بزرگ‌ترین آبنمای کف خشک هارمونیک کشور

تولید آسفالت جدید با قابلیت کاهش لغزندگی و قیرزدگی در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها