- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

دستگاه استریل سرد تجهیزات پزشکی در کشور ساخته شد

پژوهشگران کشور موفق به تولید دستگاه استریل سرد وسایل پزشکی شدند که با استفاده از بمباران سطوح توسط رادیکال‌های آزاد، استریل سرد را انجام می‌دهد و تجهیزات پزشکی را در مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه استریل می‌کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، کیهان کروندیان مجری طرح با بیان اینکه بسیاری از تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی نیاز به استریل شدن دارند، گفت: هم اکنون برای استریل کردن تجهیزات پزشکی از روش مرسوم استریلایزر بخار استفاده می‌شود که این روش محدودیت‌ها و معایب خاص خود را دارد.

وی کاربرد استریلایزرها در حوزه «پزشکی انسانی» را برای استریل کردن یا سترون‌سازی بهتر دانست و ادامه داد: این امر به منظور حذف میکرو ارگانیسم‌ها از وسایل و تجهیزات است و اگر این میکرو ارگانیسم‌ها حذف نشوند خودشان عامل بیماری خواهند شد و یا در نتیجه تست‌های آزمایشگاهی تاثیر می‌گذارند.

کروندیان با اشاره به انواع کلاس استریلایزر افزود: برخی وسایل مانند سرنگ، سوند، تیغ جراحی در بخش بیمارستانی، جراحی و دندانپزشکی به صورت مستقیم با بدن بیمار تماس پیدا می‌کنند از این رو استریل کردن این قبیل وسایل باید با استریلایزرهای کلاس S و به خصوصB انجام شود؛ چراکه حذف میکرو ارگانیسم‌ها از روی وسایل تهاجمی باید بدون هیچ گونه ریسکی انجام شود بنابراین کوچکترین خطایی قابل اغماض نبوده، حتی در صورت لزوم باید با صرف هزینه زیاد این اطمینان برآورده شود.

وی خاطرنشان کرد: البته برخی دیگر وسایل با بدن انسان در تماس نیستند و غیر تهاجمی هستند مانند ظرف ادرار، سواپ و پیپت که برای انجام آزمایش‌های پزشکی و یا تحقیقاتی استفاده می‌شوند. استریل این وسایل با اتوکلاوهای کلاس N انجام می‌شود.

مجری طرح با اشاره به مزایای استریلایزر سرد نسبت به سایر استیریلایزرها گفت: کاهش نسبی زمان استریل کردن وسایل از حدود ۷۰ دقیقه به حدود ۲۰ دقیقه، سهولت کاربری، کاهش خطرات ناشی از روش‌های دیگر و انجام استریل‌سازی مواد پلاستیکی یا حساس به حرارت بدون تغییر شکل از جمله مزایای استریلایزر سرد به شمار می‌رود.

وی نحوه تولید این سیستم را رادیکال آزاد و تثبیت بهترین شرایط دمایی و رطوبتی برای رسیدن به حداکثر توانمندی یا کارایی ذکر کرد و یادآور شد، در این سیستم با عبور دادن هوا از میان لوله‌ای که با نانوتیوپ‌های کربنی پوشش داده شده است رادیکال آزاد ایجاد شده و به کپسول گاز نیز نیازی ندارد. همچنین در این روش از منبع تغذیه ۱۲ ولتی استفاده می‌شود و از همه مهمتر در یک سیکل بسته قابلیت کاربرد دارد لذا پیوسته غلظت رادیکال آزاد را افزایش می‌دهد.

به گفته وی آزمایشگاه‌های طبی، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و سلولی ملکولی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، بیمارستان‌ها، دندانپزشکی‌ها و حتی آرایشگاه‌ها برای استریل ابزار کارشان جزو مصرف‌کنندگان این دستگاه‌ها به شمار می‌آیند.

دستگاه استریلایزر سرد با حمایت صندوق حمایت از الکترونیک (صحا)  طراحی و تولید شده و تاکنون ۵۰ دستگاه از این نمونه استریلایز سرد به آزمایشگاه‌های طبی و یک دستگاه به دانشگاه محقق اردبیلی به فروش رسیده است.

انتهای پیام