- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

اثبات تأثیر تغییرات طول دوره جنسی زنان بر ناباروری با یافته‌های محققان ایرانی

تحقیقات محققان کشور نشان داد: برخی تغییرات در طول دوره جنسی زنان بر ناباروری آنها موثر است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، سلول جنسی نر و حتی جنین تازه تشکیلی که برای رسیدن به رحم از لوله‌‌های رحمی مادر می‌‌گذرد، ساختار ژنتیکی متفاوت از مادر دارند. به طور معمول سیستم ایمنی بدن مادر نسبت به این سلول‌‌ها واکنش دفاعی نشان نمی‌‌دهد، اما در بعضی زنان واکنش دفاعی نسبت به اسپرم یا جنین باعث مقابله با آن دو و در نتیجه ناباروری می‌‌شود.

تحقیقات پژوهشگران کشور نشان داده است تغییراتی که در طول یک دوره جنسی در سیستم دفاعی یک زن اتفاق می‌‌افتد در قدرت باروری وی موثر است.

یکی از اجزای مهم سیستم دفاعی ذاتی گیرنده‌‌هایی هستند به نام “گیرنده های شبه تال” که بر سطح سلول‌‌های ایمنی موجود در لوله‌‌های جنسی زنان بیان می‌‌شوند.

بر اساس نتایج تحقیقات بیان این گیرنده‌‌ها در طول دوره جنسی زنان تغییر می‌‌کند. برای درک الگوی تغییر این گیرنده‌‌ها و همچنین بازسازی و درک شرایط این تغییر، دکتر رضا افلاطونیان، دکتر مهناز اشرفی و همکارانشان آزمایشی را طراحی کردند که طی آن، با استفاده از یک رده سلولی اپیتلیالی، تلاش شد تغییرات هورمونی موثر بر سلول‌‌های اپیتلیالی لوله‌‌های رحمی در شرایط آزمایشگاهی باز آفرینی شود و تغییرات ایجاد شده در بیان گیرنده‌‌های تال مورد بررسی قرار گرفته و با شرایط طبیعی مقایسه شود.
نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی ANDROLOGIA به چاپ رسیده است نشان داد، اگر سلول‌‌ها تنها تحت تأثیر استرادیول یا پروژسترون قرار داده شوند تغییر معناداری در بیان این گیرنده‌‌ها ایجاد نخواهد شد، اما در صورت مواجهه همزمان با هر دو عامل استرادیول و پروژسترون بیان گیرنده مورد نظر بر سطح سلول‌‌ها تغییر می‌‌کند.

همچنین نتایج این پژوهش نشان داد بیان گیرنده‌های تال در مراحل پیش از تخمک‌گذاری، قاعدگی و در طول پنجره لانه گزینی یکسان است.

به گفته این محققان،‌ مطالعات بیشتری برای درک مکانیسم‌‌های تنظیمی و مسیرهای پیام رسانی گیرنده‌‌های تال در دستگاه تولیدمثلی زنان لازم است.

 

انتهای پیام