- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

برنامه‌ جدید ناسا برای باستان‌شناسی منظومه شمسی

پس از موفقیت‌های قابل توجهی که فضاپیمای «افق‌های نو» در دوردست‌های منظومه خورشیدی به‌دست آورد، ناسا دو پروژه تازه برای بررسی سیارک‌های عجیب و ناشناخته این منطقه تعریف کرده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، کاوشگر «افق‌های نو»(نیوهورایزنز) ناسا در ۱۹ فوریهٔ ۲۰۰۶ میلادی به‌سوی کمربند کویپر حرکت کرد. این کاوشگر نخستین فضاپیمایی است که به‌سوی پلوتو پرواز کرد و به مطالعه دربارهٔ این سیارهٔ کوتوله پرداخت.

در پروژه های جدید ناسا،‌فضاپیمای رباتیک Lucy قرار است در سال ۲۰۲۱ میلادی به فضا پرتاب شود تا روی سیارک‌های «تروژان» مشتری تحقیق کند. پروژه دیگر فضاپیمای Psyche نام دارد. این فضاپیما در سال ۲۰۲۳ به فضا می‌رود تا به یک جرم آسمانی به نام Psyche16 در کمربند کویپر برسد.

سیارک‌های «تروژان» در مداری سه‌ برابر دورتر از مدار زمین به دور خورشید می‌چرخند و در نقطه‌ای وارد خوشه مداری مشتری می‌شوند. از این رو به نام «تروژان‌های مشتری» شناخته می‌شوند. این سیارک‌ها که اجرامی یخ‌زده هستند از هسته‌ای از جنس آهن و نیکل تشکیل شده‌اند و اندازه‌ای تقریبا برابر با مریخ دارند.

هدف از پروژه‌های تازه ناسا این است که با آزمایش روی فلزات باستانی منظومه شمسی، به دورانی در حدود ۱۰ میلیون سال پس از شکل‌گیری هلیوم و هیدروژن در خورشید باز گردد و منشأ پدیده‌های منظومه ما را بشناسد.

فضاپیمای Psyche هم در سال ۲۰۲۳ به فضا می‌رود تا به یک جرم آسمانی به نام Psyche16 در کمربند کویپر برسد. این فضاپیما براساس برنامه‌ها قرار است در سال ۲۰۲۵ از کنار مریخ رصد شود و در سال ۲۰۳۰ به مقصد برسد.

تجربه پروژه نیوهورایزنز برای ناسا، موجب شده است تا تجهیزات به‌روز شده این فضاپیما را روی فضاپیماهای تازه خود نصب کند و با کیفیت و دقت بهتری به سوی مرزهای منظومه خورشیدی برود. نیو هورایزنز هم‌اکنون در نزدیکی این کمربند است و به‌زودی تصاویر خود از این منطقه منظومه خورشیدی را به زمین می‌فرستد.

انتهای پیام