جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

معاون وزیر دادگستری: استفاده از محصولات تراریخته هیچ گونه مشکلی ندارد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14062
پنج شنبه، ۲۷ آبان، ۱۳۹۵ | 16:37

معاون وزیر دادگستری: استفاده از محصولات تراریخته هیچ گونه مشکلی ندارد

معاون وزیر دادگستری با اشاره به ضرورت پاسخ به سئوالات حوزه ژنتیک گفت:طبق بررسی های علمی استفاده از محصولات ترایخته هیچ گونه مشکلی ندارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، محمود عباسی در مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره بین المللی حقوق پزشکی با موضوع حقوق ژنتیک اظهار کرد: حقوق پزشکی به عنوان یکی از عرصه های نوین که باید پاسخ های نظام پزشکی را مدیریت کند، نقش مهمی در توسعه بیش از پیش عرصه پزشکی و ژنتیک ایفا می کند.

وی با اشاره به این که بیش از دو دهه از پروژه نقشه جامع ژنوم انسانی گذشته است، گفت: بشر می‌تواند با استفاده از دستاوردهایی که در این حوزه کسب کرده است، ‌تغییرات مختلفی در حوزه ژنتیکی ایجاد کند و مرزهای ناشناخته را بشناسد.

دبیر علمی کنگره بین‌الملل حقوق پزشکی، مباحث ژنتیکی را یکی از دغدغه‌هاي فکری دست‌اندرکاران و فعالان حوزه‌ ارزش‌های حقوقی و اخلاقی دانست و بیان کرد: به عنوان مثال، تنها در حوزه ژنتیک درمانی مي‌توان با تغییری اندک در ژنتيك بدن از ابتلاي فردي كه مستعد به بيماري سرطان است، پیشگیری كرد.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود پاسخ به سوالاتی نظیر این که آیا ما اجازه داریم به دانشمندان اجازه دست‌کاری‌های ژنتیکی را بدهیم یا نه را از دیگر دغدغه‌های جدی کمیته‌های اخلاق حرفه‌ای دانشگاه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: علم ژنتیک به دلیل ماهیت فرآیندهای موجود، بسیار حساس و پیچیده است.

وی با اشاره به این که در حال حاضر ده‌ها پروژه ژنتیکی در کشور در حال انجام است، خاطرنشان کرد: در عین حال منظر اخلاقی طرح‌های ژنتیکی باید مورد بررسی قرار گیرد.

عباسی، ایجاد فضای مناسب برای تبادل نظر صاحب‌نظران حوژه ژنتیک را ضروری دانست و بیان کرد: پاسخ به سئوالات فقهی،‌ حقوقی و پزشکی علم ژنتیک از جمله اهداف برگزاری کنگره بین‌الملل حقوق پزشکی با موضوع حقوق ژنتیک است.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی حقوق پزشکی با بیان این که در حال حاضر چالش‌های زیادی در عرصه‌های پژوهش و مهندسی ژنتیک در کشور وجود دارد، بیان کرد: تاکنون از منظر حقوقی کمتر به بحث ژنتیک پرداخته شده و باید چالش‌ها و ابعاد حقوقی آنها مورد بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

یافته جالب محققان ایرانی درباره تاثیر تشابهات ژنتیکی در انتخاب همسر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها