شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

چرا مادران اغلب نوزادشان را از سمت چپ در آغوش می‌گیرند؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14455
سه شنبه، ۲۸ دی، ۱۳۹۵ | 14:09

چرا مادران اغلب نوزادشان را از سمت چپ در آغوش می‌گیرند؟

دانشمندان در مطالعه ای تازه به علت تمایل بیشتر مادران در آغوش گرفتن نوزادشان روی دست چپ پی برده اند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، بررسی  های محققان دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ نشان داده این رفتار در سلسله جانوران دامنه بسیار گسترده‌تری دارد و در بین موجودات مختلف از شیرهای دریایی گرفته تا کانگوروها نیز دیده می‌شود؛ لذا احتمالا باید دلیلی تکاملی در ورای این پدیده وجود داشته باشد.
در طول پنج هفته اول ابتدایی تولد نوزاد، مادران تمایل دارند که کودک خود را در سمت چپ نگه دارند. برخی محققان معتقد‌اند این مساله ممکن است به چپ دست یا راست دست بودن مادر ارتباط داشته باشد یا این که احتمالا این تماس فیزیکی به نوزاد اجازه می‌دهد که صدای ضربان قلب مادر را بهتر بشنود. با این حال محققان دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ معتقد اند احتمالا دلایل عمیق‌تری برای این پدیده وجود دارد.
به زعم آنها وقتی مادر کودک خود را با دست چپ و به حالت چهره به چهره نگه می‌دارد، چشم چپ مادر و نوزاد با یکدیگر تماس مستقیم برقرار می‌کنند و آن چه در این حالت می‌بینند در نیمکره راست مغز پردازش می‌شود که مسوول شناسایی چهره و پردازش فضایی، توجه و حافظه است.
نیمکره راست مسوول ارتباطات چهره به چهره نیز هست و اگر هیچ تماس چشمی وجود نداشته باشد نیمکره راست مغز نوزاد فعال نمی‌شود.
محققان که این تمایل در آغوش گرفتن در سمت چپ را در گونه‌های مختلف پستانداران مورد بررسی مشاهده کرده اند این گونه نتیجه گرفته اند که با توجه به دامنه وسیع‌ این تمایل می‌توان آن را یکی از خصوصیات پستانداران اولیه به حساب آورد.


انتهای پیام

مطالب مرتبط

توسط محققان ایرانی ارائه شد: نخستین مدل تکاملی رفتار شبکه‌های نورونی مغز در مراحل خواب با تک کانال EEG

دانشمند ایرانی، برنده جایزه ترولند ۲۰۲۲ آکادمی علوم آمریکا شد

ایران به دانش فنی تولید کیت غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان دست یافت

تیم‌های برتر مسابقات علوم اعصاب شناختی دانش‌آموزی معرفی شدند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها