شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

سامانه ژئوپورتال تالاب‌های کشور راه‌اندازی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15170
شنبه، ۱۶ بهمن، ۱۳۹۵ | 17:35

سامانه ژئوپورتال تالاب‌های کشور راه‌اندازی شد

سامانه ژئوپورتال تالاب های کشور که توسط جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی شده،  همزمان با روز جهانی تالاب‌ها با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، رونمایی سامانه ژئوپورتال ملی تالاب های کشور همزمان با همایش روز جهانی تالاب‌ها در گیت بوستان اهواز  انجام شد. تجمیع و به روزرسانی داده ها و اطلاعات تالاب های کشور در قالب سامانه جامع تحت وب، نمایش دینامیک و تحلیل تغییرات زمانی و مکانی داده ها، استفاده از تصاویر ماهواره ای در تولید نقشه های کاربردی و استفاده خردمندانه از تالاب ها از اهداف راه اندازی این سامانه است.

سامانه ژئوپورتال تالاب های کشور، نخستین سامانه اطلاعات مکانی تالاب هاست که اطلاعات آن روی گوگل ارث و گوگل مپ نمایش داده می‌شود و سطوح دسترسی متفاوتی برای کاربران تعریف شده است.

این سامانه در حال حاضر هشت تالاب از استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان، مرکزی و چهارمحال و بختیاری را تحت پوشش قرار می‌دهد و به صورت پایلوت ابتدا برای تالاب های شادگان و هورالعظیم اجرا می شود.

این سامانه با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی غنی از تالاب‌های کشور با قابلیت ارائه، ساماندهی، تحلیل و گزارش‌گیری اطلاعات مهم و مرتبط با تالاب‌ها به منظور افزایش سهولت دسترسی به اطلاعات و استفاده بهینه از آنها، راه‌اندازی شده است.

امکان مشاهده هوشمند تغییرات زمانی پارامترهای کمی وکیفی مرتبط با تالاب در قالب نمودار، تأمین بستری مناسب جهت بارگذاری اطلاعات مکانی مربوط به تالاب های کشور، جمع آوری داده های ماهواره ای و اطلاعات زمینی مرتبط با تالاب و تبدیل آن با داده های مکانی، امکان مشاهده و گزارش گیری و انجام پردازش های اولیه آماری روی داده های تالاب از جمله ویژگی های متمایز سامانه ژئوپرتال ملی تالاب های کشور می باشد.
گفتی است این سامانه توسط شرکت سپهر دور کاو از شرکت های مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی شده که با ایده محوری کاربرد فناوری سنجش از دور و سیستم‌های اطلاعات مکانی در علوم جوی و زمینی به همراه طراحی و پیاده‌سازی الگوریتم ها و سیستم‌های وابسته به همت جمعی از فارغ التحصیلان ممتاز این دانشگاه در سال ۱۳۹۳ تاسیس شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ در اروپا

استارتاپ ماهواره ای دانشجویان صنعتی شریف در خدمت کشاورزی

تولید برنج تراریخته مقاوم به خشکی/۱۵ برابر شدن سطح زیر کشت ذرت تراریخته در آمریکا در طول سه سال

شهریورماه برگزار می شود: رقابت دانشجویان متالورژی در بازیافت باتری‎های مستعمل

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها