جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ارتقا زبان فارسی به رتبه چهاردهم زبان علم دنیا/کمتراز ۳ درصد مقالات ایران در اسکوپوس به فارسی است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15006
سه شنبه، ۱۲ بهمن، ۱۳۹۵ | 17:28

ارتقا زبان فارسی به رتبه چهاردهم زبان علم دنیا/کمتراز ۳ درصد مقالات ایران در اسکوپوس به فارسی است

بر اساس بررسی پایگاه استنادی اسکوپوس در سال ۲۰۱۶، زبان فارسی با کسب جایگاه ۱۴ دنیا از لحاظ تولید علم در مقایسه با سال ۲۰۱۲ میلادی هفت پله ارتقا و ۵۴% رشد داشته است .

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: هر چند امروزه زبان انگلیسی زبان اصلی علم محسوب می شود، اما کمیت تولید علم به زبان فارسی در پایگاه های استنادی بین المللی رشد داشته است. این کمیت شامل مجلات علمی و همچنین کنفرانس هایی است که به زبان فارسی تولید و در پایگاه استنادی بین المللی نمایه سازی می شوند.

وی خاطرنشان کرد:بر اساس اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۵ میلادی رتبه ۲۸ دنیا را از لحاظ تعداد مدارک منتشر شده به زبان فارسی در اختیار داشت. هر چند این رتبه در سال ۲۰۰۹ میلادی به رتبه ۳۰ تنزل پیدا کرد، اما از سال ۲۰۱۰ میلادی کمیت تولید علم منتشر شده به زبان فارسی روندی صعودی داشته به طوریکه در سالهای ۲۰۱۰ ، ۲۰۱۱ ، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ میلادی به ترتیب جایگاه زبان فارسی به رتبه های ۲۸، ۲۴ ، ۲۱ و ۱۷ ارتقا یافته است. همچنین در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی زبان فارسی به ترتیب رتبه های ۱۷ و ۱۶ دنیا را در اختیار دارد. زبان فارسی از ابتدای سال ۲۰۱۶ تاکنون نیز رتبه ۱۴ را دارد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: نباید نادیده گرفت که تقریباً سهم زبان های غیرانگلیسی زبان در مقایسه با زبان انگلیسی از کل تولید علم بین الملل اندک است و از سهم زبان انگلیسی در طی ۱۰ سال گذشته نه تنها کاسته نشده است، بلکه این سهم افزایش نیز یافته است.

وی افزود: در سال ۲۰۰۵ میلادی از کل تولید علم دنیا ۸۷% به زبان انگیسی تولید می شد، اما این میزان در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۹۲% افزایش یافته است. زبان چینی دومین زبان علمی دنیا است و به طور متوسط ۴% تولید علم دنیا به زبان چینی است. زبان اسپانیایی و آلمانی بعد از زبان چینی رتبه های بعدی را در اختیار دارند. هر چند سهم زبان اسپانیایی از سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون یک درصد از کل تولید علم دنیا بوده است، اما زبان آلمانی افت یک درصدی را نشان می دهد. در سال ۲۰۰۵ میلادی دو درصد (۲%) تولید علم دنیا به زبان آلمانی بود در حالیکه در سال ۲۰۱۴ یک درصد (۱%) تولید علم دنیا به این زبان تولید می شود.

دهقانی گفت: سهم زبان فارسی از کل تولید علم دنیا از یک صدم درصد در سال ۲۰۰۵ میلادی به شش صدم درصد در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی ارتقا پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۴ میلادی سهم زبان عربی از علم دنیا یک صدم درصد بود، این در حالی است که سهم این زبان در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی حدود سه صدم درصد بوده است، بنابراین به نظر می رسد کشورهای عربی این مساله مهم را در سیاست های علمی خود نگنجانده اند. در سال ۲۰۱۵ میلادی سهم زبان های نروژی، کورواتی، اوکراینی، مجارستانی، اسلوونی، اسلواکی، بوسنی، لیتوانیایی، فنلاندی و دانمارکی از زبان فارسی کمتر شده است.

وی افزود: از سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون ۱۰ هزار و ۱۱۶ مقاله علمی به زبان فارسی در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه سازی شده است که با توجه به تعداد ۳۷۱ هزار و ۳۵۵ مدرکی که از جمهوری اسلامی ایران در این پایگاه نمایه سازی شده است باید گفت سهم زبان فارسی ۲٫۷  درصد از کل تولید علم کشور بوده است.

دهقانی خاطرنشان کرد:در سال ۲۰۰۵ میلادی تعداد ۲۲۶ مقاله به زبان فارسی در سطح بین المللی منتشر شده بود، اما این میزان درسال ۲۰۱۵ به ۱۵۷۹ مورد افزایش یافت که برابر با ۳٫۷ درصد از کل تولید علم کشور در سال ۲۰۱۵ است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سهم زنان از فهرست محققان پراستناد علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر تنها ۱۴ درصد است

مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام تشکیل شد

رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران بر اساس شاخص «هرش» اعلام شد + فهرست کامل

سامانه «نظام ایده‌ها و نیازها» آغاز به کار کرد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها