جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

«دوستی» و «ناهید» در نوبت پرتاب به فضا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14839
شنبه، ۹ بهمن، ۱۳۹۵ | 13:38

«دوستی» و «ناهید» در نوبت پرتاب به فضا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتمام آزمایش‌های زمینی و آمادگی ماهواره های «ناهید ۱» و «دوستی» برای پرتاب خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، محمود واعظی که در مراسم امضای قرارداد واگذاری پروژه ماهواره «ناهید ۲» به کارفرمایی سازمان فضایی به پژوهشگاه فضایی ایران سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: زمان پرتاب این ماهواره‌ها در اختیار وزارت ارتباطات نیست و بستگی به نظر سازمان پرتاب‌کننده دارد ولی امیدواریم ماهواره «دوستی» که از نظر سازمان فضایی و پیمانکار آن آماده است در سال جاری و ماهواره «ناهید ۱» هم که تمام آزمایش‌های زمینی را با موفقیت به پایان برده سال آینده به مدار پرتاب شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص ماهواره «مصباح» هم گفت: این ماهواره چند سال قبل به منظور پرتاب به کشور ایتالیا ارسال شد، ولی اگر متخصصان کشور اعتقاد داشته باشند که با برگرداندن این ماهواره به کشور می‌توانند آن را توسعه دهند، اقدام به برگرداندن این ماهواره به کشور خواهیم کرد.

واعظی بر استفاده از توانمندی‌های متخصصان در حوزه طراحی و ساخت ماهواره تاکید کرد و گفت: در گذشته هر دانشگاه یک ماهواره می‌ساخت و تحقیقات آنها موازی بود که این امر علاوه بر زمان‌بر بودن فعالیت‌های فضایی موجب انجام کارهای موازی در حوزه طراحی و ساخت ماهواره می‌شد و سازمان فضایی ایران باید با تقسیم کار مناسب بین همه متخصصان عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست قطعی وزارت ارتباطات حمایت از ایجاد فناوری‌های بومی است، افزود: در حال حاضر دنیا برای حضور در فضا سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده است و اگر امروز از این حوزه غفلت کنیم، معلوم نیست تا ۱۵ سال آینده بتوانیم به جایگاهی که مدنظرمان است، دست یابیم. از این رو باید به طور جدی به دنبال کسب فناوری‌های بومی هم در پرتاب و هم در ساخت ماهواره باشیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به تصویب برجام و رفع تدریخی تحریم‌ها گفت: امروز فصل جدیدی در رابطه با پیشبرد فناوری‌های فضایی ایجاد شده است؛ از این رو فضای جدیدی در عرصه بین‌المللی ایجاد شده است، لذا باید از تجربیات بین‌المللی برای پیشرفت سریعتر این حوزه استفاده شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

شورای عالی فضایی پس از یک سال تشکیل جلسه می دهد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها