چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ناخالص ملی تا ۱۰ سال آینده ۴۹٫۵ درصد افزایش می‌یابد؟!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1499
دوشنبه، ۲۴ خرداد، ۱۳۹۵ | 15:53

سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ناخالص ملی تا ۱۰ سال آینده ۴۹٫۵ درصد افزایش می‌یابد؟!

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتهای دانش‌بنیان خبر داد و گفت: سهم شرکتهای دانش‌بنیان در تولید ناخالص ملی باید از نیم درصد فعلی به ۵۰ درصد تا ۱۰ سال آینده افزایش یابد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر بهزاد سلطانی در ضیافت افطار صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: بر اساس سیاست‌های کلی نظام تا ۱۰ سال آینده ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی باید از طریق فعالیت‌های دانش‌بنیان ‌تامین شود که این امر به معنی ۲۰ برابر شدن فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی با تاکید بر این که شرکت‌های دولتی مجاز به «دانش بنیان» شدن نیستند، افزود: تمام شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی هستند.

سلطانی خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی را تنها محدود به ارائه تسهیلات ندانست و اظهار کرد: خدمات حمایتی از صندوق علاوه بر ارائه تسهیلات، مشارکت با شرکت‌ها و سرمایه گذاری خطرپذیر را نیز شامل می‌شود که در سال جاری یکی از اولویت‌های ما سرمایه گذاری خطرپذیر است؛ به این معنی که به جای آن که به شرکت‌ها وام اعطا کنیم در قالب فروش سهام با شرکت‌ها سرمایه گذاری خطرپذیر خواهیم کرد.

سلطانی با تاکید بر این که فرهنگ فروش سهام از سوی شرکت‌های دانش بنیان نهادینه نشده است، یادآور شد: این در حالی است که شرکت‌های کوچک در دنیا وام دریافت نمی‌کنند، بلکه به سمت سرمایه گذاری‌های خطر پذیر حرکت کرده‌اند.

وی خرید سهام شرکت‌های کوچک از سوی شرکت‌های بزرگ را یکی از راهکارهای سرمایه گذاری خطرپذیر ذکر کرد و ادامه داد: در حال حاضر بخش تحقیق و توسعه شرکت‌های بزرگ دچار رخوت هستند و این شرکت‌ها تنها با خرید ۵ درصد از سهام چندین شرکت‌ کوچک می‌توانند واحدهای تحقیق و توسعه خود را تقویت کنند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر این که این اقدام به نفع هر دو طرف خواهد بود، اضافه کرد: از یک سو شرکت‌های کوچک مطمئن هستند که محصولات آنها دارای بازار خواهد بود و از سوی دیگر شرکت‌های بزرگ با تقویت واحدهای تحقیق و توسعه خود می‌توانند محصولات به روز فناوری را تولید کنند.

وی رابطه این دو شرکت را برد-برد توصیف کرد و افزود: بنا داریم که اگر شرکت بزرگی در این زمینه گام بردارد، صندوق نوآوری و شکوفایی با آنها صندوق خطر پذیر تشکیل دهد که ۵۱ درصد سرمایه از سوی شرکت و ۴۹ درصد سرمایه از سوی صندوق تامین شود.

به گفته وی، صندوق با این ابزار شرکت‌های بزرگ را وارد عرصه دانش بنیان خواهد کرد.

احیای شرکت‌های دانش بنیان ورشکسته

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به برنامه‌های صندوق برای احیای شرکت‌های دانش بنیان ورشکسته گفت: حوزه حمایتی این صندوق تنها در حیطه شرکت‌های دانش بنیان است، از این رو هر شرکت دانش بنیان ورشکسته‌ای که قابلیت احیا شدن را داشته باشد، طبق دستور العمل با آنها برخورد خواهیم کرد.

وی با بیان این که تاکنون دو یا سه شرکت دانش بنیان ورشکسته احیا شده‌اند، خاطر نشان کرد: برای این منظور ابتدا وضعیت شرکت‌های دانش بنیان آسیب شناسی می‌شود و پس از آن اقدام به احیای آنها خواهیم کرد؛ چراکه احیای یک شرکت دانش بنیان بحران زده به اندازه احیای ۲۰ شرکت عادی اثربخشی خواهد داشت.

سلطانی با تاکید بر این که در کشور باز هم شرکت‌های دانش بنیان بحران زده داریم، تصریح کرد: یکی از دلایل این بحران‌زدگی، عدم پرداخت طلب شرکت‌ها از سوی شرکت‌های دولتی است؛ به گونه‌ای که در حال حاضر بخش دولتی حدود ۱۶ تا ۱۷ هزار میلیارد تومان بدهی به شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دولت اقدام به بازپرداخت این بدهی‌ها کرده است که بدهی شرکت‌های دانش بنیان نیز جرء آن خواهد بود.

آمادگی کم دانشگاه‌ها برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان

سلطانی با اشاره به حمایت این صندوق از پایان نامه‌ها توضیح داد: در صورتی که این پایان‌نامه‌ها منجر به ایجاد شرکت دانش‌بنیان شوند، مورد حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: در این زمینه اخیرا از سوی دکتر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که بر اساس آن دانشگاه‎ها مجاز به تاسیس شرکت‌های دانش بنیان هستند.

وی با بیان این که ۱۰ سال قبل ابلاغیه‌ای در این زمینه به دانشگاه‌ها ارسال شد؛ ولی در آن زمان این امر محقق نشد، ابزار امیدواری کرد که با بخشنامه وزارت علوم، این جریان در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

سهم شرکت‌های دانش بنیان از تولید ناخالص ملی

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی سهم فعلی شرکت‌های دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی را حدود نیم درصد ذکر کرد و گفت: این در حالی است که بنا بر سیاست‌های کلی نظام، ۵۰ درصد از تولید ناخالص ملی‌ تا ۱۰ سال آینده باید از طریق فعالیت‌های دانش بنیان تامین شود که این میزان شامل ۴۰ درصد از طریق فناوری‌های داخلی و ۱۰ درصد از طریق فعالیت‌های دانش بنیان می‌شود.

سلطانی اظهار کرد: سهم ۱۰ درصدی شرکت‌های دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی تا ۱۰ سال‌ آینده به معنی ۲۰ برابر شدن فعالیت‌های دانش‌بنیان است که برای رسیدن به این عدد نیازمند تلاش و کوشش بیشتر هستیم.

وی گام اول برای ۲۰ برابر شدن فعالیت شرکت‌های دانش بنیان را افزایش تعداد این شرکت‌ها از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد و افزود: در گام بعدی لازم است که همراه با ارائه تسهیلات صندوق، شرکت‌های کوچک به شرکت‌های متوسط و شرکت‌های متوسط به شرکت‌های بزرگ تبدیل شوند و شرکت‌های بزرگ اقدام به صادرات محصولات خود کنند.

سلطانی با تاکید بر این که در فعالیت‌های اقتصادی، شرکت‌‎ها باید به سمت صادرات محصولات خود حرکت کنند، یادآور شد: در سال‌های اخیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدامات خوبی در زمینه صادرات محصولات دانش بنیان آغاز کرده است و در این زمینه لازم است تا بازارهای منطقه را به دست بگیریم تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند محصولات خود را در این بازارها به فروش برسانند.

وی لازمه صادرات محصولات را تزریق فناوری‌های نوین و پیشرفته در محصولات دانش‌بنیان دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت‌هایی داریم که در کشورهای اروپایی شعبه دارند، ولی تعداد آنها بسیار اندک است و این در حالی است که باید شرکتهای دانش‌بنیان ۲۰ تا ۳۰ درصد صادرات داشته باشند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«مرکز ملی پیشران طراحی تراشه» راه‌اندازی می‌شود

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکتهای دارای رشد دو برابری در تولید محصولات دانش بنیان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها