جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

منطقی: موسسه مشترک مرکز ملی فضایی و دانشگاه تهران، ۶۰ درصد کاربری‌های مغفول را اجرایی می‌کند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14297
یکشنبه، ۲۶ دی، ۱۳۹۵ | 11:25

منطقی: موسسه مشترک مرکز ملی فضایی و دانشگاه تهران، ۶۰ درصد کاربری‌های مغفول را اجرایی می‌کند

رییس مرکز ملی فضایی ایران گفت: موسسه مشترک فضایی مرکز ملی فضایی و دانشگاه تهران ۶۰ درصد کاربری‌های مغفول فضایی را اجرایی می‌کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر منوچهر منطقی در جلسه امضای اساسنامه موسسه مشترک پژوهشی توسعه علوم فناوری و کاربردی فضایی بین مرکز ملی فضایی و دانشگاه تهران، اظهار کرد: ۶۰ درصد کاربری های فضایی که در دنیا توسعه یافته است در ایران مغفول مانده که امیدواریم با تشکیل این موسسه مشترک، کاربری‌های مغفول مانده اجرایی شود.

وی افزود: دانشگاه تهران بالاترین توانمندی و توانایی را برای کمک به مرکز ملی فضایی در حوزه توسعه کاربری‌های فضایی کمک کند زیرا هم نیروهای متخصص و تحصیل کردگان خوبی دارد و هم دانشکده‌های تخصصی زیادی در این زمینه در دانشگاه فعال هستند.

به گفته دکتر منطقی، با هدف توسعه فناوری فضا در کشور تفاهم‌نامه همکاری فضایی بین مرکز ملی فضایی و دانشگاه تهران منعقد شد که امضای اساسنامه آن صورت پذیرفت و امیدواریم به زودی فعالیت این موسسه آغاز شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ماموریت مرکز ملی فضایی ایران هماهنگی و سیاست گذاری بین تمام نهادهای مربوط به فضا در کشور است، این تفاهم‌نامه نیز در همین جهت و برای مشارکت بیشتر دانشگاه تهران در حوزه فضایی تدوین شده است.

وی افزود: تقریبا همه دانشگاه ها در حوزه فضایی ورود کرده اند و فقط دانشگاه تهران است که با وجود داشتن پتانسیل بالا از نظر امکانات و نیروی انسانی هنوز چندان وارد فعالیت های فضایی نشده است که امیدواریم با انعقاد این تفاهم‌نامه مشارکت دانشگاه تهران در این حوزه افزایش یابد.

به گفته منطقی، مرکز ملی فضایی در این تفاهم‌نامه به دنبال این است که یک پروژه بنیادی و بزرگ در حوزه فضایی را بین نهادهای مرتبط فضایی و دانشگاه تهران اجرا نماید که تشکیل موسسه پژوهشی کاربردی مشترک می تواند بسیاری از نیازهای کاربردهای حوزه فضایی کشور را مرتفع نماید.

رییس مرکز ملی فضایی ایران تصریح کرد: در صورت تشکیل موسسه پژوهشی مشترک فضایی بین مرکز ملی فضایی و دانشگاه تهران، این دانشگاه تبدیل به مرجعی برای فعالیت های فضایی می شود؛ زیرا این دانشگاه بسیار جامع بوده و می تواند بسیاری از علوم و فناوریهای حوزه فضایی کشور را پوشش دهد.

منطقی با اشاره به اینکه برخلاف تصورات موجود، کاربری های فضایی تنها به کاربری های تخصصی محدود نمی شود، گفت: کاربری های عمومی فضایی را نباید نادیده گرفت و باید از امکانات فضایی در حوزه های عمومی مانند اورژانس، محیط زیست، پلیس، خدمات فنی و پژوهشی نیز استفاده کنیم و کاربردهای حوزه فضایی را گسترده‌تر کنیم.

وی اظهار کرد: معاونت علمی برای تامین منابع مالی تشکیل این موسسه و کارهای اجرایی آن آماده همکاری است و در این زمینه مشکلی نداریم.

 

تشکیل موسسات همکاری مشترک بهترین روش برای برقراری ارتباط بین دولت و دانشگاه

دکتر نیلی، رییس دانشگاه تهران نیز در این جلسه، گفت: توانمندی های دانشگاه تهران بسیار بالا است و در حال حاضر این دانشگاه ۹ هزار دانشجوی دکتری داشته و  سالی یک هزار و ۲۰۰ دانشجوی دکتری نیز پذیرش می کند و همچنین ۲۳ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد نیز در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که همین نیروی انسانی بالقوه نقش موثری در پیشرفت توسعه کشور خواهد داشت.

وی افزود: دانشگاه تهران با دولت طرح های مشترک زیادی داشته و تجربه فعالیت مشترک با وزارت خانه های مختلفی را دارد به همین دلیل اعتقاد داریم بهترین شکل ممکن برای برقراری ارتباط بین دانشگاه، صنعت و دولت راه اندازی موسسات همکاری مشترک است.

به گفته احمدآبادی، این همکاری ها به دلیل اینکه بودجه ها در دست دولت است بسیار موثر خواهد بود زیرا منابع مالی را دولت تامین و نیروی متخصص را دانشگاه تامین می کند.

استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاه تهران در حوزه فضایی

محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران نیز در ادامه این جلسه، گفت: مهم ترین هدف این تفاهم‌نامه استفاده از پتانسیل این دانشگاه برای گسترش موضوعات حوزه فضا در کشور است تا از پتانسل های علمی موجود این دانشگاه بهتر استفاده شود.

وی افزود: تاسیس موسسه پژوهشی مشترک بین مرکز ملی فضایی و دانشگاه تهران یک اقدام خوب و بزرگ است و امیدواریم این موسسه منشا خدمات مفیدی برای کشور شود.

به گفته رحیمیان، تفاهم‌نامه مذکور می تواند اقدامات فضایی دانشگاه را سیستماتیک کرده و همه بخش های مرتبط با این حوزه را درگیر فعالیت های فضایی کند.

وی تصریح کرد: این موسسه می تواند در حوزه نقشه برداری، حمل و نقل هوایی و زمینی، منابع طبیعی و جنگل داری و غیره خدمات خوبی به جامعه ارائه کند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران در ادامه این جلسه بیان کرد: این موسسه مشترک می تواند در حوزه فضایی اقدامات ترویجی انجام داده و داده های فضایی را دریافت کرده و در اختیار مراکز قرار دهد.

 

برای ساخت قطعات فضایی از توانمندی دانشگاه ها استفاده کنیم

سيد مجتبي رضوي معاون مركز ملي فضايي نیز در این جلسه، گفت: این موسسه مشترک فضایی می تواند یک ایستگاه زمینی برای دریافت داده ها باشد و بعد این داده ها در بخش های مختلف دانشگاه با توجه به تخصصی که هست ارائه شود.

وی تصریح کرد: این موسسه زنجیره رابط بین دولت و صنعت خواهد بود و داده های مورد نیاز در حوزه کاربری های فضایی را ارائه خواهد کرد تا مورد استفاده کاربران بخش های مختلف قرار گیرد.

به گفته رضوی، در کنار تولید ماهواره و ماهواره بر توافقاتی نیز در حوزه ساخت قطعات نیز در کشور وجود دارد که می توانیم برای ان کار از توانایی دانشگاه های مختلف بهره ببریم تا دیگر نیاز به واردات در این حوزه نداشته باشیم.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

در دانشگاه تهران ساخته شد: دستگاه کیفیت‌سنجی و تشخیص سریع تقلب در روغن زیتون

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها