پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: هدر رفتن ۸۵ درصد تحقیقات زیست‌پزشکی کشور بر اساس برخی گزارش‌ها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14904
یکشنبه، ۱۰ بهمن، ۱۳۹۵ | 13:00

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: هدر رفتن ۸۵ درصد تحقیقات زیست‌پزشکی کشور بر اساس برخی گزارش‌ها

معاون تحقیقات و فناوری  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی گزارش ها تخمین می‌زنند که ۸۵ درصد تحقیقات زیست‌پزشکی کشور به هدر می‌روند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر رضا ملک‌زاده در سفر به خوزستان ضمن بازدید از طرح مطالعه «کوهورت هویزه » که توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوار اجرا می‌شود و طی دیدار با پژوهشگران و رؤسای مراکز تحقیقاتی این دانشگاه گفت: ایران با داشتن  ۴۷ هزار مقاله و مستند علمی در پایگاه استنادی اسکوپوس رتبه ۱۶ جهانی و اول منطقه را در ۲۰۱۶ کسب کرده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد مقاله نزدیک به ۱۵ هزار مقاله مربوط به رشته های علوم پزشکی است، گفت: علیرغم وجود تنها ۱۱ درصد عضو هیأت علمی پزشکی در کل کشور و اختصاص تنها ۱۰درصد بودجه تحقیقات به بخش پزشکی، بیش از ۳۰ درصد مقالات، مربوط به رشته های علوم پزشکی است که این رقم نیز رو به افزایش است.

دکتر ملک‌زاده با اشاره به اینکه باید مقالات از لحاظ کیفی و میزان کارآیی نیز مفید و موثر واقع شوند، اظهار داشت: روند تولید مقالات باید به سمت کارآیی در حوزه سلامت و ارائه محصول پیش بروند که شاید بتوان گفت شاخص استنادات که نشان دهنده وضعیت تعداد مقالات، رتبه مقالات و مستندات علمی کشور در پایگاه استنادی اسکوپوس است، شاخصی مناسب برای تخمین کیفیت مقالات باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: تلاش شده است که علاوه بر انجام فعالیت‌های تولید علم، به توسعه زیرساخت های فناوری سلامت در دانشگاهها نیز توجه شود که در این زمینه نیز موفق عمل شده و تعداد مراکز رشد فناوری از ۵۲ مرکز در سال ۹۲ به ۸۰ مرکز در سال ۹۵ و تعداد شرکت های دانش بنیان از ۲۸۰ مرکز در سال ۹۲ به ۷۸۲ مرکز در سال ۹۵ افزایش داشته است.

دکتر ملک‌زاده با اشاره به اینکه ۳۰ درصد کل شرکت های دانش بنیان ثبت شده در کشور مربوط به حوزه سلامت است،‌اظهار کرد: با تلاش در راستای حمایت از توسعه بازار محصولات دانش بنیان سلامت، بسته حمایتی سیاستی افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت با هدف افزایش میزان فروش محصولات شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه سلامت تدوین و به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم توجه جدی به توسعه کیفی پژوهش ها تصریح کرد: برخی گزارش ها تخمین می زنند که ۸۵ درصد تحقیقات زیست پزشکی در کشور به هدر می رود و بی فایده است، همچنین گزارش های متعددی در مورد نرخ بالای سوء رفتارهای پژوهشی در نقاط مختلف دنیا از جمله در ایران منتشر شده است که با توجه به حساسیت سایر کشورها بر ایران لازم بود در این خصوص تدبیر لازم اتخاذ شود، بنابراین با تشکیل کمیته اخلاق پژوهش سعی بر آن شد تا این معضل نیز رفع شود.

وی همچنین در پایان به بررسی وضعیت تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پرداخت و گفت: تعداد مقالات دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایگاه استنادی ISI در سال ۱۹۹۸، تنها ۶ عنوان بود که از سال ۲۰۰۶ شاهد افزایش روند انتشار مقالات توسط این دانشگاه بودیم و در سال ۲۰۱۶ این رقم بالغ بر ۵۱۴ مقاله بوده که نشان دهنده رشد چشمگیر مقالات این دانشگاه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

فراز و فرود یک استعفای تاریخی در تحقیقات نظام سلامت ایران

هیچ کشوری قهرمان نیست، اتحاد جهانی تنها راه شکست کروناست!

ملک زاده خبر داد: ابتلای سالانه ۱۰ هزار ایرانی به سرطان معده/سرطان معده در شمال، شش برابر جنوب کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها