پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ملک‌زاده اعلام کرد: اجرای نظام ثبت سرطان در ۱۰ استان کشور/ پیشتازی ایران در تحقیقات سرطان منطقه

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14635
یکشنبه، ۳ بهمن، ۱۳۹۵ | 13:42

ملک‌زاده اعلام کرد: اجرای نظام ثبت سرطان در ۱۰ استان کشور/ پیشتازی ایران در تحقیقات سرطان منطقه

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد از سرطانها قابل پیشگیری است و انسانها تا ۹۰ سالگی می‌توانند به سرطان مبتلا نشوند؛ ۵۰ درصد از سرطانها نیز قابل درمان است و نباید دیگر از این بیماری ترسید، بلکه باید برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام آن، برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر رضا ملک‌زاده صبح امروز در همایش پویش ملی مبارزه با سرطان که در بیمارستان محک برگزار شد، با اشاره به وجود بیش از ۶۵ انجمن و نهاد خیریه مرتبط با سرطان در کشور، اظهار داشت: نقش انجمن‌ها و مردم در حوزه پیشگیری از سرطان بسیار مهم است .

وی ضمن تاکید بر اهمیت انجام تحقیقات سرطان در کشور، گفت: مهم است که اطلاعات حاصل از اینگونه تحقیقات در اختیار مردم و سیاستگذاران قرار گیرد تا بتواند کمک زیادی در پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان آن کند.

دکتر ملک زاده رشد تحقیقات سرطان در کشور را مناسب ارزیابی کرد و افزود: ابتدا باید در کشور نظام ثبت سرطان به صورت دقیق وجود داشته باشد. در استان گلستان قبل از آغاز مطالعه کوهورت، نظام ثبت سرطان را ایجاد کردیم اما ممکن است در استانهای کشور با کم شماری سرطان روبرو باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در استانها ۲۵ درصد از سرطانها کم شماری می شد و در بهترین شرایط می‌توانستیم ۷۳ درصد از سرطانها را بطور دقیق شناسایی کنیم اما در دفتر معاونت بهداشت وزارت بهداشت و در دانشگاه های علوم پزشکی نیز زیرنظر رییس دانشگاه، کمیته‌هایی برای ثبت دقیق سرطان ماموریت یافته‌اند تا تخمین‌ها دقت بیشتری پیدا کند و تا پایان سال، گزارش جامعی از میزان شیوع سرطان در ایران به تفکیک استانها تهیه می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در طول ۲۰ سال گذشته، بیش از ۱۰ هزار مقاله علمی توسط محققان کشور با موضوع سرطان در مجله ISI چاپ شده که موضوعات آن، سرطان های شایع در ایران مانند سرطانهای معده، پستان و پروستات بوده است.

دکتر ملک زاده یادآور شد: ایران از نظر رشد تحقیقات علمی در حوزه سرطان با اختلاف بسیار زیادی نسبت به کشورهای دیگر، در رده اول منطقه قرار دارد و از ۴۴۸ مقاله در سال ۲۰۰۶ به ۲۶۳۶ مقاله در سال جاری رسیده ایم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تصریح کرد: مطالعه کوهورت سرطان در استان گلستان، بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه است و خوشبختانه بر اساس برنامه پیش رفته‌ایم و توانسته ایم عوامل خطر سرطان مانند تنباکو، تریاک، چاقی و اضافه وزن، مصرف کم میوه و سبزیجات، مصرف الکل، عوامل شغلی، تابش اشعه خورشید، عفونتها و مصرف گوشت قرمز را شناسایی کنیم.

وی گفت: در استان گلستان، عوامل خطر سرطان به صورت پوستر در مراکز بهداشت، مدارس و مراکز علمی و آموزشی نصب شده اما در سه سال گذشته نیز ۱۲ مطالعه کوهورت با جمعیت تحت پوشش ۲۰۰ هزار نفری مطالعات حوزه سرطان آغاز شده است. همچنین در موسسه نیماد، کمیته های ویژه با بودجه مناسب طرح های تحقیقاتی زیادی را به منظور پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان سرطان انجام می دهند.

دکتر ملک زاده خاطرنشان کرد: حدود ۵ درصد از موارد ابتلا به سرطان، ناشی از سابقه فامیلی و بیش از ۹۰ درصد آن مربوط به عوامل محیطی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه بهداشت فردی و به ویژه بهداشت دهان و دندان در ایران ضعیف است، ادامه داد: یکی از عوامل موثر سرطان گوارشی، بهداشت نامناسب دهان و دندان است و باید حتما روزانه سه بار مسواک زد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

مرکز مشاوره رایگان در حوزه خون و سرطان به همت پژوهشکده سرطان معتمد راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها