پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ثبت «مونیای هندی» در فهرست ملی پرندگان ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14553
شنبه، ۲ بهمن، ۱۳۹۵ | 13:27

ثبت «مونیای هندی» در فهرست ملی پرندگان ایران

پرنده ای کمیاب با نام «مونیای هندی» در کمیته ملی پرندگان ایران ثبت شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، امیر فرح نسب، دانشجوی دکتری تخصصی علوم محیط زیست – تنوع زیستی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد که حدود یک سال و نیم به تحقیق و مطالعه در زیستگاه‌های این پرنده در جنوب کشور پرداخته است، گفت: مونیای هندی (سهره ریز) با نام علمی “Lonchura malabarica” پرنده‌ای کوچک با پر و بال قهوه‌ای رنگ از راسته گنجشک سانان و از تیره استریلدیده است که منقاری نسبتا بزرگ و مخروطی شکل و دمی دراز و نوک تیز دارد.مونیای هندی (Indian Silverbill)  حدود ۱۱ سانتیمتر طول دارد و نر و ماده آن شبیه به یکدیگر هستند. این گونه معمولا در گروه‌های کوچک دیده شده و به صورت دسته جمعی زندگی می‌کنند.

فرح نسب با بیان اینکه تارک و سطح پشتی این پرنده به رنگ قهوه‌ای و پشت گردنش کمی کمرنگ‌تر است، افزود: صورت این پرنده خاکستری رنگ است و نوار کوتاه ناواضح نخودی رنگی در بالای چشم و حد فاصل منقار تا چشمانش دیده می‌شود.

به گفته وی، شاه‌پرهای بال‌های این گونه سیاه است و دمی بلند و نوک تیز، به رنگ قهوه‌ای مایل به سیاه دارد که پرهای وسطی دمش بلندتر هستند.

این محقق اضافه کرد: این پرنده  منقاری مخروطی شکل و به رنگ خاکستری مایل به آبی دارد که نیمه پایینی آن کمی کمرنگ‌تر و بیشتر متمایل به آبی است. چشمانش سیاه و پاهایش به رنگ صورتی گوشتی است.

فرح نسب در مورد زیستگاه این پرنده گفت: مونیای هندی عمدتا در دشت ها یافت می‌شود، اگرچه گاهی در نزدیکی آب نیز مشاهده شده است. در زیستگاه‌های خشک و فضای باز با درختان پراکنده، کشتزارها، علفزارهای خشک، انگورکاری‌ها، درختان خرما و در میان بوته‌های خاردار زیست می‌کند. لانه‌اش را بیضی شکل و به صورت آویزان در روی شاخه‌های بیرونی درختان یا میان بوته‌ها می‌سازد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

درمان بیماری‌های عصبی و نخاعی با تولید سلول‌های عصبی توسط محققان کشور

تخمین سن افراد از روی چهره با مدل ابداعی محققان ایرانی

ساخت سیستم سرمایش خورشیدی در دانشگاه آزاد

حشره‌ای که پرنده شکار می‌کند!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها