- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

شهر جدید پردیس، کانون تلاقی دو گسل مهم شمال شرق تهران/سکونت یک میلیون نفر در لرزه‌خیزترین منطقه حومه پایتخت

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله نسبت به خطر بالایی که جمعیت انبوه مستقر در پهنه شمال شرق استان تهران در محدوده شهر جدید پردیس را تهدید می‌کند هشدار داد.

دکتر مهدی زارع در گفت‌و‌گو با دیده‌بان علم ایران با اشاره به رشد فزاینده جمعیت در معرض خطر زلزله با گسترش شهر جدید پردیس و مناطق مسکونی پیرامون آن گفت: محل شهر جدید پردیس علاوه بر اینکه در مجاورت بومهن و در معرض انواع نابسامانی های اجتماعی (به دلیل سکونت جمعیت عمدتا مهاجر و حاشیه نشین و به شدت غیر همگن از نظر قومی و اقتصادی… است) در فاصله ۱۰ کیلومتری (در حوزه نزدیک) تلاقی دو گسل فعال و مهم در شمال شرق تهران (گسل شمال تهران و گسل مشا) در محل روستای کلان است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت وقوع زمینلرزه در این پهنه، جمعیت حدود یک میلیون نفری ساکنان پردیس، بومهن، رودهن و پیرامون آن در نزدیک ترین فاصله به کانون چنین زمینلرزه ای خواهند بود.

زارع تصریح کرد: در محدوده تهران و البرز در سال ۹۴ حدود ۱۶٫۵ میلیون نفر در حد فاصل شهر هشتگرد تا شهر پردیس زندگی می‌کنند. از آنجا که گسل شمال تهران از ناحیه شهری کل مناطق شمالی شهر تهران و در ادامه از پهنه مسکونی جنوب شهر کرج عبور می‌کند و هم اکنون بخشهایی از منازل مسکونی بر رو یا در فرادیواره این گسل در حال ساخت است، مشخص می‌شود که پهنه شهری کنونی تهران و کرج در معرض گسیختگی مستقیم گسلش زمین لرزه‌ای واقع بوده و یا در نزدیکی پهنه‌های لرزه‌زا قرار دارند. از سوی دیگر ساخت و ساز در حریم گسل‌های فعال در محدوده شهری کرج بزرگ، مارلیک، ماهدشت نیز در حال انجام است.

وی در ادامه با بیان این که معمولاً برای زلزله های شدید (۶ به بالا) نبود لرزه‌یی بر روی یک قطعه از گسل مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار داشت: نبود لرزه‌ای یعنی در قطعه ای از گسل به مدت طولانی (و از زمانی مشخص) زلزله مشخصی (معمولا مهم) رخ ندهد. عملاً می توان گفت در سه هزار سال گذشته، زلزله بیشتر از ۷ ریشتر روی گسل شمال تهران رخ نداده است که حتماً باید به این نکته توجه شود.

این استاد زلزله‌شناسی با هشدار نسبت به مخاطره لرزه‌ ای ناشی از جنبا شدن گسل شمال تهران به عنوان یکی از پرریسک‌ترین گسل‌ها که به دلیل جمعیت زیادی که روی این گسل زندگی می‌کنند، اهمیت ویژه ای دارد، تصریح کرد: طبق برآورد صورت گرفته در سال ۱۳۹۳ دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در محدوده گسل شمال تهران ساکن هستند که یکی از بیشترین تراکم‌های جمعیتی ساکن بر روی یک گسل فعال در یک کلان شهر مهم در جهان است.

انتهای پیام