جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

زادروز «پروفسور جوان»، روز ملی «لیزر» می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14374
دوشنبه، ۲۷ دی، ۱۳۹۵ | 11:59

زادروز «پروفسور جوان»، روز ملی «لیزر» می‌شود

دبیر کارگروه «لیزر» ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی از نامگذاری سالروز تولد پروفسور «علی جوان»، دانشمند بنام حوزه لیزر به عنوان روز لیزر در ایران خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، محمدرضا قمی با اشاره به آغاز به کار کارگروه لیزر افزود: این کارگروه و اعضای اولیه آن از شاخه‌های مختلف علوم مرتبط تشکیل‌ شده‌اند و هدف این کارگروه تولید شغل‌های فناورانه در کشور است؛ لذا در نظر داریم در این کارگروه ستاد بتوانیم یک صنعت را شکل دهیم و بازوهای آن را کامل کنیم، طرح‌ها را امکان‌سنجی کنیم و گروه‌ها را از نظر توانایی فنی مورد بررسی قرار دهیم.

قمی، هدایت طرح‌های تحقیقاتی در این حوزه به سمت نیازهای صنعتی را از اهداف این کارگروه عنوان و خاطرنشان کرد: در این راستا شبکه آزمایشگاهی لیزر اقدام مناسبی بوده که از سوی ستاد توسعه فناوری نانو اجرایی شده است؛ چراکه بسیاری از مؤسسات و دانشگاه‌ها عضو این شبکه هستند ولی جای حوزه لیزر در این شبکه خالی احساس می‌شود.

دبیر کارگروه لیزر، ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌هایی که با رییس شبکه آزمایشگاهی صورت گرفت، در نظر داریم جایی برای ارائه خدمات فرآوری مواد به کمک لیزر در کشور داشته باشیم و به جامعه خدمات‌دهی شود.

به گفته وی، به این صورت در قدم اول شبکه‌های فعال حوزه لیزر می‌توانند بعد از معرفی از تسهیلات این شبکه آزمایشگاهی استفاده کرده و رشد پیدا کنند.

قمی، حمایت از پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و آزمایشگاه‌های دانشجویی را از دیگر اقدامات این کارگروه عنوان و تصریح کرد: در این برنامه‌ها قصد نداریم فعالیت‌های دولتی شکل بگیرد، بلکه درصدد هستیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان فعال شوند و ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی نیز از آنها حمایت‌ کنند.

دکتر علی جوان، فیزیکدان نام آور ایرانی و از پایه گذاران لیزرهای گازی (هلیوم – نئون) روز دوشنبه ۲۲ شهریورماه در ۸۹ سالگی درگذشت.

این فیزیکدان برجسته ایرانی تبار که سالها در دانشگاه MIT به تحقیق و تدریس اشتغال داشت به دلیل تحقیقات پیشگامانه در زمینه لیزرها و فیزیک کوانتوم در سطح بین‌المللی شناخته شده بود.

زنده یاد پرفسور علی جوان در دسامبر ۱۹۶۰ نخستین لیزر گازی دنیا که ترکیبی از دو گاز هلیوم و نئون بود و به همین نام نیز معروف است را اختراع کرد و در سال ۱۹۶۴ برای تحقیقات در زمینه لیزرهای گازی، مدال استوارت بالنتاین را از انستیتو فرانکلین و در سال ۱۹۶۶ مدال بنیاد «فه‌نی و جان هرتز» را دریافت کرد.

جوان عضو آکادمی ملی علوم و آکادمی هنر و علم آمریکا و عضو افتخاری مؤسسه تریسته Trieste ایتالیا بود.

این فیزیک‌‍ پیشه نام آور ایرانی که شاگرد پروفسور جارلز تاونز – برنده نوبل فیزیک ۱۹۶۴ به همراه الکساندر میخایلوویچ پروخورف و نیکولای گنادیویچ یاسوف- بود در سال ۱۹۷۵ مدال فردریک ایوز – مهم‌ترین نشان انجمن نورشناسی آمریکا – را دریافت کرد. در جمله‌ای که در کنار این نشان حک شده‌است از جوان به پاس «پدیدآوردن یک دستگاه نورشناختی (لیزر گازی) با کاربردهای بی‌سابقه در پژوهش‌های علمی» تقدیر شده است.

کسب عنوان Humbolt Foundation Fellow در سال های ۱۹۷۹ و ۱۹۹۵ از دیگر افتخارات پروفسور جوان است که در سال ۲۰۰۷ رتبه دوازدهمین انسان نخبه را در جهان از سوی نشریه تلگراف کسب کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بهره‌برداری از ایستگاه تصفیه خوراک هگزا فلوراید اورانیوم/ساخت دستگاه لیزر دیسک در کشور

اعطای گرنت ۵۰ میلیون تومانی ستاد فناوری‌های فوتونیک به رساله های برگزیده

تجاری سازی دستاورد محققان مرکز ملی لیزر: سیستم جوش لیزری به فولاد مبارکه می رود

مرکز تحقیقات فرآوری لیزری مواد راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها