جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

نخستین مرکز جامع پزشکی بازساختی کشور راه‌اندازی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15095
شنبه، ۱۶ بهمن، ۱۳۹۵ | 10:52

نخستین مرکز جامع پزشکی بازساختی کشور راه‌اندازی شد

نخستین مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور در مرکز آموزشی درمانی قلب و عروق شهید مدنی تبریز با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور راه اندازی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر محمد نوری رئیس مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: ایجاد سه مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی توسط دانشگاه‌های شیراز، تهران و تبریز برنامه‌ریزی شده است که توانستیم اولین مرکز در سطح کشور را در تبریز راه اندازی کنیم.

وی افزود: تولید، فناوری و تجاری‌سازی سلول‌های بنیادی و فرآورده‌های سلولی و تولید بافت و تجهیزات مرتبط با این پروسه برای کمک به بیماران و درمان بیماری‌های متعدد به کمک سلول‌های بنیادی و فرآورده‌های سلولی از اهداف راه اندازی این مرکز است.

دکتر نوری خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها، این مرکز در آینده در قالب پژوهشگاه سلول‌های بنیادی و بازساختی خدمات‌رسانی خواهد کرد؛ اما فعلاً در بیمارستان شهید مدنی و به صورت هماهنگ با آن در بیمارستان‌های سینا، شهید قاضی و شهداء فعالیت می‌کند.

وی تأکید کرد: قسمت اصلی این مرکز که شامل اتاق تمیز و آزمایشگاه مولکولی است، در بیمارستان شهید مدنی ساخته شده است.

دکتر نوری عنوان کرد: این مرکز در کنار مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی، مرکز تحقیقات هماتولوژی و آنکولوژی و مرکز تحقیقات ایمونولوژی مجموعه‌ای ایجاد می‌کند که می توان با تکیه بر آن، سلول‌های بنیادی را شناخت، جداسازی و ذخیره کرد و از آن‌ها برای تحقیقات و درمان بیماری‌های متعدد استفاده کرد.

وی تأکید کرد: آینده علم پزشکی مرتبط با سلول درمانی و پزشکی بازساختی است؛ از این رو تولید بافت‌های مورد نیاز از اولویت‌های مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی است.

دکتر نوری افزود: برای رسیدن به اهدافمان تیم‌های درمانی متعددی تشکیل یافته و آموزش‌های لازم به آن‌ها ارائه شده است؛ همچنین شبکه استانی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی تشکیل یافته و برای ایجاد شبکه جهانی آن، با ۱۲ دانشگاه معتبر دنیا ارتباط علمی برقرار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برای ایجاد اتاق تمیز و آزمایشگاه مولکولی این مرکز ۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: بر اساس همکاری مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مقرر شده است در برنامه‌ای پنج ساله، ۵۰۰ میلیارد ریال برای توسعه این مرکز هزینه شود که ۱۰۰ میلیارد ریال آن را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تقبل کرده است.

رئیس مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی اظهار امیدواری کرد تا در آینده نزدیک شاهد تولید، فناوری و تجاری‌سازی سلول‌های بنیادی و فرآورده‌های سلولی باشیم تا اینکه درمان بیماری‌های مختلف با استفاده از سلول‌های بنیادی و فرآورده‌های سلولی جایگزین روش‌های کنترل نشده، شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد محققان رویان در درمان آسیب‌های وارده به نفرون

وعده گاه دوستداران آسمان شب تبریز: عصر جمعه، پارک «ائل‌گلی»

افزایش ماندگاری مواد غذایی با فیلم‌های نانوکامپوزیتی زیست تخریب محققان کشور

تولید آزمایشگاهی رنگ‌های خوراکی ضد سرطان از عصاره‌ تمشک

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها