- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تولید صنعتی پروتز عصبی برای گام برداشتن افراد فلج کامل در کشور

طرح کلان ملی فناوری طراحی و ساخت پروتز عصبی برای گام برداشتن افراد فلج کامل به همت متخصصان داخلی به مرحله تولید رسید.

به گزارش دیده‌بان علم ایران افرادي که دچار ضايعه نخاعي هستند علاوه بر مشکلات حرکتی، در اثر عدم تحرک دچار عوارضي از قبيل پوکي استخوان، آتروفي عضلاني، سفتي مفاصل، نارسائی های کليوي و قلبی- عروقی مي شوند. همچنين، اين افراد کنترل ادرار ندارند و عمل دفع آنها با مشکل مواجه است. علاوه بر عوارض فوق، اين افراد دچار افسردگي مي‌شوند و نگهداري آنها براي خانواده مشکل و داراي هزينه است.  لذا همواره دستيابي به روشي براي رفع معلوليت و عوارض ناشي از آن، هدف بسياري از تحقيقات را تشکيل داده است.

در کشور ما،  آمار بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی فراتر از آمارها و استانداردهای جهانی است و عامل اصلی ضایعات نخاعی تصادفات است.  به ازای هر ۱۰۰۰ نفر یک فرد ضایعه نخاعی وجود دارد. لذا موضوع ضایعه نخاعی از سالیان دراز یکی از محورهای تحقیقاتی در  پژوهشگده مهندسی و فناوری عصبی دانشگاه علم و صنعت ایران بوده و هست.

تا کنون براي اِيجاد حرکت در افراد فلج روش هاي مختلفي مطرح شده است. يکي از روش های مرسوم استفاده از اسکلت هاي رباتيک است. اين ربات ها بر روي عضو فلج قرار مي گيرد و باعث حرکت پسيو در عضو مي‌شود. از روش های رايج دیگر برای  ايستادن شخص معلول و ايجاد تحرک استفاده از وسايل مکانيکی چون ويلچر ايستا است. اين وسايل، تحرک بسيار محدود  در عضو ايجاد می‌کند. از همه مهمتر حرکت ایجاد شده پسیو است. روش ديگر مبتني بر بازسازي اعصاب صدمه ديده است. اين روش هنوز در مرحله تحقيقات بنيادين است و به محيط هاي کلينيکي راه پيدا نکرده است.
عباس عرفانیان مجری طرح ملی فناوری طراحی و ساخت پروتز عصبی گام برداشتن افراد دارای فلج کامل دوپا در این زمینه گفت: از روشهای مطرح و موثر برای رفع مشکلات حرکتی  در افراد دچار ضايعه نخاعی، قطع نخاع صدمات مغزی، افراد دچار CP، MS و stroke، مهندسی عصبی است .
وی افزود: مهندسي عصبي  منشأ ايجاد يك فناوری، تحت عنوان فناوری عصبی شده است. هدف اين فناوری، طراحی و ساخت ابزار ميکروالکترونيکی عصبی با کنترل تراشه های ريزپردازندهایی (تراشه های عصبی) است که با ارتباط مستقيم با سيستم عصبی مرکزی و يا اعصاب محيطی، كنترل خارجــي ارگان هاي بدن را به عهده می گيرد.
به گفته مجری طرح، يک تيم تحقيقاتی در پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران، دانشگاه علم و صنعت ايران، پس از  ۲۰ سال تلاش موفق به طراحی و ساخت يک سيستم عصبی منحصر بفرد تحت عنوان پاراواک (ParaWalk) برای ايجاد و کنترل حرکت در افراد دچار ضايعه نخاعی شده اند.
وی گفت: تاکنون پنج نمونه از سیستم عرضه شده موسوم به «پاراواک» ساخته شده که در بیمارستان توانبخشی رفیده مورد بهره برداری قرار گرفته است.
پروتز عصبی حرکتي پاراواک  يک سيستم هاي ميکروالکترونيکي با کنترل تراشه ريزپردازنده اي است که بر مبنای سيستم عصبی مرکزی انسان، حرکت را در عضو ايجاد و کنترل می کند. اين سيستم قابليت برنامه ريزی حرکتی را دارد و با توجه به حرکت مورد نظر،  ميزان انقباض را در طول حرکت کنترل می کند. سيستم پاراواک با بکارگيری مدل های رياضی از سيستم های اسکلتی- عضلانی و استراتژيهای کنترلی، ميزان انقباض عضلات فلج را در طول حرکت کنترل می کند.

به گفته سازندگان ایرانی این نمونه، فناوری فوق تا کنون در انحصار آمریکا بوده است. فقط یک نمونه تایید شده از پروتزهای عصبی گام برداشتن تحت عنوان Parastep در دنیا وجود داشته که در آمریکا تولید شده و مورد تایید FDA قرار گرفته و در بيش از ۴۰ مرکز پزشکی در اين کشور مورد استفاده قرار دارد.

سیستم پاراواک ساخته شده  از لحاظ کارائی و کیفیت ایجاد حرکت بر روی بیماران ضایعه نخاعی با سیستم آمریکائی مقایسه شده و کیفیت برتر پاراواک به اثبات رسیده است که گزارش آن در سال ۲۰۱۳ در مجله (ELSEVIER)   Medical Engineering & Physics به چاپ رسیده است.

انتهای پیام