جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

خلاصی از بی‌خوابی با «آنلاین درمانی»!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14795
پنج شنبه، ۷ بهمن، ۱۳۹۵ | 12:31

خلاصی از بی‌خوابی با «آنلاین درمانی»!

نتایج یک مطالعه بالینی در دانشگاه ویرجینیا، اثربخشی دوره های درمانی مبتنی بر وب در مبتلایان به بی خوابی را اثبات کرده است..

به گزارش دیده‌بان علم ایران، براساس یافته های این مطالعه که با بررسی ۳۰۳ مبتلا به عارضه بی خوابی انجام شده افرادی که در این دوره درمان گروهی آنلاین شرکت داشته اند در مقایسه با گروه شاهد بسیار سریع‌تر به خواب رفته، دفعات کمتری در طول شب بیدار شده و بعد از تکمیل دوره درمان هم با شدت کمتری دچار بی‌خوابی شده‌اند.
این نوع درمان که رفتار درمانی ذهنی برای بی‌خوابی (CBT-I) نامیده می شود اولین پیشنهاد برای افراد مبتلا به بی‌خوابی مزمن است. این افراد ظرف مدت بیش از یک ماه با مشکل بی‌خوابی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این درمان بر نحوه نگرش افراد درباره بیماری‌شان تمرکز دارد و به حل افکار مشکل‌زا و رفتارهایی می‌پردازد که در پاسخ به بی‌خوابی حاد در ذهن این افراد شکل گرفته است.
در این مطالعه ۳۰۳ فرد بزرگسال مبتلا به بی‌خوابی در دو گروه تحت درمان و گروه شاهد دسته بندی شده و مورد آزمایش قرار گرفتند. نیمی از افراد طی یک دوره ۶ ماهه تحت برنامه درمانی آنلاین قرار گرفتند. در این دوره آن‌ها چندین‌بار در هفته آنلاین می‌شدند و به مطالعه مطالب و انجام تکالیفی که برای آن‌ها مشخص شده بود می‌پرداختند، در حالی که گروه شاهد به وبسایتی حاوی مطالبی در مورد بی‌خوابی دسترسی داشتند و عملا خارج از برنامه درمانی بودند.
محققان دریافتند بعد از یک سال ۷۰ درصد از افراد به درمان پاسخ داده‌اند به این معنی که شدت بی‌خوابی در این افراد  بر اساس شاخص شدت بی‌خوابی (ISI) دست کم ۶ درجه کمتر شده بود. شاخص بی‌خوابی شدت بی‌خوابی را بر اساس یک مقیاس ۲۸ درجه‌ای نشان می‌دهد.
علاوه بر ین بعد از گذشت یک سال از اتمام دوره درمان، (ISI  (Insomnia Severity Index در ۵۷ درصد از افراد کمتر از ۸ بود، در حالی که در گروه شاهد تنها ۲۷ درصد از افراد شاخص ISI کمتر از ۸ داشتند. نمره‌های کمتر از ۸ در این شاخص نشان می‌دهد که افراد عملا به بی‌خوابی مبتلا نیستند.
نتایج این مطالعه که در مجله JAMA Psychiatry منتشر شده نشان می‌دهد که CBT-I مبتنی بر اینترنت می‌تواند به افراد بی‌شماری کمک کند تا بی‌خوابی خود را درمان کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ابتکار دانشمند ایرانی در تولید دیوارهای چاپ سه بعدی با قابلیت رویش گیاهان

نوبل پزشكي ۲۰۱۷ به سه دانشمند آمريكايي رسيد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها