پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

وزیر بهداشت: نباید با فرصت دادن به متقلبان علمی، موجب تحقیر پژوهشگران شد/استقلال دانشگاه‌ها نیاز ضروری است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14364
دوشنبه، ۲۷ دی، ۱۳۹۵ | 11:38

وزیر بهداشت: نباید با فرصت دادن به متقلبان علمی، موجب تحقیر پژوهشگران شد/استقلال دانشگاه‌ها نیاز ضروری است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استقلال دانشگاه‌های علوم پزشکی و نیز اصلاح ساختار اداره سلامت را یکی از مهمترین نیازهای فعلی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور دانست.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، دکتر سید حسن هاشمی روز دوشنبه در  بیست و دومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که با حضور دکتر جهانگیری‌، معاون اول رییس‌جمهور و دکتر ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید در بخش اداری مالی به استقلال برسند تا صاحب مدیریت، نوآوری و خلق ثروت شوند. مهمتر از این، چالشهای موجود در ساختار اداره سلامت در کشور است که این چندپارگی آسیب‌های جدی به این حوزه وارد کرده است.

هاشمی گفت: این مشکلات سبب شده است که دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران تبدیل به مراکز درمانی شوند و امکان فعالیت اساتید بخوبی فراهم نباشد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: نباید دانشگاه‌ها را مثل سایر بخشهای دولت دید و باید استقلال آنها را جدی گرفت.

به گفته وی، اگر گره‌های موجود حوزه سلامت به ویژه در بخش آموزش، برداشته شود، سرعت پیشرفت این حوزه چندین برابر افزایش می‌یابد و این سرعت حتی به تحقیقات علوم پزشکی نیز بسیار کمک خواهد کرد.

وزیر بهداشت گفت: با وجود تصویب قانون هیات امناء اما در هر دوره‌ای، از سوی اقتصادیون و بخش های مختلف دولت، این قانون مورد تعرض قرار گرفت و برخی علاقه‌‌مند هستند که دانشگاه ها را مانند سایر دستگاه های دولتی ببینند که این موضوع به صلاح نیست و البته به امروز هم مربوط نمی شود. در سال ۱۳۱۳ دانشگاه ها را مستقل دیدند که این وضعیت تا انقلاب اسلامی ادامه یافت اما بعد از انقلاب اسلامی، برای دوره ای استقلال دانشگاه ها دچار غفلت شد و مجددا استقلال نسبی دانشگاه‌ها را پذیرفتند.

هاشمی یادآور شد: از نظر زیرساخت های حوزه سلامت شاهد کم توجهی مزمنی در دوران گذشته بودیم و با کمک دکتر روحانی و دکتر جهانگیری در دولت، توانستیم اصلاحاتی در حوزه سلامت انجام دهیم اما تا تحول در این حوزه هنوز فاصله بسیار زیادی داریم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم پژوهش در کشور پیشرفت کند، بدون شک باید هدف اول آموزش باشد. در کشور، بیمارستان آموزشی به معنای تعریف شده واقعی، وجود ندارد و لازم است که با استفاده از سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، حداقل ۲۰ هزار تخت بیمارستانی آموزشی ایجاد کنیم و بخشی از کمبودهایی که مردم از آن رنج می برند، ناشی از این کم توجهی است.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود اساتید ارزشمند در حوزه آموزش پزشکی در کشور، گفت: از نظر ظرفیتهای آموزشی هیچ کمبودی نداریم و در منطقه و بین الملل، برتری های نسبی داریم اما با کمبود فضای فیزیکی، امکانات و نیروی انسانی غیر تخصصی روبرو هستیم و اگر در کنار استقلال دانشگاه ها و اصلاح ساختار ارائه خدمات و تصمیم سازی در حوزه سلامت، بتوانیم زیرساخت های آموزشی و پژوهشی را توسعه دهیم، حتما مسیر روشن تری را در آینده شاهد خواهیم بود.

هاشمی با اشاره به گزارش ارائه شده دکتر ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از تولید علم ایران و علوم پزشکی، وضعیت پیشرفت حوزه علوم پزشکی را بسیار مسرت بخش و امیدوار کننده ارزیابی کرد و گفت: برخی عادت به ندیدن موفقیت‌ها دارند و می‌خواهند القا کنند که در دولت یازدهم پیشرفتی در تولید علم صورت نگرفته و در دوره‌ گذشته وضع متفاوت بوده است.

وزیر بهداشت با اشاره به لزوم برخورد با تقلبات علمی تاکید کرد: باید مراقبت کرد تا پژوهشگران تحقیر نشوند و در راس آنها، دولت و قوه قضاییه و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به این امر توجه کنند زیرا حیف است که این همه تلاش انجام شده را با حضور افراد متقلب، از بین ببریم و پژوهشگران نیز انتظار دارند از دستاوردهای سالهای اخیر، صیانت شود.

هاشمی در پایان تصریح کرد: شناسایی شرکت های ساختگی تولید مقالات که در حوزه تحقیقات و پژوهش تخلف می‌کنند کار دشواری نیست و وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی، مقرراتی را برای شناسایی و برخورد قانونی با افراد مختلف، تدوین کرده اند اما باید اقدامات عمیق تری انجام شود.

به گفته وی در خارج از مرزها، افرادی هستند که به دنبال بدنام کردن مراکز تحقیقاتی و ثمره بیش از دو دهه تلاشهای محققان ایرانی هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها