- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ایجاد موسسه پژوهشی علوم و فناوری فضایی در دانشگاه تهران

اساسنامه تشکیل مؤسسه پژوهشی توسعه علوم، فناوری و کاربردهای فضایی در دانشگاه تهران به امضا رسید.

به گزارش دیده‌بان علم ایران این اساسنامه بین دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران و دکتر منوچهر منطقی، رییس مرکز ملی فضایی ایران و با حضور تعدادی از مسئولان دانشگاه تهران و مرکز ملی فضایی ایران و با هدف توسعه پژوهش و فناوری در زمینه‌های علوم، فناوری و کاربردهای فضایی ،۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۵ به امضا رسید.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی، با تأکید بر این که در دانشگاه تهران به دنبال این هستیم که توانمندی‌های دانشگاه در خدمت جامعه باشد، گفت‌: «حدود ۹ هزار دانشجوی دکترا داریم و اگر درصد کمی از این دانشجویان در امور اصلی جامعه مشارکت داشته باشند، شاهد اتفاق بزرگی در کشور خواهیم بود».

وی گفت: «دانشگاه تهران به لحاظ کار با صنعت، بیشترین تعداد مؤسسات مشترک را دارد و به‌رغم مشکلاتی که وجود داشته، پایداری کرده و هیچ‌یک از این مؤسسات منحل نشده است».

رییس دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اکثر منابع مالی و تصمیم‌ها در اختیار دولت است، ایجاد مؤسسات مشترک را یکی از بهترین روش‌های همکاری دانشگاه و صنعت دانست و افزود: «مسأله مهم در این مؤسسات، بهره‌گیری از متخصصان صنعت و دانشگاه است. آن‌ها قوت اصلی و فکری این مؤسسات هستند و هدف ما تلفیق توانمندی‌های صنعت و دانشگاه است».

وی اظهار امیدواری کرد با توجه به سابقه مرکز ملی فضایی ایران و سیاست و استعدادهای دانشگاه تهران، این مؤسسه بدرخشد و به عنوان یک الگو مطرح شود.

 این اساسنامه با هدف توسعه فناوری و نوآوری‌های مرتبط با حوزه فضایی و حرکت در راستای کاهش فاصله فناوری، افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری صنایع فضایی کشور، تعریف، اجرا و تجاری‌سازی امور مورد نیاز در زمینه‌های فناوری و کاربردهای فضایی با تأکید بر فناوری‌های پیشرفته، کمک به توسعه روابط و تعاملات خارجی و بین‌المللی با مراکز تأمین و ترویج فناوری‌های نوین مرتبط با حوزه فضایی، مشارکت در تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز برای توسعه و ارتقا بهره‌وری در حوزه طراحی، ساخت و فناوری‌های فضایی و خدمات فضا پایه منعقد شده است.

انتهای پیام