پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

گام محققان کشور برای تولد جوجه‌های تغییرجنسیت یافته با ارائه روش نوین انتقال ژن

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14850
شنبه، ۹ بهمن، ۱۳۹۵ | 16:04

گام محققان کشور برای تولد جوجه‌های تغییرجنسیت یافته با ارائه روش نوین انتقال ژن

محققان قطب علمی ترانسژنزیز دانشگاه آزاد اصفهان به روش نوینی در فناوری انتقال ژن به جوجه دست یافتند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر شاهین اقبال سعید، مدیر قطب علمی ترانسژنزیز دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و مدیر تیم تحقیقاتی گفت: این فناوری ابداعی، ترانسفکشن جنین بدون سوراخ (Puncture-free in ovo chicken transfection strategy) نامیده می شود.

وی افزود: در این روش ابتدا با استفاده از موادی که از سد سیستم امنیتی و محافظتی سفیده تخم‌مرغ عبور می‌کنند (EDTA و چربی های کاتیونیک)، ژن خارجی بصورت یک بسته محافظت شده درآورده و سپس آن را در نزدیکی جنین و نه در داخل آن با سرنگ انسولین تزریق می‌شود.

این محقق ادامه داد: جنین در تخم ‌مرغ نطفه ‌داری که تازه باشد توانایی جذب مواد غذایی را از سفیده تخم‌ مرغ دارد تا به کمک آن رشد سریع خود را انجام دهد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان گفت: ژن خارجی بسته‌ بندی شده نیز با کمک یک ماده راهنما، جنین را فریب داده و توسط جنین بلعیده می‌شود سپس این ژن در داخل سلول، رها و در حین مراحل تقسیم سلولی وارد ژنوم سلول میزبان می‌شود.

مدیر تیم تحقیقاتی انتقال ژن دانشگاه آزاد اصفهان افزود: بازدهی این فناوری برای انتقال ژن بطور متوسط بیش از ۴۰ درصد بود که در ۲۰ درصد از کل جوجه‌های تفریخ شده، ژن خارجی مورد نظر که یک پروتئین فلورسنت سبز بود، مشاهده شد.

به گفته وی، این بازدهی انتقال ژن از بازدهی سایر روش‌های انتقال با حامل های غیر ویروسی، زیادتر بوده و به اندازه بازدهی روش‌های انتقال ژن با ویروس‌هاست.

اقبال سعید با اشاره به اینکه در قطب علمی ترانسژنزیز دانشگاه آزاد اصفهان با استفاده از این فناوری، توانسته‌اند ژن تغییر جنسیت جوجه های ماده به نر را سرکوب کرده و با نرخ بالایی تغییر جنسیت را انجام دهند، گفت: نتایج این تحقیق در حال تکمیل شدن است که با توجه به داشتن نوآوری زیادی در این زمینه، امکان ثبت آن در مجله های رده اول ترانسژنزیز و پرندگان وجود دارد.

وی طرح در دست اجرای قطب علمی ترانسژنزیز دانشگاه آزاد اصفهان را بهینه‌سازی فناوری انتقال ژن به پرندگان با استفاده از یک روش مهندسی ژنتیکی به نام CRISPR/Cas9 اعلام و اظهار امیدواری کرد که به زودی بتوان با استفاده از این فناوری مهندسی ژنتیک که تلفیق دو سیستم جنین بدون سوراخ و CRISPR/Cas9 است، اولین جوجه‌های تغییر جنسیت یافته در دنیا را ایجاد کنیم.

اقبال سعید با اشاره به کاربردهای این فناوری افزود: انتقال ژن های انسانی به تخم مرغ پرندگان و همچنین حذف برخی ژن ها در جوجه پرندگان برای رشد بهتر آنها و توسعه صنعت دامپروری از جمله این کاربردهاست.

این طرح تحقیقاتی به سرپرستی شاهین اقبال سعید و توسط حمیدرضا امینی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران و با همکاری دکتر عباس پاکدل و دکتر حسین مرادی به ترتیب اعضای هیات‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه تهران و شهرام چپریان و احد عبدالله نژاد، دانشجویان کارشناسی‌ارشد علوم دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اجرا شده است.

نتایج حاصل از این تحقیق در مجله معتبر بین المللی Theriogenology به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

تولید بیوکمپوست فرآوری شده از ضایعات کارخانجات قند در دانشگاه آزاد اسلامی

با تلاش محققان ایرانی صورت می گیرد: انتقال ژن سرم آلبومین انسانی به گیاه برنج

تجاری سازی دستاوردهای محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی

حذف ژن بیماری پلی‌کیستیک از جمعیت ناقلان در ایران طی سه دهه آینده

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها