دیده بان علم ایران

شنبه، ۲۹ مهر، ۱۳۹۶ | Saturday, 21 October , 2017

تدوین نسخه استاندارد ملی پرکاربردترین تست معتبر هوشی کشور

کد خبر: 15219 نسخه قابل پرینت
۱۸ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۷:۳۰
تدوین نسخه استاندارد ملی پرکاربردترین تست معتبر هوشی کشور

نسخه پنجم آزمون هوشی استنفورد بینه به عنوان شناخته شد‌ه‌ترین و پرکاربردترین تست معتبر هوشی در سطح کشور با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، استاندارد سازی ملی می‎شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر علی عسگری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره اجرای طرح “استانداردسازی ملی نسخه پنجم مقیاس هوش استنفورد بینه” اظهار کرد: بدون تردید، ابزارهای شناختی روا و معتبر که به ویژه بر پایه روش های پیشرفته روان سنجی توسعه و استاندارد می شود، افزون بر ارتقای سطح دقت و صحت سنجش ویژگی ها، ناتوانی ها و آسیب های شناختی، امکان تبدیل آنها را به مقیاس های قابل قبولی برای توصیف، تفسیر و برآورد تفاوت های فردی که زمینه اصلی شناخت بیشتر کارکردهای شناختی است، فراهم می آورد. ازسوی دیگر، از این ابزار برای بسیاری از حوزه های علمی و کاربردی کشور می توان استفاد کرد که گستره آن از خدمات تحصیلی و آموزشی به منظور تشخیص و غربالگری توانایی ها و ناتوانی های شناختی، گزینش های تحصیلی تا گستره اداری و صنعتی به منظور گزینش، استخدام، ارتقای سطح شغلی و استخدامی و به منظور واگذاری مسئولیت های متناسب با سطح توانایی افراد قرار دارد.

وی با اشاره به کاربرد گوناگون این ابزار گفت: این ابزار به دلیل در برگرفتن دامنه سنی بسیار گسترده )از ۲ تا ۸۰ سالگی( می تواند همزمان برای سازمان های و نهادهای مختلف دولتی، آموزشی، پژوهشی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه ها و وزارتخانه های مختلف، سازمان بهزیستی )برای شناسایی وضعیت شناختی سالمندان …)، سازمان سنجش مورد استفاده قرار گیرد.

عسگری بابیان اینکه استاندارد ساختن آزمون هوشی استنفورد بینه به عنوان شناخته شده ترین و پرکاربردترین تست معتبر هوشی ضرورت انکارناپذیری دارد بیان کرد: این آزمون تنها آزمون هوش در کشور است که نسخه قبلی آن بر اساس نظریه های نوین و پیشرفته روان سنجی یعنی نظریه های صفت مکنون و سؤال پاسخ تحلیل و استاندارد شده و با این سابقه، امکان اجرا و ادامه این تحلیل ها را فراهم می آورد و نتایج به مراتب دقیق تری به دست می دهد.

وی درباره اهداف این طرح عنوان کرد: تبیین و توسعه یک مدل مفهومی و نیز ساختار عاملی هوش شناختی در جامعه ایرانی بر پایه گسترش یک مدل تجربی، تشخیص دقیق علمی و معتبر کودکان دچار مشکلات ذهنی، دیرآموز، مرزی و تیزهوش، تشخیص ناتوانی ها و اختلالات یادگیری و ارزیابی توانایی های اولیه کودکی از جمله اهداف انجام این طرح است.

عسگری با بیان اینکه این طرح در سه مرحله در حال انجام است گفت: پرورش مقیاس هوش (انطباق، معادل سازی و تهیه سؤالهای متناسب با ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی و قومی/زبانی کشور)، رواسازی، اعتباریابی و تدوین مقیاس نهایی و بلاخره تهیه فرم نهایی و جداول نرم و استاندارد سنین مختلف، مراحل این طرح هستند.

انتهای پیام

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با دیده‌بان علمی ایران، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود «دیده‌بان علمی ایران» را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
آخرین مطالب
تمامی حقوق این سایت متعلق به «دیده‌بان علمی ایران» است
Copyright © 2016
Designed By Aryan