جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

راه‌اندازی دستگاه مغناطیس‌سنج در دانشگاه فردوسی مشهد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14098
چهارشنبه، ۲۲ دی، ۱۳۹۵ | 11:15

راه‌اندازی دستگاه مغناطیس‌سنج در دانشگاه فردوسی مشهد

دستگاه مغناطیس سنج با نمونه نوسانی (VSM) در آزمايشگاه انرژهای تجديدپذير، مغناطيس و نانو تكنولوژی گروه فيزيك دانشكده علوم  دانشگاه فردوسی مشهد راه‌اندازی شد که با استفاده از این دستگاه می‌توان خواص مغناطیسی مواد شامل دیامغناطیس، پارامغناطیس، فرومغناطیس، آنتی فرومغناطیس، فری مغناطیس را اندازه‌گیری کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران نمونه در این دستگاه می‌تواند به شکل پودر، جامد حجمی، لایه نازک، تک کریستال و حتی نمونه مایع باشد.

نتایج به دست آمده از این دستگاه در قالب یک گراف که اصطلاحاً منحنی هیسترسیس نامیده می شود ارائه می‌شود که از شکل این گراف خاصیت مغناطیسی ماده و از آنالیز آن می‌توان به کمیت‌های مغناطش اشباع Ms، مغناطش پسماند Mr، میدان وادارندگی Hc، نسبت مربعیت و نفوذپذیری µ دست یافت. این اطلاعات دید مناسبی از خواص نمونه تحت بررسی ارائه می‌دهد.

دکتر هادی عربی استاد گروه آموزشی فیزیک دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر آزمایشگاه انرژهای تجدید پذیر، مغناطیس و نانوتکنولژی این دانشکده در تکمیل مشخصات این دستگاه افزود: این دستگاه از یک منبع تغذیه، یک مگنت دوقطبی، سیستم های کنترل و تقویت کننده های سیگنال، و نوسان ساز نمونه و پیکاب کویل های و سنسورهای حساس به سیگنال های مغناطیسی ساخته شده است که توسط سیستم مانیتورینگ به هم مرتبط شده اند. اساس اندازه گیری قانون ساده القای فارادی است. نمونه نوسان کننده در میدان مغناطیسی ثابت، طبق رابطه القای فارادی، جریانی القایی به وجود آورده که توسط پیکاب کویل های دستگاه اندازه گیری و تقویت می شود. این سیگنال و نتایج اندازه گیری سنسور حساس میدان مغناطیسی پس از پردازش توسط کامپیوتر، یک گراف هیسترسیس لوپ را تشکیل می دهد.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

بهینه‌سازی تولید پپتیدهای نوترکیب ضد مقاومت آنتی بیوتیکی به ابتکار محقق ایرانی

رقابت خودروی «فرمول دانشجویی» ایرانی با تیم‌های دانشجویی از ۸۰ کشور دنیا

عضویت دو دانشگر ایرانی در آکادمی علوم جهان

نام‌گذاری سه خیابان مشهد به نام اساتید فقید دانشگاه فردوسی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها