چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

هفدهمین مرکز مطالعه کوهورت کشور بهره‌برداری شد/آغاز پایش ۲۰ ساله بیماری‌های غیرواگیر جمعیت شهرکرد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14548
یکشنبه، ۳ بهمن، ۱۳۹۵ | 08:13

هفدهمین مرکز مطالعه کوهورت کشور بهره‌برداری شد/آغاز پایش ۲۰ ساله بیماری‌های غیرواگیر جمعیت شهرکرد

هفدهمین مرکز مطالعه کوهورت کشور در راستای توسعه تحقیقات بالینی و ارتقای سلامت با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در شهرکرد به بهره‌برداری رسید.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر ملک‌زاده در حاشیه این مراسم اظهار داشت: انجام معاینات پزشکی، بررسی‌ فرد و تشخیص زودرس بیماری‌های مزمن و غیرواگیر، نمونه‌گیری خون و ادرار و انجام آزمایشات کامل خون و ادرار، سنجش وضعیت تغذیه به صورت رایگان از جمله خدماتی است که در این مرکز ارائه می‌شود.

وی با اشاره به انتخاب ۱۰ هزار همگروه در استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای افزود: در مرکز تحقیقات مدل‌سازی در سلامت، افرادی به عنوان همگروه آینده‌نگر شهرکرد انتخاب و طی مدت ۲۰ سال سلامت آن‌ها به صورت مستمر و رایگان در راستای مطالعات همگروهی کوهورت و کشف علل بیماری‌های غیرواگیر پایش می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری افزود: در کشور ۲۰۰ هزار نفر زیرپوشش این طرح قرار گرفته‌اند که از این مجموع ۱۰ هزار نفر از استان چهارمحال و بختیاری هستند.

دکتر ملک‌زاده با بیان اینکه سن افراد انتخاب شده بین ۳۵ تا ۷۰ سال است، گفت: از این مجموع ۲۵۰۰ نفر از روستاهای شهرستان‌های اردل و کیار و ۷۵۰۰ نفر نیز از جمعیت شهری انتخاب شده‌اند.

در سفر معاونت تحقیقات و فناوری به استان چهار محال و بختیاری آزمایشگاه مرکزی مهندسی بافت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز که دارای ۳ بخش سلولی مولکولی، گیاهان دارویی و بیوشیمی بالینی است به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

نتایج یک مطالعه بزرگ ملی: رتبه بندی استانها در شیوع کم خونی/ شیوع ۹ درصدی کم خونی در بزرگسالان ایرانی/ استان هرمزگان در صدر «کم خونی»

گام جدید محققان ایرانی در پیشگیری از مرگهای زودرس: کاهش چشمگیر آنزیمهای کبدی بالا در مبتلایان هپاتیت مزمن ناشی از کبد چرب غیرالکلی با داروی ترکیبی «پلی پیل»

رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران تشریح کرد: بیانیه هشدار آمیز بی سابقه دانشمندان درباره وقوع «اپیدمی کبد چرب متابولیک» و خسارات سنگین آن در آینده ای نزدیک/ لزوم اجماع گسترده برای تغییر عنوان بیماری از «غیرالکلی» به «متابولیک»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها