جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

پیکر استاد شریعتمداری و دکتر ماهیار تشییع شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14163
پنج شنبه، ۲۳ دی، ۱۳۹۵ | 14:16

پیکر استاد شریعتمداری و دکتر ماهیار تشییع شد

پیکر دکتر علی شریعتمداری و دکتر عباس ماهیار، اساتید فقید دانشگاه تربیت معلم (خوارزمی) صبح امروز با حضور جمعی از مسوولان کشوری، چهره های علمی و دانشگاهیان از محل دانشگاه تشییع شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش، دکتر رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، استاد شفیعی کدکنی، دکتر مصطفی معین، دکتر غلامعلی حداد عادل، سردار رحیم صفوی، آیت الله علی اکبر رشاد، دکتر احمد احمدی عبدالله جاسبی و جمعی دیگر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین دعایی و … از جمله شرکت کنندگان در این مراسم بودند.

استاد علی شریعتمداری، چهره ماندگار علمی کشور در حوزه تعلیم و تربیت، عضو و نخستین رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی روز دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ در سن ۹۳ سالگی در شهر شیراز دارفانی را وداع گفت.

دکتر عباس ماهیار، استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی و خاقانی‌شناس بزرگ معاصر نیز ۲۱ دی ماه دعوت حق را لبیک گفت.

استاد علی شریعتمداری که متولد ۱۳۰۲ در شیراز بود. تحصیلات لیسانس خود را در دو رشته‌ فلسفه و علوم تربیتی و علوم قضایی در دانشگاه تهران به پایان برد و در سال ۱۳۳۵ با بورسیه دانش آموختگان ممتاز به امریکا رفت و تحت راهنمایی فیلیپ اسمیت، استاد برجسته آمریکایی و مولف کتاب «تفکر منطقی و روش تعلیم و تربیت » که مدتی نیز رییس انجمن استادان فلسفه تربیت امریکا بود تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه‌های میشیگان و تنسی پشت سرگذاشت.

مرحوم شریعتمداری کارشناسی ارشد رشته آموزش متوسطه را در سال ۱۳۳۶ از دانشگاه میشیگان و دکتری فلسفه، تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی را در سال ۱۳۳۸ از دانشگاه تنسی دریافت کرد.

وی پس از مراجعت به ایران  از سال ۱۳۳۹ به عنوان دانشیار علوم تربیتی دانشگاه شیراز و از سال ۱۳۴۳ به عنوان استاد علوم تربیتی دانشگاه اصفهان به تدریس مشغول شد. وی طی سال‌های ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۶ به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های ایندیانا و تنسی نیز به تدریس مشغول بود. دکتر شریعتمداری از سال ۱۳۵۸ تا پیش از بازنشستگی استاد تعلیم و تربیت در دانشگاه تربیت معلم تهران بود.

مرحوم شریعتمداری که از فعالان نهضت ملی و نماینده حزب مردم ایران در تاسیس نهضت مقاومت ملی پس از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ بود و در دوران پیش از انقلاب بارها طعم زندان را چشیده بود در دولت موقت مهندس بازرگان به عنوان وزیر فرهنگ و آموزش عالی فعالیت داشت که پس از چند ماه جای خود را به مرحوم دکتر حسن حبیبی داد.
از سمت‌های اجرایی دکتر شریعتمداری سرپرستی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرپرستی گروه علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرپرستی گروه‌های برنامه‌ریزی در شورای عالی برنامه‌ریزی، کمیته علوم تربیتی، شورای خبرگان بدون مدرک و عضویت در هیات مرکزی گزینش استاد، شورای آموزش و پرورش، و عضویت پیوسته و ریاست گروه علوم انسانی فرهنگستان علوم جمهوی اسلامی ایران بوده است. دکتر شریعتمداری همچنین عضو شورای پژوهش‌های علمی کشور، سرپرست مؤسسه تحقیقات تربیتی دانشگاه تربیت معلم و عضو شورای پژوهشی دانشگاه اصفهان بوده است.

مرحوم دکتر شریعتمداری مؤلف ۲۴ جلد کتاب، مترجم شش عنوان کتاب، مؤلف ۷۰ عنوان مقاله علمی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و مترجم ۱۸ مقاله و مجله علمی بوده است.

زنده یاد دکتر عباس ماهيار هم متولد دي ماه ۱۳۱۶ در شهرستان عجب شير از توابع مراغه بود. وی پس از پایان تحصیلات متوسطه در تبریز در مهر ماه ۱۳۳۶ وارد دانشسراي عالي تبريز گرديد و در رشته زبان و ادبيات فارسي در مقطع کارشناسي مشغول به تحصيل شد. وی پس از طی دوره کارشناسی ارشد در سال ۱۳۵۷ با درجه “الف” از مقطع دکتري دانشگاه تهران نیز فارغ التحصیل شد.

وی از آذرماه ۱۳۵۶ مدیر پژوهشگاه واژه هاي فارسي فرهنگستان زبان فارسي و از دی ماه آن سال عضو شوراي پژوهشي فرهنگستان بود و در اسفندماه ۱۳۵۷ به سرپرستي فرهنگستان زبان فارسي منصوب شد.

وی در مهر ماه ۱۳۵۸ مدير گروه واژه هاي فارسي فرهنگستان شد و آبان ماه آن سال به عضويت شوراي بنياد فرهنگستان ها در آمد.

دکتر ماهيار از سال ۱۳۶۳ تا زمان بازنشستگي عضو هیات علمی دانشگاه تربيت معلم تهران بود و پس از آن به عضویت هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرج درآمد.

از ایشان حدود ۲۰ کتاب در قالب تاليف، ترجمه و تصحيح و ده ها مقاله و اثر علمی دیگر بر جای مانده است.دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم تشییع استاد شریعتمداری و استاد ماهیار که صبح پنج شنبه از مقابل دانشگاه خوارزمی برگزار شد با بیان اینکه شروع کار تعلیم و تربیت دکتر شریعتمداری از مدرسه بود اظهار کرد: کسانی که در کلاس درس حضور داشته باشند، مسائل تعلیم و تربیت را بهتر متوجه می‌شوند. شخصیت بزرگی مثل ایشان خدمات ارزنده ای به کشور عرضه کرد.دکتر شریعتمداری در تدوین برنامه‌های درسی کمک زیادی کرد و دانشجویان از تالیفات او استفاده زیادی می‌کنند.

دکتر غلامعلی حداد عادل هم با بیان اینکه دانشگاه خوارزمی در این هفته دو استاد برجسته خود را از دست داد، گفت: از دوران جوانی در دانشگاه تهران نام دکتر شریعتمداری را شنیده بودم که از جمله اساتید دانشگاهی بود که مبارزه سیاسی را در کنار فعالیت‌های علمی انجام می‌داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که در اوایل انقلاب در تهران اساتید دانشگاه برای کمک به انقلاب جلساتی را برگزار می‌کردند، افزود: شریعتمداری در کسوت استاد تمام، متخصص تعلیم و تربیت، صاحب تالیف و ترجمه و یک دانشگاهی آمریکا دیده با تمام وجود در خدمت انقلاب بود. دکتر شریعتمداری زمانی که متوجه شد امام پرچم مبارزه را به دست گرفته با صداقت و سلامت نفس و اعتقاد و ایمان به نهضت امام (ره) پیوست.

حداد عادل با بیان این‌که دکتر شریعتمداری در این چهار دهه با اخلاص تمام آنچه که از دستش بر می‌آمد به ملت تقدیم کرد، افزود: این در حالی بود که هیچ توقعی از انقلاب، امام (ره)، دانشگاه، کشور و مردم نداشت، چرا که خصوصیت بارز او سلامت نفس بود.

دکتر محمد سعید تسلیمی، قائم مقام وزیر علوم نیز در این مراسم با بیان اینکه انسان‌ها دارای دو پدر خونی و معنوی هستند، اظهار کرد: امروز با تشییع دکتر شریعتمداری حق پدری را به جا می‌آوریم. دکتر شریعتمداری مقدم‌المعلمین و مقدم الوزرا بود که از زمان تشکیل ستاد عالی انقلاب فرهنگی،‌ در این ستاد حضور داشت.

دکتر فرزاد کی از اساتید دانشگاه خوارزمی هم با بیان اینکه مرحوم شریعتمداری به معنای واقعی کلمه آزاده بود و این آزادگی را از مراد خویش امام حسین (ع) آموخته بود، اظهار کرد: او همواره از اندیشه‌هایی که در رابطه با پیشرفت تعلیم و تربیت در ایران داشت دفاع می‌کرد و یک فیلسوف به تمام معنا بود.

وی افزود: دکتر شریعتمداری متخصص تعلیم و تربیت نیز بود که کتاب تعلیم و تربیت و جامعه نمایانگر توانایی او بود. از طرفی دکتر شریعتمداری برنامه‌ریزی درسی را ارائه می‌داد و روانشناس تربیتی بود.

این استاد دانشگاه خوارزمی ضمن اشاره به اینکه دکتر شریعتمداری بسیار پرکار بود، گفت: او هرگز به دنبال ثروت نبود و از تدریس و فعالیت‌های علمی که انجام می‌داد انتظار مادی نداشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مادر علم آمار ایران درگذشت

دکتر احمد احمدی در جوار استادش آرام گرفت

پیکر استاد یلدا، صبح «یکشنبه» تشییع می شود

وداع اهالی پلی تکنیک با استاد فقید مهندسی شیمی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها