شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

تدوین نسخه استاندارد ملی پرکاربردترین تست معتبر هوشی کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15219
دوشنبه، ۱۸ بهمن، ۱۳۹۵ | 17:30

تدوین نسخه استاندارد ملی پرکاربردترین تست معتبر هوشی کشور

نسخه پنجم آزمون هوشی استنفورد بینه به عنوان شناخته شد‌ه‌ترین و پرکاربردترین تست معتبر هوشی در سطح کشور با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، استاندارد سازی ملی می‎شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر علی عسگری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره اجرای طرح “استانداردسازی ملی نسخه پنجم مقیاس هوش استنفورد بینه” اظهار کرد: بدون تردید، ابزارهای شناختی روا و معتبر که به ویژه بر پایه روش های پیشرفته روان سنجی توسعه و استاندارد می شود، افزون بر ارتقای سطح دقت و صحت سنجش ویژگی ها، ناتوانی ها و آسیب های شناختی، امکان تبدیل آنها را به مقیاس های قابل قبولی برای توصیف، تفسیر و برآورد تفاوت های فردی که زمینه اصلی شناخت بیشتر کارکردهای شناختی است، فراهم می آورد. ازسوی دیگر، از این ابزار برای بسیاری از حوزه های علمی و کاربردی کشور می توان استفاد کرد که گستره آن از خدمات تحصیلی و آموزشی به منظور تشخیص و غربالگری توانایی ها و ناتوانی های شناختی، گزینش های تحصیلی تا گستره اداری و صنعتی به منظور گزینش، استخدام، ارتقای سطح شغلی و استخدامی و به منظور واگذاری مسئولیت های متناسب با سطح توانایی افراد قرار دارد.

وی با اشاره به کاربرد گوناگون این ابزار گفت: این ابزار به دلیل در برگرفتن دامنه سنی بسیار گسترده )از ۲ تا ۸۰ سالگی( می تواند همزمان برای سازمان های و نهادهای مختلف دولتی، آموزشی، پژوهشی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه ها و وزارتخانه های مختلف، سازمان بهزیستی )برای شناسایی وضعیت شناختی سالمندان …)، سازمان سنجش مورد استفاده قرار گیرد.

عسگری بابیان اینکه استاندارد ساختن آزمون هوشی استنفورد بینه به عنوان شناخته شده ترین و پرکاربردترین تست معتبر هوشی ضرورت انکارناپذیری دارد بیان کرد: این آزمون تنها آزمون هوش در کشور است که نسخه قبلی آن بر اساس نظریه های نوین و پیشرفته روان سنجی یعنی نظریه های صفت مکنون و سؤال پاسخ تحلیل و استاندارد شده و با این سابقه، امکان اجرا و ادامه این تحلیل ها را فراهم می آورد و نتایج به مراتب دقیق تری به دست می دهد.

وی درباره اهداف این طرح عنوان کرد: تبیین و توسعه یک مدل مفهومی و نیز ساختار عاملی هوش شناختی در جامعه ایرانی بر پایه گسترش یک مدل تجربی، تشخیص دقیق علمی و معتبر کودکان دچار مشکلات ذهنی، دیرآموز، مرزی و تیزهوش، تشخیص ناتوانی ها و اختلالات یادگیری و ارزیابی توانایی های اولیه کودکی از جمله اهداف انجام این طرح است.

عسگری با بیان اینکه این طرح در سه مرحله در حال انجام است گفت: پرورش مقیاس هوش (انطباق، معادل سازی و تهیه سؤالهای متناسب با ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی و قومی/زبانی کشور)، رواسازی، اعتباریابی و تدوین مقیاس نهایی و بلاخره تهیه فرم نهایی و جداول نرم و استاندارد سنین مختلف، مراحل این طرح هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

از یکشنبه آینده آغاز می شود: بزرگداشت «هفته ترویج علم» با رویکرد «شناخت ایران زمین»

با بررسی گسترده ۱۱ نژاد ایرانی؛ مشخصات ژنتیکی گستره ژنومی جمعیت ایرانی شناسایی شد

معاون تحقیقات وزیر بهداشت اعلام کرد:اولین عامل خطر مرگ و ناتوانی در ایران امروز و فردا

۳۰۰ دشت ایران به بحران فرو رفت!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها