- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

یافته‌های محققان ایرانی نشان داد: تاثیر بازدارنده پپتیدهای زیست‌فعال گردو در سرطان کولون و پستان

یافته‌های محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران حاکی از خاصیت ضد سرطانی و ضد باکتریایی پپتیدهای زیست‌فعال هیدرولیزشده از پروتئین‌های گردو از جمله تاثیر بازدارنده آنها بر سرطان پستان و کولون است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی، رییس مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران در تبیین جدیدترین دستاوردهای تیم تحقیقاتی مرکز در زمینه پپتیدها و پروتئین‌های زیست‌فعال خاطرنشان کرد: کورکومین – ماده موثره زردچوبه – هم دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهاب‌ و ضد فیبریل‌زایی است که آن را به عنوان ترکیبی مؤثر در بیماری‌های مختلف به ویژه دیابت مطرح می‌کند.

وی تصریح کرد: حلالیت کورکومین به وسیله میسل‌ها از جنس بتاکازئین شیر شتر تا ۲۵۰۰ برابر افزایش می‌یابد و همچنین کورکومین در فعال‌سازی آنزیم کاتالاز مؤثر است که می‌تواند نقش مهمی در صنعت کاغذسازی و نساجی داشته باشد.

موسوی موحدی که در همایش بین‌المللی «ملکول‌های زیست‌فعال» سخن می‌گفت با معرفی «شیر شتر» به عنوان یک غذای فراسودمند و بسیار ارزشمند گفت: «شیر شتر بسیار مشابه شیر انسان و دارای پپتیدهای شبه‌ انسولینیکورکومین است.

 انتهای پیام